6 131 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Städa betongdamm???
Bor i en Brf som just nu har stambyte. Byggarna lovade att täcka allt inför projektet och vi skulle inte behöva flytta ut några möbler utan behövde endast lyfta bort det från "gången" fram till badrummet. När vi kommer dit efter ca 3 dagars arbete så upptäcker vi en himla massa damm på golv, möbler, kläder, skor och annat lösöre. Det visar sig att byggarna glömt att täta till lägenheten under när de bilat kakel där samt att de även glömt täcka lösöret i det ena rummet. De beskrev det själva som att det "varit en skorsten rakt in i er lägenhet". Allt är täckt med damm och på exempelvis soffa och matta känns det som en "beläggning" på tyget om ni förstår vad jag menar. Vet inte hur jag ska få rent detta...
Upplever att dammet sitter hårt och är lite "flåtigt".Har försökt att först torka med fiberduk och dammvippa på de nersmutsade sakerna och sedan våttorka med trasa. Upplever dock inte riktigt att det blir rent. Byggarna har lovat att de ska städa men det känns som att det inte kommer att hjälpa och bli så rent som innan?? Vi är även oroliga att elektronik så som TV, Playstation, router m.m. fått för mycket damm i sig och att detta så småningom kommer att visa sig. När jag meddelade företaget att vi vill ha ersättning för de saker som vi upplever inte blir rena blev jag dumförklarad.
Snälla hjälp mig med bra städtips för betongdamm på möbler, textilier, kläder m.m.
Känner mig helt uppgiven...
Upplever att dammet sitter hårt och är lite "flåtigt".Har försökt att först torka med fiberduk och dammvippa på de nersmutsade sakerna och sedan våttorka med trasa. Upplever dock inte riktigt att det blir rent. Byggarna har lovat att de ska städa men det känns som att det inte kommer att hjälpa och bli så rent som innan?? Vi är även oroliga att elektronik så som TV, Playstation, router m.m. fått för mycket damm i sig och att detta så småningom kommer att visa sig. När jag meddelade företaget att vi vill ha ersättning för de saker som vi upplever inte blir rena blev jag dumförklarad.
Snälla hjälp mig med bra städtips för betongdamm på möbler, textilier, kläder m.m.
Vi råkade ut för ungefär samma sak för 12 år sedan; balkongerna blästrades och de blästrade hål i skyddsplasten. Trots stängda dörrar och fönster var hela vardagsrummet täckt av betongdamm. Möbler, apparater, böcker, övertallt. Även inne i skåp. Byggföretaget anlitade en städfirma som städade upp allt. Vad gäller elektroniken så har vi fortfarande kvar en tv och ett digitalpiano från den tiden, och båda fungerar. Projektorn som satt i samma rum gav upp förra året (lampan).
Jobbar själv i byggbranchen och vart med vid ett antal badrums och/ellerstambyten. Och vid de tillfällen något har brustit med damspärren och dammet har dammat ner där de inte skall vara (iaf inte i den mängden) har vi kört dit en städfirma och har sett som nytt ut varje gång efter
Hur gick du tillväga? Jag råkade ut för liknande precis och har försökt städa lägenheten genom att först torka med torra trasor och därefter våttorka/skrubba xflera. Vet dock inte hur jag ska göra med soffan, hur gjorde du? Vädrade? Sen tycker jag att det liksom "glittrar" i golvet och undrar om det är kvarvarande dammpartiklar? Är lite orolig för att inomhusluften ska vara giftig med små partiklar som inte syns, vet du något om det?B bth123 skrev:Bor i en Brf som just nu har stambyte. Byggarna lovade att täcka allt inför projektet och vi skulle inte behöva flytta ut några möbler utan behövde endast lyfta bort det från "gången" fram till badrummet. När vi kommer dit efter ca 3 dagars arbete så upptäcker vi en himla massa damm på golv, möbler, kläder, skor och annat lösöre. Det visar sig att byggarna glömt att täta till lägenheten under när de bilat kakel där samt att de även glömt täcka lösöret i det ena rummet. De beskrev det själva som att det "varit en skorsten rakt in i er lägenhet". Allt är täckt med damm och på exempelvis soffa och matta känns det som en "beläggning" på tyget om ni förstår vad jag menar. Vet inte hur jag ska få rent detta...
Klicka här för att svara