Byggahus.se

Fått hyra garage men orolig

1. emil.z800
    Medlem Nivå 1
    Hej. Som rubrik lyder. fått hyra ett värmegarage som jag letat efter flera år men är orolig att det är asbest i putsen. Fanns ju något som heter popcorn effect och det var asbest i de på den tiden. hyreshuset är från 62.
    Vad tror ni av bilderna att döma? är det asbest? det finns vattenledningar i tak inne i garaget som har asbest i böjarna så dom ska saneras då ena har en skada.
    tacksam för svar

[​IMG] [​IMG]

2. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Så länge du inte pillar på det och dammar med det så överlever du.
    Det är asbest, inte HIV.

3. J
    Medlem · Nivå 13
    Ingen asbets i putsbruk, det ser mer ut som färgflager som släppt, skrapa lite lätt och du märker nog att det är färgen som släpper i flngor eller större bitar

4. emil.z800
    Medlem Nivå 1
    De ligger ju helt öppet på golvet och bilens avgassystem blåser direkt på de när jag kör in :( så de lär ju py omkring

Är du helt 100?

5. J
    Medlem · Nivå 13
    Har inte sett asbets i putsbruk
    Hur kan du säga det är asbets så självsäkert

• Laddar…
  6. L
    Medlem · Nivå 11
    Har varit med om att det funnits asbest i tunnputs från snarlikt årtal. Hela den putsade sockeln/väggarna till källarvåningen hade asbetmstförstärkt puts på utsidan.

Det fick vi först veta efter några hus och flera hundra hål senare.

Så är du orolig så skicka in prov på både puts och det bakomliggande. Sen får du be hyresvärden måla väggar och sanera alla ytor.

• Laddar…
  7. emil.z800
    Medlem Nivå 1
    Oh fasen ja jag får nog kontakta en asbest firma som kommer ut och tar prover. Låter bilen och jag bara utanför garaget tills jag är säker

8. K
    Husägare · Nivå 13
    Med tanke på alla oroliga inlägg om asbest i detta forumet så börjar jag undra om inte många är mer rädda för asbest än HIV.
    Det verkar ju så.:rolleyes:

9. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Måla på färg där det saknas så är det helt ofarligt (även om jag inte tror det är nån asbets i invändig puts)
    Det finns hundra tusentals putsade garage/källarväggar i detta land, och ingen har dött av det.

10. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Snälla nån.
    Nu kan vi inte längre gå i en källare längre utan att bli anfallen av den gemena asbesten.
    Du får ursäkta, men du har tagit asbestnojan till nya höjder. Oroa dig inte för lite putssläpp. Risken för din hälsa mångdubblas så fort du hoppar in i bilen. Så kasta inte bort dina pengar på masshysterins modealtare.

Staffan

11. emil.z800
    Medlem Nivå 1
    Jag jobbar som fastighetsskötare så jag har gått mycket I gamla hus med trasiga rörböjar utan vetskap om exponering av asbest, som vi nu börjat sanera så därför är jag väldigt försiktig och medveten om riskerna så har säkert sugit i mig en hel del på jobbet också men vill ju gärna inte ha det i garaget också

• Laddar…
  12. B
    Medlem · Nivå 20
    Du vet väl om att avgaserna innehåller cancerframkallande ämnen?
    Så i det fallet är det nog större risk för att du får problem av avgaserna än av eventuell asbest i putsen.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Nivå 12
    Hyr ett annat garage då. Helt sanslöst med denna asbests noja.

14. emil.z800
    Medlem Nivå 1
    Med tanke på att jag stått i kö väldigt länge så är det än svårt att få tag på garage tyvärr. Ingen noja mer hälsotänk för min hälsa

15. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Tämligen osannolikt att det är asbest i vanlig tunnputs. Även om så vore, så far den inte runt med mindre än att man river ner putsen. River man i saker och ting, gammal rörisolering, eternit tex, så ska man tänka sig lite för men att bara gå runt i en källae med asbestisolerade rör och asbest i en murad vägg är inte farligt. Avgaser tex, långt farligare och kan vara direkt dödliga i ett slutet utrymme. Dåliga elkopplingar är något annat som också kan vara direkt farligt.
    Slappna av lite med asbestskräcken, man måste aktivt röja i det för att få i sig skiten. Njut av att ha ett garage.

• Laddar…