Vi har köpt en gammal timmerstuga i fjällen och har precis flyttat in. Det finns en gammal vattenskada under diskbänken som inte helt är åtgärdad så jag var lite nyfiken på hur fuktig krypgrund vi hade. Precis innan vi åker därifrån så lägger jag ner en Telldus temp- och fuktmätare och ser när vi kommer hem att tempen har gått från +23 grader till +2 grader och fukten har gått från ca 40% till 93%. Utetemperaturen var ca -11 grader.
Tittar man på grafen som finns här på Byggahus så ser det inte så allvarligt ut då temperaturen är så pass låg i krypgrunden men jag tycker det är underligt att det kan vara så fuktigt där när det är vinter och torrt ute.
Är det rimligt eller har vi ett allvarligt problem?
Tack på förhand,
Tomas
Tittar man på grafen som finns här på Byggahus så ser det inte så allvarligt ut då temperaturen är så pass låg i krypgrunden men jag tycker det är underligt att det kan vara så fuktigt där när det är vinter och torrt ute.
Är det rimligt eller har vi ett allvarligt problem?
Tack på förhand,
Tomas
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Det ska aldrig vara över 75% men vid kraftiga väderomslag så blir det i princip omöjligt. Det ni skulle behöva mäta är fuktkvoten i något virke som är där för att få ett bättre svar. Bör inte vara över 17%.
Nu har det gått upp till 95%. Undra om det hänt något eller om mätaren är kass? 95% borde ju var en dimma.
Sitter sensorn nära vägg där uteluft kan cirkulera omkring den så är RF-värde på >90% inte omöjligt. Regn och dimma ger dessa värde.
Har själv en sensor på en vind, sittandes ganska nära vindsluckan och vid regn/dis/dimma nu under höst och vinter fås dessa höga värde.
Har själv en sensor på en vind, sittandes ganska nära vindsluckan och vid regn/dis/dimma nu under höst och vinter fås dessa höga värde.
2 grader celsius är ett jobbigt värde!V VillaSolbacken skrev:
Samma sak med 95% luftfuktighet!
Du borde ha en avfuktare och en möjlighet att reglera ventilationen i krypgrunden!
En väldigt smart sak är solvärmeventilation som torkar ur utrymmen som krypgrunder och kallvindar
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
För att få någon bra uppfattning så krävs det att man mäter luftfuktigheten under en längre tid samt kontrollera grunden rent fysiskt. Finns ingen anledning att jaga upp sig baserat på en korttidsmätning
Jag har tex både grund och kallvind som ligger över "gränsvärdena" för luftfuktighet, men har samtidigt noll problem med mögel och röta. Antingen ljuger min mätare eller så funkar det på nått vis ändå. Kanske hinner torka upp ordentligt mellan varven.
Jag har tex både grund och kallvind som ligger över "gränsvärdena" för luftfuktighet, men har samtidigt noll problem med mögel och röta. Antingen ljuger min mätare eller så funkar det på nått vis ändå. Kanske hinner torka upp ordentligt mellan varven.
Tack för svaren. Jag ska fortsätta övervaka men väntar nog till Jul innan jag åker upp. Men är det inte konstigt med så hög relativ luftfuktighet och så "torr" krypgrund?
-11 grader kan inte bära mer än 1,46g vatten per kg luft
2 grader och 90% RH bär 3,92g/kg.
Med de värdena har man alltså ett fukttillskott om 2,46g/kg.
Jag är ingen hejare på krypgrunder, men det låter i mina öron som ett duktigt fukttillskott.
Hur sitter mätaren i förhållande till mark? Den bör ju hänga fritt en bit ifrån marken för att den ska mäta luften, kan jag tänka.
Jag är ingen hejare på krypgrunder, men det låter i mina öron som ett duktigt fukttillskott.
Hur sitter mätaren i förhållande till mark? Den bör ju hänga fritt en bit ifrån marken för att den ska mäta luften, kan jag tänka.
2 grader och 90 % motsvarar 27 % vid vid 20 grader. Hur kommer du fram till att 2,46 g/kg är "ett duktigt fukttillskott"?D jonas_t skrev:-11 grader kan inte bära mer än 1,46g vatten per kg luft
Därför att du måste utgå ifrån den omgivande utemiljön (d v s -11 grader), inte från krypgrunden.
Att det är över 250% vattentillskott syftar jag till, men så här i efterhand behöver det inte vara så blodigt med tanke på att man vid så här låga temperaturer inte kan bära mycket vatten.
Att det är över 250% vattentillskott syftar jag till, men så här i efterhand behöver det inte vara så blodigt med tanke på att man vid så här låga temperaturer inte kan bära mycket vatten.
Redigerat:
Mätaren hänger i ett hörn under köket ca 1 m från väggarna och 20 cm under blindbotten? (dvs taket för krypgrunden). Själva krypgrunden är drygt en meter hög.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden