Ventilationen skulle ha installerats oavsett här så det som är "extra" är att jag ska suga i krypgrunden lite med antingen ett perforerat rör eller faktiskt som han föreslog, en dräneringsslang som man täpper igen änden på. Sen reglera med ett spjäll som sitter ovanför golvet så man inte översuger där nere, det behövdes väldigt lite sug.M mxjolle skrev:Ftx inte aktuellt för oss. För dyrt.
Vi bor i ett område där det är hög risk för markradon vi har dessutom bekräftat av konsulten att det är 100% markradon, inget i byggnadsmaterial därav offererades en radon sug.
Ventilationen är god trots självdrag.
Konsulten är känd/duktig i området så det blir radon sug när vi fått ok på bidraget.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
M Madde123 skrev:
Är det tilluftsventiler ni har pratat om?M Madde123 skrev:
En sådan här kostar 99,90kr på JULA, och nästan vilken gör-det-självare som helst klarar att montera den:

Men att bara sätta in tilluftsventiler hjälper ju inte.
Det behövs ju frånluft också. Hur löser ni det?
Fast för resten, är inte detta en storm i ett vattenglas?
Du skriver att radonhalten är 200 - 400 Bq/m3.
Och då är den ju bara på eller något över referensvärdet.
Vet du om det är många, som bott i detta gamla hus, som har dött i lungcancer tidigare?
100 000 före eller efter avdrag? Du kan antingen söka radonbidrag på 50% av hela kostnaden upp till 50 000 kr, dvs max 25 000 kr eller så kan du göra ROT-avdrag, dvs 30% på arbetskostnaden, men då får du å andra sidan stå för hela materialkostnaden.
Nu har en kille från Ocab varit hos mig och det är redan en stor skillnad. Han tyckte att jag skulle installera två fläktar i grunden och att det skulle gå på 40 000- 45 000. Han tyckte också att eftersom radonet inte är så högt att jag skulle vänta tills jag kan göra en långtidsmätning för att få bidraget.
Så nu har jag två frågor.
För det första, han nämnde fönsterventlier i förbifarten. Jag har kollat på nätet men hittar inga instruktioner på hur man gör för att installera dom, var kan man hitta instruktioner?
För det andra, jag skulle ändå behöva röja bort under själva huset. Min pappa blev inte glad när jag sa att den andra killen kunde installera en lucka för 10 000 för att han tycker det är bortkastade pengar (ska försöka övertala honom, har redan sagt att jag tänker stå för alla kostnader), men om jag inte lyckas finns det möjlighet att fixa en lucka själv, någon som har instruktioner? Och tror ni det finns någon risk för farliga ämnen i betongen, typ asbest eller liknande? Huset är som sagt från 1800 talet.
Jag ber om instruktioner då jag inte har några byggerfarenheter alls, jag är faktist helt värdelös när det kommer till sånt här.
Så nu har jag två frågor.
För det första, han nämnde fönsterventlier i förbifarten. Jag har kollat på nätet men hittar inga instruktioner på hur man gör för att installera dom, var kan man hitta instruktioner?
För det andra, jag skulle ändå behöva röja bort under själva huset. Min pappa blev inte glad när jag sa att den andra killen kunde installera en lucka för 10 000 för att han tycker det är bortkastade pengar (ska försöka övertala honom, har redan sagt att jag tänker stå för alla kostnader), men om jag inte lyckas finns det möjlighet att fixa en lucka själv, någon som har instruktioner? Och tror ni det finns någon risk för farliga ämnen i betongen, typ asbest eller liknande? Huset är som sagt från 1800 talet.
Jag ber om instruktioner då jag inte har några byggerfarenheter alls, jag är faktist helt värdelös när det kommer till sånt här.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden