G
guriek: Tack för svar. Jag har släppt oron för detta nu. Har en fuktmätare i hallen ovanvåningen och den pendlar mellan 48-52. Detta är där det är fuktigast eftersom det inte finns någon värme.
24 svar · 3,4k läst
Rapphona
Rapphona: Tack båda två!
3 svar · 1,5k läst
·
A
AndersS: Även jag gissar på masoniten.
9 svar · 2,8k läst
Oldboy
Oldboy: Tvätta rent och måla med lämplig färg, t ex alkydoljefärg. Det räcker. Ser inte ut att vara del i ngt mer omfattande, utan det det är nog vatten som kommit uppifrån. Normalt sett slutar det lukta när det torkar ut. Utan att man gör ngt öht. Om det fortfarande luktar i rummet så indikerar det att möglet fortfarande är aktivt, vilket i sin tur kräver att det får fukt tillfört
1 svar · 10,5k läst
·
blackarrow
blackarrow: Låter ju snart att blanda tilluften med varm inneluft. Själv har jag ont av vanliga spaltventiler. Om du ändå ska dra för på vinden... Har du kikat på FTX?
1 svar · 3,8k läst
B
Betonggrå: Tack!
4 svar · 2,1k läst
·
B
4 svar · 2,1k läst
·
J
jonko: [citat] Fast om orsaken till att det blev skräpigt i TS lägenhet ligger utom grannens kontroll så tycker jag knappast att man kan hålla hen ansvarig, har grannen däremot varit oförsiktig eller försummlig är det en annan femma.
14 svar · 4,7k läst
L
Leif i Skåne: Helt klart spindelbajs. Kolla lodrätt uppåt efter ett spindelnät eller ett bo.
18 svar · 7,1k läst
·
S
Sigward: [citat] Tack, lite så jag tänkte med första primern jag hittade efter att läst säkerhetsbladet och därför jag frågade. :-) Den andra varianten jag hittade var mycket snällare så den jag använde. Nu penslade jag på primern, funkade helt ok även om det tog lite mer tid. Nu kan jag knacka loss restern av gammal klinker runtom, prima igen o sen handspackla :-)
18 svar · 3,7k läst
R
RoAd: Vikten är i sig inte, om man ska vara petnoga, det som bestämmer de akustiska egenskaperna utan flödesmotståndet (absorptionen sker genom att luftens svängningar omvandlas till värme genom luftmotståndet i materialet). Dock hänger flödesmotstånd och densitet ofta ihop. Här är en sida där man kan mata in tjocklek och flödesmotstånd för att få en kurva på hur mycket ljud som
16 svar · 6,8k läst
·
4
4fun: [citat] Rören sitter väldigt dumt till, och jag skulle vilja flytta på de för att göra rummet snyggare. Mvh 4fun
24 svar · 5,4k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Även nån slags ventilation i kattvinden behöver du ha.
3 svar · 2,3k läst
·
A
alema: Men sen kanske jag är immun då det är i mitt hem...
3 svar · 5,0k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Får du nya fönster så kan de eventuellt gå att beställa med en springventil monterad. Annars ta bort en bit av tätningslisten i fönstrets överkant i sovrum och vardagsrum. Du känner med handen om det börjar strömma in luft där då. Självdragsventilation kan fungera hjälpligt även utan att man eldar i spisen. Dock inte på sommaren, då måste man vädra aktivt.
26 svar · 4,3k läst
Ulltand
Ulltand: Källarlukt orsakas ofta av en bakterie och inte av mögel som man lätt kan tro. Mögel på gipsskivor är inte sällan av det giftigare slaget och bör hanteras därefter.
4 svar · 2,3k läst
GoC
GoC: Är väl bara att ta bort skiten. För säkerhets skull en andningsmask och handskar. Men skulle tro att hantera den lilla biten inte är farligare än att röka 10 cigaretter. Däremot är oron om allt man läser och oroar sig för betydligt farligare för psyket.
8 svar · 5,0k läst
·
S
Stefan1972: Ett äldre "asbesttak" ser oftast ut som plåt. Det har samma tjocklek som väggplattor "eternit" men är pressade i vågform precis som en del plåttak. Det på bilden är som sagt betongpannor
3 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: Håller med. Vi har också klasar med flugor på kallvinden under vintern. Förutom att några förirrar sig in i bostaden när vårsolen börjar värma så gör dom ingen skada.
3 svar · 1,1k läst
·
K
klimt: Om du inte kan bedöma själv kan det vara klokt att anlita hjälp. Om skadan är orsakad av brister i husets skal är det troligen föreningens ansvar men ger problem för ägaren ändå. Kan även vara något annat med större ansvar för din egen del
13 svar · 2,1k läst
·
A
AgnetaLi: [citat] Ja. Det känns konstigt. Kollade runt alla "katthål" i grunden och rensade lite. Får väl se om något förändras. Kanske golvbjälkarna surnat till. :thinking:
16 svar · 2,0k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag gissar på gammalt lim från en plastmatta som legat där tidigare.
1 svar · 4,2k läst
·
P
Peter787: [citat] Fungerar jättebra till hus, båtar och gamla bilar. Men köp en själv på nätet för en tredjedel av priset Ozoneair vill ha för sin.
8 svar · 12,7k läst
B
byggarätt: [citat] Mja du har antagligen glipor i asfaboarden i trossbotten så att sätta EPS och limma tätt och skruva kommer spara mycket energi... med cellulosan som gör att du utnyttjar befintlig isolering att bara öppna bjälklaget gör att du bör skrota massor och göra kapitalförlust randisolera räddar komforten!
3 svar · 17,5k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nu ger jag upp och stänger den här tråden. Den handlar inte om att bygga och kräver enormt mycket moderering. Den tiden det tar lägger jag hellre på diskussioner som gäller våra kärnämnen. /Moderator
5,2k svar · 338,0k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Jo, tyvärr, det stinker som Beelsebubs rövhål och sitter kvar tills denne potentats hemvist fryser till is. Båten din har ju gott om havsbris runt sig, så där får du gott om frisk luft, men i instängda utrymmen är det betydligt värre. Tyvärr tror jag inte på ozonbehandling — jag säger som du @Maximarcus , man måste riva upp eländet med rötterna. Det kommer tillbaka förr
10 svar · 8,6k läst
F
Frida80: Ja, det vet jag, men jag är mest intresserad av vad TS specifikt menar med att det finns asbest i mellanvägg. Är det t ex en badrumsvägg som har klinker eller en plastmatta på?
12 svar · 4,8k läst
M
Mlindahl: Då var min första känsla lätt. Var redo om de skulle komma tusen spindlar mot mig ^^ Tackar så mycket för snabba svar :)
3 svar · 4,8k läst
·
M
mlkjhr: Möss eller fladdermöss är det nog.
4 svar · 3,4k läst
X
xlssn: Om krökarna och ändarna är hårda kan det vara asbest i dessa. Är de mjuka att kämma på, är det troligtvis inte asbest. Att raklängor aldrig innehåller asbest är inte sant, där kan finnas en (pulveraktig) asbesthaltig isolering och ibland en tunn grå asbestlinda som ligger svept direkt kring röret. Är röret isolerat med bruna fibrer eller glas/mineralull är det troligtvis ingen
11 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.