2 346 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
PAH
Någon som har kommit i kontakt med material som innehåller PAH (eller PAK Polycykliska aromatiska kolväten) och vet hur man hantera dem eller hur dem sprider sig?
Man hittar väldigt lite om detta, men all tjärpapp som användes i byggnaderna är väl en potentiell kandidat för PAH?
Man hittar väldigt lite om detta, men all tjärpapp som användes i byggnaderna är väl en potentiell kandidat för PAH?
Det är mer pah i utomhusluft vid en väg eller om du eller grannen eldar. Eller om du röker.F Frida80 skrev:
Så ur hälsosynounkt behöver du nog inte oroa dig. Däremot ska det slängas som farligt avfall på åvc.
När vi planerar nya bostadsområden kan gammal asfalt i fyllnadsmassor generera för höga värden och behöva saneras men tjärpapp i äldre hus har jag aldrig stött på som potentiellt farligt.
Men, visst om du gör en analys skulle du förmodligen få mätbara värden. (Lite osäker på om det skulle gå att detektera i inomhusluft om pappen är inbyggd, vilket den ju iregel är.)
Hur kommer det sig att du funderar på det?
Man kan lukta om det finns PAH. Tjärlukten är nästan omöjligt att ta fel på.
Lukten kan dock försvinna efter ett tag, så det är bra med en ny bryttyta. Ett annat tips är att lägga lite material i en stängd plastpåse. Om man öppnar den efter en vecka och luktar i påsen, märker man direkt km det finns PAH i.
Har du PAH, lämnar du det till återvinningscentralen och frågar var du ska lägga material med PAH
Lukten kan dock försvinna efter ett tag, så det är bra med en ny bryttyta. Ett annat tips är att lägga lite material i en stängd plastpåse. Om man öppnar den efter en vecka och luktar i påsen, märker man direkt km det finns PAH i.
Har du PAH, lämnar du det till återvinningscentralen och frågar var du ska lägga material med PAH
Tack för svaret! Jag hade gäster från Tyskland idag, vi pratade om saneringar i gamla hus. Där är PAH tydligen ett stort ämne just nu... Fram för allt finns det tydligen problem med svart asfaltpapp under golv som innehåller mycket av detta (60-70 talet)Jiji skrev:
Det är mer pah i utomhusluft vid en väg eller om du eller grannen eldar. Eller om du röker.
Så ur hälsosynounkt behöver du nog inte oroa dig. Däremot ska det slängas som farligt avfall på åvc.
När vi planerar nya bostadsområden kan gammal asfalt i fyllnadsmassor generera för höga värden och behöva saneras men tjärpapp i äldre hus har jag aldrig stött på som potentiellt farligt.
Men, visst om du gör en analys skulle du förmodligen få mätbara värden. (Lite osäker på om det skulle gå att detektera i inomhusluft om pappen är inbyggd, vilket den ju iregel är.)
Hur kommer det sig att du funderar på det?
Jag har i mitt hus svart papp på taket i nedervåningen, där man sedan spikade bräder väldigt glest på (är alltså inte helt inbyggd) denna takkonstruktion är nog från början av 70talet. Tänkte om det skulle kunna vara stenkolsimprignerad papp.
Klicka här för att svara