Duttarmajster
Duttarmajster: Jag har trott att gipsputs varit asbest och att betongfällning varit mögel så jag vet hur det är ;-)
4 svar · 4,5k läst
·
T
Trunk: Ok, så i stort sett vad som helst som är P3-klassad med bra passform, tack så mycket. Då jag förhoppningsvis inte behöver använda masken mycket mer än till det här så tänkte jag köpa något ~billigt på Jula, de hade inatt en i lager för 270 kronor här i byn. Men nu är den visst slutsåld, gäller att vara snabb...
6 svar · 20,7k läst
J
Johan Ryberg: Det är jobbigt att erkänna men vi hade en strumpa under soffan som tydligen var rena lyx-lägenheten för silverfiskar. Under den normala storstädningen som händer helt normalt mellan panikartade händelser som magsjuka och andra lyckliga saker så tvingades vi dra fram soffan och bland myriader av skumma, bortgömda saker låg just denna strumpa med säkert 50 silverfiskar. Vi har till 100%
10 svar · 8,6k läst
A
ahgeorgs: [citat] Vi har varit och inspekterat krypgrunden så noga vi kan, Den ser bra ut, allt är torrt och fint. Ganska högt i tak där nere, med bra belysning och det är lätt att komma åt allt där. Huset är byggt 1986, i trä.
24 svar · 6,5k läst
C
Christian91: Tack för era svar! :)
4 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du kan också fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
4 svar · 2,8k läst
·
En apelsin
En apelsin: Tack för alla tips! Jag var på Jula häromdan och blev grymt besviken. Köpte inga kläder eller skor. Provade ett par byxor där jag såg att sömmen redan släppt, så det får bli lite bättre grejer. Deprimerande. Tack för tips om tradera och billiga arbetskläder! Jag ska kolla där!
4 svar · 2,7k läst
T
Teakster: Att skaffa (fritids)hus är alltid lite spännande. Försök lista ut vad det är som tillför fukt. Kan taket läcka? Är hängrännorna rensade? Hur ser grunden ut? Finns det något vattenlås som kanske torkat ut?
1 svar · 698 läst
M
Madde123: [citat] Allt har gått bra, vi satte bara en ny matta ovanpå. Lite synd att man slitit ut sådana mattor från huset förut innan man kände till det här men man lär sig under livets gång. ;)
36 svar · 12,4k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Nej, vi kom fram till det. ;)
20 svar · 5,6k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Det är det alltid värt i slutänden, även om man blir lite "trött" när man finner sådana där saker under.. Men gammalt lim har alltid en tendens att börja lukta.. och som du säger - man vill inte gärna göra om det (för snabbt..) igen. Vi gjorde iordning ett rum i källaren, fick hyra nån diamantslip för att få bort resterna (vi trodde vi skulle ta bort en
10 svar · 9,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Precis så. Din rörisolering är applicerad av en rörläggare som stod med en säck Asbestpulver som han gladeligen hällde ner i en spann med vatten så att dammet fyllde hela tvättstugan. Därefter var det dags för omröring till en lämplig konsistens. Precis som man gör när man blandar betong.
14 svar · 10,2k läst
·
pelpet
pelpet: [citat] Utvecklar tankesättet lite här: Städning beror på att partiklar (damm) samt klägg (matrester, kroppsvätskor, skospill, etc) 1) lösgörs från människor, djur, tyger och annat. 2) sprids i luften (damm, normalt ej klägg). 3) lägger sig på ytor. Med ett systematiskt angreppssätt så borde man kunna minimera städningen. 1) Minimera mängden damm och smuts som sprids 2) Filtrera
39 svar · 7,1k läst
·
Jiji
Jiji: Beror ju på var källan till bullret är i förhållande till det du vill bullerskydda naturligtvis men bullerplank med absorbent kan fungera bra. Är det ekvivalent ljudnivå du vill sänka eller max-värden? Dvs är det det allmänna bruset från en starkt trafikerad väg eller är det enstaka stora lastbilar?
4 svar · 1,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Låt oss låtsas att allt du visar är Asbest. Vad tänker du nu många år senare, göra åt det? Bygga en tidsmaskin:thinking:?
4 svar · 1,4k läst
·
D
Daniel 109: Uppenbarligen är den tämligen blöt.
6 svar · 4,5k läst
·
Ashes
Ashes: [citat] Har ingen bild som visar hur asbesten ser ut. Skar ut en bit och skickade på analys och tejpade över hålet. Mitt råd är att skära bort en bit av ditt golv och skicka på analys. Kostar några hundringar och då vet du säkert sen. Vi hade två olika typer av asbestgolv. Ett med asbestpapp på undersidan och ett med asbest iblandat i själva plasten. Sedan kan även limmet golvet är
26 svar · 13,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ska du inte arbeta med det så är det ingen fara alls. Det värsta som kan hända är att den helt enkelt skräpar/dammar lite, ungefär som allt annat damm i våra hem, det är så små mängder att vi inte brukar använda munskydd för att hantera det.
4 svar · 3,3k läst
thomarv
thomarv: Jag kan tänka mig att fläktar är bra men en viss risk om de placeras så att du inte bara blandar runt luften utan också ökar genomströmningen alltför mycket. I så fall kan det bli att du drar in varm fuktig luft (sommarfallet) som kondenserar i grunden eftersom ytorna där är kallare. Då drar du in en massa vatten till ytorna du vill ska vara torra. Dvs var försiktig
5 svar · 2,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Varför maskar larverna ? ;)
4 svar · 3,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Äsch vad ni krånglar till det! Ställ en tunna på fyra ben så den kommer en meter upp så fylls toalettankarna med självfall. Och en enkel sil är väl en enkel sak att ordna. Samt ett par plaströr, en till varje toastol. Inget högt tryck = ingen avancerad rördragning krävs.
47 svar · 7,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Normally, the way to remove this is to cut the pipe and bring it outside without removing the insulation inside the house....if you cant do that, i would leave it as is.
3 svar · 747 läst
·
K
kettu: Rötmånaden pågår som bäst. Så normalt. Har själv ca 60% Mitt under sommaren 50% Under vintern 30-35%
1 svar · 1,0k läst
J
Joysep86: Haha , nej menade själva saneringen
36 svar · 11,2k läst
Sockerhög
Sockerhög: [citat] Skulle personligen inte vara orolig alls över dina observationer. Hade det varit fukt så skulle gipsskivorna se helt annorlunda ut. Svälla och bågna och bära sig åt. Det som syns på metallreglarna kan som sagt vara bara lim eller ofarlig oxid.
14 svar · 2,7k läst
·
E
etompau: Ser ingen anledning till varför det skulle finnas asbest i denna plastmatta. För exakt besked måste ett prov inlämnas till ett laboratorium.
4 svar · 4,8k läst
·
D
Drömtroll: Verkar ha köpts av någon som har jobbat med fastigheter sedan 80-talet så antagligen visste de vad de gjorde.
193 svar · 60,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Just därför är det vanligt med asbestskivor som brandskydd på dörren. Så har jag, men uppenbarligen inte du.
2 svar · 1,5k läst
Ricce
Ricce: Bor i en småhus på en vattenskyddsområdet. Har tänkt anlita entreprenad för gräv bort matjord och sten samt lägg singel innan bygga en friggebod, men fick reda på att man måste skicka ett ansökan till kommun först för markarbete. Och dom tar 1200 kr per timme för handlägga ärende. Därför undrar jag hur mycket kan man gör i trädgården utan det behöver gör ansökan? Vart går
0 svar · 883 läst
T
tergo: https://www.antkeepers.com/se/fakta/myror/flygmyror/
4 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.