Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
tergo: du bör ju se till att slangarna inte ligger och skaver på masoniten tex lite skummgummi imellan eller fästa slangarna med någon form av hållare
Svanteman: Läst in mig på den blanksvarta trämyran nu, och det ser väldigt rimligt ut. Tror jag tänker sluta med efterforskningarna där och ta hand om problemet. Tack för all hjälp och förslag!!
Hus8212: [citat] Dom bor i lägenhet, så nej. Huset har stått tomt en längre tid innan vi tog över det. Vi har inte frågat om mycket annat, så vi tjatar absolut inte. Jag tycker det är rimligt att fråga om saker som kan påverka huset.
knipo: [citat] Asbest verkar vara allt farligt i koncentrat, i kvadrat. Så det går säkert att hitta lite HIV där med.:p
vectrex: Mäta fuktighet i trä är inte helt enkelt. Men normalt inomhus nu på vintern så bör det ligga runt 6% +- 2%.
Frida80: [citat] Tack för svaret! Jag hade gäster från Tyskland idag, vi pratade om saneringar i gamla hus. Där är PAH tydligen ett stort ämne just nu... Fram för allt finns det tydligen problem med svart asfaltpapp under golv som innehåller mycket av detta (60-70 talet) Jag har i mitt hus svart papp på taket i nedervåningen, där man sedan spikade bräder väldigt glest på (är alltså inte
Johan41: Hej använde denna för att täta lite hål. Sedan läste jag lite om den på byggmax hemsida. Blev lite orolig och förvånad över alla varningsstämplar... Npgonysom arbetat med materialet mycket och vet mer om hälsoeffekterna??
Kirre2: Men sluta nojja över asbest nu! Vi kommer att dö av coronaviruset betydligt snabbare!
Montyhill: Stort tack för svar! Jag provar att skrubba och byter eventuellt ut några av brädorna. Det var länge sedan det regnade in och har varit torrt och sett likadant ut de senaste tre åren.
JacobVe: [citat] Lägenheten ligger på våning 10 av 13. På andra sidan väggen ligger dock badrummet och tillhörande stammar. Det verkar på er som att detta inte är så farligt med tanke på att det är ett 20 år gammalt kök. /Tack för era svar.
HSP: Ps. min papp satt också rejält. Barkspade sedan flexmaskin med damsugare och luftrenare. Ibland finns inga genvägar.... När rummet var urstädat efter slipning då var lukten borta.
jac: Kan det vara denna? https://www.byggahus.se/ekonomi/ny-sorts-silverfisk-patraffas-over-hela-landet
Stefan N: [citat] Som vanligt med detta, sluta googla asbest är nog det bästa rådet.
Villa1949: Har för mig jag betalade lite under 10000 för sanering av Ocab för alla rör i källaren.
Totte_S: För att vara lite mer utförlig och dessutom hälsa dig välkommen till Byggahus med ditt första inlägg - träullsplattor har använts under många år och har flera goda egenskaper, bla god isolerings- och ljuddämpande förmåga. Ett fabrikat är Träullit, och hela hus kan byggas av materialet. Vill du veta mer om det så kolla på Träullits hemsida eller googla träullsplattor. De består
Michael8418: Hej gott folk! Har lite funderingar angående lukt och allmänt vad man ska tänka på, och om jag överhuvudtaget tänker rätt. Har haft en oerhörd lukt i huset sen vi flyttade in, konstigt nog fanns den inte där när varken jag eller Anticimex kände någon doft när vi besiktade huset. Anticimex försäkringsbolag fick betala 250,000 för att vi ska byta golv och syll, vilket nu är gjort.
useless: https://www.byggahus.se/forum/threads/radontapet.363617/#post-3559753
jonaserik: Lång tid sen det gjordes och det brukar inte talas om dränering i samband med köp/försäljning om inte frågan kommer upp i sak. Vet du om den går runt huset, det finns då ingen annan brunn på tomten, slå lite vatten i ett rör vid stuprör och lyssna om det skvalpar i något av dom rör som sticker upp. En dränering ska inte kopplas samman med dagvatten, kan göras till en brunn men ska
vectrex: Nej [citat] Hade det varit min lokal hade jag sett till att åtgärda det men du behöver inte oroa dig för att det skulle vara någon fara för din hälsa. Isoleringsskivor är normalt oorgansika och möglar således inte. Sen kan det ju fastna organiskt damm i dem som möglar. Oavsett vilket är det helt ofarligt att vistas där, det är mer mögelsporer i luften i skogen än där inne,
huggan: Sök på filtermatta så köper du en rulle som du klipper rätt storlek ur. F7 är kvaliten du ska ha, dock har man bytt klassningssystem men jag tror man fortfarande även visar den gamla klassningen då det är ganska nytt.
Hank_Ö: [citat] Ja det verkar ju tyvärr rimligt. Jag ska ta bort en bit av golvet och kolla. Jag hoppas att det är från dörren som fukten kommer, för den ska strax bytas. Är det från bottenplattan eller genom väggen blir det jobbigare.
useless: Finns det inga indikationer på problem så behöver ni inte göra nånting.
Rolle85: Stort tack till Hallerudsbo som ordnade en omgång med tabletter! Familjen tackar och bockar :) !!!
noone70: [citat] Gamla spånet ligger kvar och det är inte aktuellt att göra något med taket under.
mexitegel: Ja.... Det kan du ju göra men det är nog lite förhastat :crysmile:
Konradsson87: Beställde en sån till högteycken. Men kokade vatten och la 3 maskindisktabletter i ett bad i diskhon. Släppte på och drog några kastruller till och hade kran på i 10minuter varmvatten och jag tror det släppte. Blev ett litet poff i duschen nere sen var kluckande borta
jonaserik: Det med andra åtgärder, det är inte ovanligt med ett sådant montage, lättaste vägen, har sett det i praktiken och även på forumet. Det som då är frågan hur det ska monteras med en bärlina mot en grund/fasad är lite klurigt för att förhindra vatten/påväxt mot grund/fasad kan var knepigt då den som utför det alltid säger """" så gör vi alltid """ även om det inte är riktigt