Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Fabyggvejby: Vad kostar det att sputisolera med glasfiber 20 cm tjockt. pris per kvadrat inklusive allt
Alko: [citat] Första jag tänkte på också. Om jag fick en krona för varje fläck, prick, dammtuss jag "hittat" i mitt hus sen vi flyttade in... Herregud, är det inte pågående läckage är det väl bara torka av.
RasmsOlsenFalk: [citat] Nej det är sant, man vill ju alltid vara på den säkra sidan, men det kanske inte kommer att behövas så som du beskriver det. Förhoppningsvis räcker det med att bara byta imkanalen då (och all köksinredning + ytskikt).
Snorkeljohn: Jag hittade dessa tomma kapslarna under överblecken på mitt hus. Inga skador och inga problem, men jag är nyfiken på vem det kan vara. Är det någon som vet vem som har varit hyresgäst?
Holamola: [citat] Ja hon blev av med dem efter ca 3 månader. Dock gjordes det rejäla åtgärder och kostade ca 60tusen kr utöver Anticimex behandlingar som jag faktiskt tror inte gjorde ett dugg. Hela hennes sovrum värmebehandlades under ett dygn. Hennes soffa och andra möbler värmebehandlades i tält. Vägglössniffande hundar fick komma in 5 gånger och varje gång var det två olika hundar som
MrCurry: [citat] Hej Appendix! Svårt att säja - om man inkludera bergvärme systems kostnad, kan det verkligen vara jättemycket, men besparing från bergvärme kommer inte bara från EL drift, men också att vi köpa inte 10,000+ kronor ved varje år. Sedan har vi spenderade inte så mycket. Ny induktionspis kostade bara 500kr (blocket), ”standby saver” grejen under 100 lappar, fogskum och
MrCurry: [citat] Hi Reza, The noise probably travels through both your floor and your walls, but for the running and jumping sounds, more likely the walls as the vibrations will travel from their floor, into the walls and then into your place. It’s an unfortunate inevitability of living in apartments, and moving to get away from them might only be a temporary solution until your new neighbours get kids
Falle86: [citat] Ser ut som på bilden nedan. Sedan kapade och bockade plåtslagaren det till mig. Efter det skickades det upp innan läckten.
Isakare: [citat] Jag reagerade själv på att man skriver Siporex i boken, det var därför jag skrev blåbetong inom parantes, för det var blåbetongen som tillverkades i vår fabrik, man la ner fabriken när den blev förbjuden i mitten på 70 talet. Den övergivna fabriken var vår lekstuga.
bth123: Väntar fortfarande på städfirma som lovat att ta tag i det hela... kommer troligtvis efter nyår. Återkommer med hur de hanterar det hela och om det blir "tillräckligt" städat eller inte.
GoC: [citat] Det är inte Radon i blåbetong, men den avger det då Alunskiffern som den tillverkades av har naturligt höga halter av Uran. Uran sönderfaller till Radium och sedan till Radon som är en gas. Och det är alunskifferns med höga halter Uran som visade sig vara mindre bra att använda.
BirgitS: Välkommen till forumet! Om ingen här i forumet kan svara så pröva med att fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html Kom gärna tillbaks och berätta vad det är så att någon annan som får samma larv i framtiden direkt kan se vad det är.
Mikael_L: Men nu när tråden har återuppstått och jag skummar genom den igen så tänker jag att ifall det hade varit mitt problem så hade jag gjort såhär. Om det finns grävmaskin på plats vid rivningen, låtit denne gräva en hyggligt djup grop på en bra plats på tomten och begrava blåbetongen där, och fyllt med bra massor i den gamla källaren. Om det inte fanns grävmaskin på plats, låta
Himax: I Norge är dom ganska stränga vad gäller radon då det finns mycket av det här. Kraven här är under 200 bq i hemmet, och under 100bq i offentliga miljöer så som skolan. När det byggs nya hus måste man lägga ner radonbrunn i grunden samt att det ska vara radonduk, oavsett vart du bygger. Så 120bq i en källare där du antagligen inte spenderar hela dagen och hela natten är mer än bra
hempularen: Det ser ju ut som det även drar in genom mikroskopiska glipor. Det kan bero på ventilationen i lägenheten. Om det råder kraftigt undertryck, så tränger luft igenom lite överallt. Det är möjligt att du borde ha mer tilluftsventiler. Edit: Jag kanske tolkade bilderna fel. Det jag tyckte såg ut som hörnet mellan trälister, kan vara själva fönsterspringan. I så fall är det nog bara
Stefan1972: Ni behöver inte oroa er. Ser mer ut som nå fläckar efter att trät varit bandat i bunt eller nåt. Nåt mögel är det definitivt inte. Ringa ut anticimex är helt bortkastade pengar.
Åsa Lund: Det där är nog nån sorts blånad Går inte få bort utan att slipa bort det
Humulus: Som redan påpekats, så ska ett så nytt hus vara byggt för att kunna ventilera bort eventuell markradon, Npgon radon från byggnadsmaterial ska inte kunna finnas. Värdena är för höga i förhållande till vad dom bör vara vid en korrekt konstruktion, däremot är det väl inte direkt någon hälsofara. Men det blir ju i slutändan ändå ett fel på fastigheten, som påverkar priset om det
tommib: [citat] Du tänker nog på PCB (Polyklorerade bifenyler). PCP (fencyklidin) är något helt annat :D Nog om det. Om du har luktproblem så kan du prova med en undertrycksfläkt och/eller avfuktare men tyvärr så är det nog med stor sannolikhet syllbyte som gäller.
Sebastian Bob Andersson: Här har ni lite intressant läsning om energibiten https://www.svd.se/sa-ska-sverige-slacka-varsta-koldioxidmonstret
Niklaspe: Använder bara fläkten på acetecen. Hörs ingenting och verkar ge ett tillräckligt med undertryck under våran kåk. (hade dock ingen lukt i grunden utan avfuktaren)
vectrex: Med en plintgrund skulle jag säga att risken för att markradon tränger in i huset är så gott som obefintlig.
Maaaats l: [citat] Hej jag vet ... utredde mitt första fall för 23 år sedan men då trodde jag som alla andra att boende tänt ljus. Nu vet jag vad det är och hur man får det av avstanna. Kommer en avhandling snart. Norrmännens sista utredning var inte så dum men dom har missat en del. Kan säga så här i första hand är det fastighets ägaren som bär ansvaret för problemet då det är både
Pjeriksson: [citat] [citat] Tack får ett utförligt svar! För att minimera fuktigheten så körs inte bilarna/skotern in varje dag och framförallt inte med en massa snö. Men någon gång i veckan iaf. Men det är som du säger, det är svårt att avgöra i förtid. Man måste kanske prova sig fram.
Jiji: Attans, jag och katten har utrotat allihop i vår kolloni i höst, eftersom de kom ner genom hålet i innertaket. Nu kommer vi aldrig att vinna på V75 igen. (har iof aldrig vunnit på hästar förut heller...)
tttomten: Kläderna från min förra TM luktade snarare gammalt än surt o definitivt inte mögel. Alltid svårt med dofter då människan har en tendens att vänja sig eller att hitta sådant som inte riktigt finns. Men om andra upplever doften så finns den ju där och att då hitta källan...ja...TM kanske, garderob kanske, något gammalt i garderoben, fukt, mögel, ventilation, kattmaten i skåpet
Finndjävel: [citat] Nej, det är hundra procent normalt för årstiden. Släpp det där nu och ägna tiden åt nått vettigare.
Angelica Grass: [citat] Hejsan! Nej, ingen asbest! Skickade in på analys, kostade ca 800kr om jag inte minns fel. Mvh Angelica
byggarätt: [citat] Säkert finns det sådana ? Terpener är ju trädets ”skydd” mot svampar och insekter och håller med dug att det vore intressant veta om hur många som är drabbade?