Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Beginner10: Såhär ser eländet ut just nu. Vi har alltså tagit bort en del färg (och puts?) som satt löst. Mörka partier. Har en avfuktare som går nu. Kan det hjälpa tro?
mili1983: Fick ungefär samma svar från anticimex. Inga skadedjur men likförbannad jobbigt att se de krypa fritt på kvällen när man sitter och tityar på tv
imported_Benno: Analys ger svaret. Fix brukar innehålla fiberförstärkning så även om man ser fibrer sticka ut är det inte säkert att det är just A. Sannolikheten är stor om det är kaklat mellan 50- och början av 70-talet.
jonaserik: Vad säger kommunen, Septitank tömning en gång året och kan bli full tidigare, blir då en extra budning som det heter, går kommunen med på att sätta en tank enbart för toaletten och en infiltration för Bad/Disk/Tvättvatten. 3-kammarbrunn töms en gång om året och det blir ingen extra tömning för att den blir full, ska då vara en godkänd infiltration. Så man kan säga att tank
Staffans2000: [citat] Vad har de gjort dig för att förtjäna ditt hat? Bränt ner ditt hus? Sått klöver i gräsmattan? Misskrediterat dig på Facebook? Spelat silverfisktecno på söndagsförmiddagar? Solochvårat dig? Sålt knark till dina barn? Stulit gem, och skyllt på dig?
Urban J A: Hej när jag flyttade in var den ena kakelugnen otät (sotaren provtryckte) tidigare hade man försökt täta den mellan ugn och murstock med stålull. hårt drevat längs hela kanten. Inget att rekommendera. Kan dina trasor vara något liknande försök att utifrån täta läckande ugn? eller också lekande barn. Dammet skulle hag inte vara orolig för. Senare satt om denna kakelugn, nu fungerar
Magnus E K: Jag tycker att det även borde ingå i grundskoleutbildningen (och med repetition på gymnasiet) att ge kännedom om detta, så att även hemmafixare har en större chans att veta vilka faror som lurar. Det jag visste om asbest när jag började renovera hade jag lärt mig från nyhetsinslag och berättelser från äldre släktingar (kommentarer om eternittak och att stå och såga eternitplattor
Magnus E K: Det förbjöds i byggmaterial innan totalförbudet så 1979 ska vara lugnt. Brukar hitta årskiftet 1975/1976 som gräns, ibland "före 1977" så 1979 är hyfsat god marginal! (Växte själv upp i ett hus från 1978 och har "alltid" antagit att det inte fanns någon asbest där...)
Oldboy: Mest troligt en strimmig trägnagare. Deras larver gör små runda 1-2 mm flyghål.
Anonymiserad 173289: Sen lär det väl ta tid för fuktvandringen genom väggen, så det borde väl vara medel RF som har betydelse?
R.Andersson: [citat] Bra input, tack! :) [citat] Har skrollat förbi den i flödet, va pga den som jag började kika efter dylikt :P
BirgitS: Enligt Anticimex är fuktbuggar brunsvarta medan den du har fotat tycker jag ser svart ut, dessutom ser din ut att ha krokiga antenner. https://www.classen.de/en/vinyl-flooring/classen-greenvinyl Många som frågar om insekter i forumet har fått bra hjälp av jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
thx1138: Ah, såklart, det förklarar varför jag inte hittade något som verkade stämma. Får leta larver sen när jag plockat bort allt dåligt trä helt enkelt, fortsättning följer!
JAJansson: Har haft min mätare 1,5 år. Glöm alla mätningar som är mindre än en vecka :) dessutom varierar rakdonen tror det beror lite på väder blåst och värmen i huset också :)
luftrenare för allergiker. Fungerar de, eller är det bara rappakalja för att suga ut pengar av despe
Anders_Nilsson: Jag rekommenderar BlueAir 270E. Tyst och klarar lätt ett stort sovrum. Kolla in reor, tretti. se brukar ha bra priser. Jag bor i Kina där vi har AQI300 ibland på vintern, har själv upplevt AQI450. Som jämförelse stänger Göteborg och det går flyglarm vid AQI50. Kör jag hela min kollektion av luftrenare på fullskaft håller dom ett par hundra kvadrat rena trots att utomhusluften är som
KnockOnWood: Det beror ju en del på hur väggen är konstruerad. Men ångspärrens/ångbromsens syfte är att varm, fuktig inomhusluft inte skall kunna ta sig ut i isoleringen. Där, vid den lägre temperaturen, kan annars fukten i inneluften kondensera till vätskeform och ge upphov till mögel och annan oönskad växtlighet.
Darling McFluff: Haft fest nyligen med ohederliga personer?
Zeke_Varg: Stövslända kanske kan vara något liknande?
claym: Jag måste hålla med tidigare svar: vinden vill man väldigt gärna kunna inspektera och hålla koll på (likadant om man har hus med källare). Missfärgningar och/eller påväxt kan vara lurigt, framförallt att hitta orsaken till problemet. I vissa fall kan det vara så enkelt som en otät lucka, i andra fall brist på diffspärr eller rentav miljön runt omkring huset som är för fuktig.
Boan: Fick svar frän jourhavande biolog: ”Hej, det ser ut som vanliga hästmyror. Dem vill man inte ha inne, i alla fall inte om man bor i ett trähus. hälsningar Mattias”
Joel_: [citat] Tack för ditt svar. Jag läste eller såg bilder på någon som rivit en bit av sin tapet och det såg liknande ut. Den personen fick som kommentar på ett forum att det kunde vara något som kallas svartlim som innehåller asbest.
Elinlindh: Inte asbest! WIHOO! Ej heller murbruk/fix på murstocken. Men. Asbest i plastmatta (lagret under) i hallen. No brainer dock!