Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
jonaserik: Det med andra åtgärder, det är inte ovanligt med ett sådant montage, lättaste vägen, har sett det i praktiken och även på forumet. Det som då är frågan hur det ska monteras med en bärlina mot en grund/fasad är lite klurigt för att förhindra vatten/påväxt mot grund/fasad kan var knepigt då den som utför det alltid säger """" så gör vi alltid """ även om det inte är riktigt
hyggabus: för att förtydliga, asbest är bara farligt om man får i sig asbestdamm, alltså om någon sågar, borrar, slipar, river i asbesten osv så att damm uppstår/sprids av just det materialet. Inte att det ligger vanligt damm ovanpå rören, det dammet är inte asbest. Om asbesten är målad dammar den inte heller om man städar av rören.
Darling McFluff: Svartmögel kan vara totalt ofarligt men även mycket ohälsosamt, och detta kan du inte avgöra på lukten. Förslagsvis tar du dig någon kunnig innan du river i det.
Schwen92: Då Jula är kass på att ha rätt lagersaldo blev det en Woods WDD80 från K-rauta istället (y)
andersgrebin: Kanske inte spelar så stor roll men min gissning är Källarkantarell. Den heter så för att den hittas i källare då och då enligt min svampbok. Tämligen harmlös. Oätlig.
Mahognymarkus: Jag har en frånluftsvärmepump Nibe f730. Jag har för mig att frånluften blir som kallast ca -15grader, inget man vill skicka ner i krypgrunden.
brfbo: Jag tror att så som boden nu står så kommer syllen mm såsmåningom att bli fuktskadad, om möjlighet finns att få under ex lekablock skulle det minska den risken,och sen bygga golv. Om du sen vill ha ett torrare klimat inne i boden(så att du minskar risken för ex rost på saker du förvarar)kan nog en solluftsfångare vara värt att sätta dit, och den kostar ju inget i drift heller,bara i
Maner: Både gardiner och heltäckningsmattorna kommer åka ut så snart det bara går :) Funderade på att testa luftfuktare som hängs på elementen, men våra värden pekar visst inte på torr luft. Men kan kanske vara värt några hundringar för ett test. Om inte annat för att utesluta den faktorn. // Maner
Jiji: [citat] Är det en kommun med mer än 100 000 invånare görs en bullerkartläggning vart femte år. Men oavsett det är väghållaren ansvarig för 'sitt' buller. Är det en liten kommun är det ju inte säkert att de har så stor vana vid det dock och då kan det ibland vara lite svårare att hitta rätt. Men ge inte upp. Det är Naturvårdsverkets värden som gäller vid tillsyn av befintlig
afraid_of_everything: [citat] Vet inte, men det ligger ingen golvmatta där nu i alla fall så om det har funnits en så är den borta sen länge.
kristofer12345: [citat] Ja såklart men hur förhindrar jag det komma igen..?
Oldboy: Tror inte att det påverkar huset, utan det är nog bara garaget som är dåligt. Jag utgår från min std-bild av 70-talsvillor där garaget har mer eller mindre platt tak med hög träsarg runtom, samt vanlig papp som takbeklädnad. Låter som att garaget inte är renoverat sedan det byggdes? Dvs Takläckage som kanske går ner i väggarna ända till syllen? Eller så är syllen ett separat
Oldboy: Ventilation (FTX) installeras i befintliga hus enbart för bättre ventilation och komfort. Precis som du konstaterat går det inte att räkna hem utifrån energibesparing. Kommer inte på ngn snabb enkel besparingsfix. Problemet med gamla hus är att alla delar behöver förbättras. Fönster står t ex oftast inte för mer än 10-20% av husets värmeförluster. Så även om man byter till
jonaserik: [citat] Det med en radonsug genom golvet, det tar upp till 1 månad eller mer innan resultat kan ses, samt att ställa fläkten på max hjälper inte, den ska suga med ca 2 mm undertryck, bara lagom sug Det kan bli så att flera hål måste tagas upp, då diagonalt hörn till hörn. Att koppla e fläkt till dränrören är bra, men då måste det finnas ett vattenlås mellan dränrör och ut i
Danii KD: [citat] Nu har jag gjort klart saneringen för denna gång. Tog ner all isolering i passagen då det inte var så mycket och sprutade sen hela rummet med vatten (avlopp finns). Sedan tog jag ner det mest slitna i pannrummet och målade över de övriga. Även har sprutat rent hela rummet och sedan vädrat massor. Känns skönt. Hade en bra mask från Sundström och overall. Jag kollade bakom
tompaah7503: Eftersom det rör sig om rör så är lösningen rörande enkel, högtrycksspola dem med klorin så kommer de vara skinande rena inuti.
Oldboy: Det där är vad jag tänkte på. Kanske kallas inte den varianten svensk takstol, kanske är det ramverk, men oavsett så tror jag att de vertikala benen/stolparna är en del av den bärande konstruktionen. Ja, det behövs ngn som kan mäta/kolla på plats och räkna på takstolslaster.
BirgitS: [citat] När det gäller kriminalitet spelar det ingen större roll för de stjäl de bilar de behöver. Sen låter det inte helt trivialt att kolla om folk har just dubbdäck, det lär krävas närbilder och inte vanliga övervakningskameror.
BirgitS: Det låter som ett bra förslag och det är just i sov- och vardagsrum som man ska ha friskluftsventiler.
BirgitS: Om du lyckas få till bättre bilder så kan du fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
vectrex: [citat] Lite svårt att säga exakt varför. Antingen har du väldigt mycket tillskjutande fukt genom källargolv och väggar men det kan också bero på organiskt material (troligen främst trä) som sakta håller på att torka ut. Trä tar tid på sig att torka och frigör sin fukt till den omkringliggande luften. Om det främst är trä som orsakar detta så bör du efter några veckor / ett
Felix123: [citat] Hur lång tid tar det för doften att försvinna efter att man fått bort linoleummattan ? Har denna doften med och har precis tagit bort mattan samt slipat bort allt lim med betongslip.
4you: Det ligger en typ rockwool skiva på utsidan mot grunden. ca 70 mm tjock. Tanken är att den skall bytas ut mot modernare typ platonmatta Ovan skadan ligger entrén med sadeltak som borde skydda mot nederbörd.
Oldboy: Ja, plattor som ligger på naturligt torra/väldränerade platser har goda förutsättningar att klara sig. Åtminstone så länge som man undviker täta mtrl ovanpå såsom t ex plastmattor. Föräldrarna byggde hus -73. Sprängde fram grunden i en bergssluttning. Dvs mkt sprängsten och makadam under. Naturligt mkt väldränerat. Plattan är torr. De fick en fuktskada i ett uppreglat hallgolv
BirgitS: Mögel brukar gå att tvätta bort på vanligt sätt men om all "färg" inte försvinner kan man ta till klorin som bleker. Mögel kräver näring och fukt för att växa annars dör det. När det gäller fukt i källare är det viktigt med ventilationen och är det väldigt fuktigt kan man använda avfuktare. Dessutom är inte organiska material som trä bra eftersom det är näring för möglet.