Byggahus.se

Hållbart vatten/energi

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har snöat in mig lite på konceptet med att vara självförsörjande i framtiden och har lite tankar som jag gärna vill bolla lite med er. "Drömmen" är väl att försöka vara så självförsörjande som möjligt i framtiden och ta vara på resurserna på ett bättre sätt. Tänker samtidigt att avloppsdelen av det hela inte behöver bli så mycket dyrare (eller t.o.m billigare) än det kommunala avloppet.

Så mina tankar och förslag för att åstadkomma detta komemr här, kom gärna med era tankar och synpunkter här :)

- Tak med integrerade solceller -
    Tänker att om man bygger ett nytt välisolerat hus och samtidigt installerar integrerade solceller bör man väl till största delen vara självförsörjande på el?

- Renat regnvatten -
    Med tillräckligt stora nedgrävda tankar och användandet av sandfilter bör vatten till drick/bad/tvätt vara löst. Bör väl vara ett ganska driftsäkert system också tänker ja?

- BDT-rening -
    Infiltrationer och markbäddar borde vara tillräckligt bra?

- Matavfall -
    Varmkompost.

- Toaavfall -
    Långtidskompostering med urinuppsamling för utspridning på tomt.

- Återanvändning av duschvatten -
    System för "återvinning" av duschvatten, sparar upp till 90% av vattenförbrukningen.

2. tveksamt
    Husägare Nivå 8
    problemet med solcellslösningen är att de producerar mest när du behöver det minst. Sett över året kan du absolut vara självförsörjande, men det är svårare i verkligheten.
    Vill du ladda mobilen på natten? Tända lampor på kvällen/vintertid?
    Du kommer antingen behövs tillföra energi utifrån eller lägga till ett rejält batteripaket.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Visst kan man rena regnvatten, men vore det inte enklare med en borrad brunn?

Beroende på var du bor, så kan det även vara OK med trekammarbrunn även för toaavlopp. Bor du "fel" så får du inte ha ens BDT avlopp på tomten. Kompostering tror jag inte att myndigheterna kan neka dig, men du kan bli tvångsansluten till kommunalt avlopp.

Solceller, netto över året kan du kanske bli självförsörjande. Men det finns ingen praktiskt möjlig metod att lagar el i tillräckliga mängder från när solen lyser mycket till när du behöver el.

Man löser det genom att sälja överkosttsel till elbolaget, och köpa el när det behövs. Idag är det ekonomiskt möjligt, tom lönsamt att göra det, beroende på ett subventionssystem som gör att du får marknadsmässigt ett överpris för elen du säljer. Det är givetvis inte hållbart på sikt om "alla" börjar sälja överskottsel. Så en solcellsinvestering är strikt ekonomiskt en riskinvestering idag, man spekulerar i politiska beslut, vilket nog är den absolut sämsta grunden för en investering.

Men man kan ju vilja ha solel av andra skäl, även om det blir dyrt.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Absolut, ett batteripaket blir där nästan ett måste då. Det är synd att vi inte har ordentliga stirlingmotorer för att generera ström för villor än, det hade nog kunnat lösa en hel del.

Frågan är om det kanske hade varit bättre med vindkraft istället för solceller, kommer man upp en bit borde man väl potentiellt få ut mer energi över året än med solceller?

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Börja producera vätgas? Lättare att långtidslagra.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Nackdelen som jag ser det med en borrad brunn är väl att risken är större att jag behöver köpa in något dyrt filter om vattenkvaliten inte är på topp, borde väl inte bli samma problem med regnvatten som passerar ett sandfilter? Sedan borde väl en borrad brunn bli mycket dyrare också tänker jag?

7. T
    Medlem Nivå 1
    Det går ju men kan man någonsin räkna hem det, för det blir väl en väldigt dyr investering där kan jag tänka mig? Sedan är de väl inte helt lätt att lagra vätgas på ett säkert sätt heller väl?

8. P
    Medlem Nivå 8
    Många tror att solceller är så miljövänligt men faktum är att de är kostsamma för miljön att framställa.

Dessutom ger de mest energi på sommaren då Sverige får ett elöverskott och på vintern ger de så lite att Sverige måste köpa in kolkraft.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · Nivå 17
    Du kommer att behöva allt du räknar upp om du vill gå offgrid. Kolla ex på de offgrid hus som Skelleftekraft mfl byggt.

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    du behöver tänka längre på vattnet.

ska du lagra vatten i flera veckor kanske månader måste vattnet renas innan du dricker det. Ett sandfilter tar bort partiklar men gör ingen desinficering, dvs vattnet är fortfarande otjänligt efter filtret.....

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 1
    Är det så mycket att desinfektera? Är det inte typ samma princip då som en brunn, där behövee man ju inte desinfektera? Men om man nu behöver det kan man väl använda uv ljus? Borde inte bli farligt dyrt eller komplext.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det beror ju på hur du förvarar ditt vatten.

Riskerar du att det blir uppvärmt får du problem. Kan det smutsas ner av annat får du problem, osv. Beroende på hur du samlar in regnvattnet är det redan smutsigt (via takvatten osv).

13. T
    Medlem Nivå 1
    Tänkte då att man samlar upp det från taket och seda förvarar det i nedgrävda tankar. Och vad jag har läst bildas det en hinna när man har sandfilter som äter upp bakterierna.

14. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Regnvatten är inte rent, och definitivt inte vatten från tak. Till skillnad från en brunn där man får grundvatten. Blir säkert mycket billigare att borra en brunn än nån avancerad lösning med nedgrävda tankar och filterreningar. En brunnspump kan drivas med ett bilbatteri som laddas upp av tex sol. Går också att sätta på en handpump om man skulle vara utan el, iofs ganska jobbigt att handpump men det går.

• Laddar…
  15. P
    Husägare · Nivå 10
    Ska man vara självförsörjande och off-grid så är det grävd brunn som gäller. Då kan man fiska upp vatten med en spann eller gårdspump utan problem.