Vi har köpt ett hus från - 54 med källarvåning med garage, bastu, gammalt tvättrum, och 2 mindre förråd. Luktade inget under de 6 mpnader vi renoverade innan vi flytta in. Men strax efter inflytt känner jag en märklig lukt. Jag tycker inte de luktar fukt eller mögel.. Utan mer dålig lukt.. Lixom svagt ruttet. Svårt att identifiera lukten. Jag blir nojjig av lukten och vill få reda på var de kommer ifrån. I det ena förrådet har vi verktyg, gammal målfärg, någon öppnad säck med bruk och nån fix och fog osv. I de andra har vi en hel drös flyttlådor med allt möjligt i. Dessa står på golvet, men upplever inte att lukten kommer därifrån. Utanför de små förråden står några våtrumsgipsskivor lutade mot väggen och några svarta vindskyddsskivor. Ventilationen kan säkert vara lite bristfällig. Finns i tvättrummet och utanför de små förråden. Sånna gamla luckor man öppnar. Vad tror ni? Ska man vara orolig

En död råtta el liknande?
Kan du stänga till alla utrymmen ett par dagar och sen ta ett pt gången och sniffa dig runt för att hitta orsaken ?

C claym skrev:
En död råtta el liknande?
Kan du stänga till alla utrymmen ett par dagar och sen ta ett pt gången och sniffa dig runt för att hitta orsaken ?
Vi har haft stängt alla dörrar som går att stänga och lukten känns mest direkt man kommer ner, utrymmet utanför de små förråden och i de ena lilla förrådet. Har funderat på dött djur men borde stanken vara kraftigare då? Nu nojjar jag ju så nu tycker jag HELA källaren luktar... ☹️

Jo att vara nojig brukar även jag vara :). Jag skulle ta ställe för ställe och lyfta ut saker och undersöka för att försöka hitta

Luftfuktigheten varierar ju kraftigt under året också i källare.

V Villa1949 skrev:
Luftfuktigheten varierar ju kraftigt under året också i källare.
De gör den ju. Men de sägs ju att en källare ALDRIG ska lukta...

Jag har då aldrig varit i en källare som är helt luktfri. Till och med i kungaslottets källare, där det finns pengar att renovera. Så märkte jag lite källar lukt den första halv minuten jag gick ner.

Luktsmittar det snabbt i kläder, så finns behov att hitta källan enligt mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.