Hej,

jag håller på att riva ett gammalt hus. Det var ruttet, fuktskadad och i allmänt dåligt skick. Det stod dessutom på en källare av blåbetong.

Rivningsfirman jag anlitat råder mig att inte frakta bort blåbetongen, utan istället krossa ner den i botten av källaren, för att lägga en radonmatta över, och sedan fylla på med sten och jord.

I mina efterforskningar på internet har jag dock funnit att Strålsäkerhetsmyndigheten inte tycker att det är lämpligt att bygga på fyllning som innehåller blåbetong i större mängd. Marken skall då betraktas som högradonmark.

Det är mycket sannolikt att jag inom de närmsta åren kommer att bygga ett nytt hus på tomten.

Mannen på rivningsfirman menar att han tycker att det vore slöseri med pengar att betala för bortfraktning av blåbetongen, och att strålningen inte blir värre än på en granitklippa - och att man kommer undan det problemet med en radonmatta.

Vad säger ni?

• Gilla
Davhal87
  • Laddar…
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet. :)

Har du kollat om blåbetongen ens har radon, och i så fall hur mycket?

Det stämmer säkert som mannen på rivningsfirman säger. Men jag hade transporterat bort ändå (kan inte röra sig om många tusenlappar).

• Gilla
raybellano och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Bort med det. Ett orosmoment mindre.

• Gilla
raybellano och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Mikael L: Jag mätte radonhalten med dosor i huset innan jag rev, och resultatet låg över gränsvärdena både i källaren och på övervåningen.

O
Jag skulle gräva ner det å sen glömma bort det:) Men om du ska bygga nytt kommer du bygga på samma plats? Kan vara värt att tänka på...
Kör iväg det till tippen själv! Så är det bara å slänga det bland betongen. Så blir du av med betongen och inte behöver du betala nått för det...
Risken är att om du låter rivaren ta hand om det så kommer han att fakturera dig för farligt avfall :D

Men om du ändå måste fylla upp källaren så skulle jag helt klart följa rivarens råd. utan tvekan...
Radonets farlighet är överdriven.

Redigerat:
Odjuret: Jo, kostnaden för att låta rivaren slänga det som farligt avfall är avskräckande. Grejen är att jag har en granne som resonerar som du; han har bett att få blåbetongen för att själv använda den som fyllnadsmaterial under ett Attefallshus. Kostnaden för att slänga det blir därför lägre. Men rivningsfirman vill ända ta 10-15 papp för att köra bort det till grannen.

Det är möjligt att du och min granne, som är läkare, har rätt i att uppfattningen om radonets farlighet är överdriven. Men det känns ändå dumdristigt att gå emot Strålskyddsmyndighetens rekommendationer. Om jag bygger ett nytt hus på tomten är det mycket möjligt att i alla fall delar av det hamnar på samma plats.

• Gilla
lenaxxxx
  • Laddar…
Blåbetong går inte som FA längre. Ska separeras men kostar inte mer än vanlig lättbetong. Har skickat tusentals ton från en stor rivning utan problem.

Stringfellow Hawke: då körde du det själv till ÅVC? För på återvinningsstationen som rivaren kör till klassas det fortfarande som FA.

Rev ett garage nyligen.
I rivningsplanen tog jag upp alla fraktioner så som skalls...

Även om blåbetong inte räknas som FA vad jag förstår så, ville inte återvinningscentralen ta emot den.
Passar bra som fyll men då under vägar eller liknande. Skulle aldrig lägga det under en källare.

Blev att anlita en avfallsentrprenör som tog 1200 / ton om jag inte minns fel.
Via kontakter vet jag att det grävs ner i en mosse inte långt härifrån :(

Behöver du egen utomhusfyll är det nog billigaste alternativet.

Redigerat:
Tack! Kanske ska jag kolla med min ÅVC om de kan ta emot det, hyra ett rejält släp och själv köra dit det....

Kollade gamla siffror, betalde totalt 1560 kr/ton för extra maskintid för separering, transport och deponi av blåbetong. Gick inte som FA men som sagt ovan ska inte användas för fyll under byggnader.

• Gilla
0jsan och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle absolut inte vilja ha det som fyllning under en byggnad.

• Gilla
JamesBond och 1 till
  • Laddar…
När vi dränerade om (det är visserligen 10 år sen) så sa kille som körde bort schaktmassorna att eftersom det låg bitar av blåbetong i (det hade legat nergrävda trasiga lättbetongbalkar på ett par ställen) att det måste lämnas som deponi (vilket tydligen var dyrare än att kunna använda som fyllnadsmassor).

• Gilla
raybellano
  • Laddar…
skulle inte fyllt för grunden, det kan bli problem med kontrollplanen för nästa bygge. vi byggde till i höstas och då sa handläggaren att han flera gånger sett att man gjorde radonmätning innan och fann det under gränsvärdet, sen gör man en mätning efter bygget är klart och ligger plötsligt över gränsen. Man har alltså använt makadam med för hög halt och då tvingats till åtgärder i efterhand. Det finns gränsvärden och man kommer inte förbi dem även om man själv skulle anse att de är överdrivna. Du kan alltså få problem med slutbesked på ditt nya hus senare.

• Gilla
raybellano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.