H
hjalle74: Söt! Ser lite ut som ett lamm mitt i rummet....:)
3 svar · 7,8k läst
·
useless
useless: Den periodvisa värmningen används i värmepumpar där man vill hålla relativt låg temperatur av ekonomiska skäl. Har man någon annan värmekälla så brukar man försöka hålla rätt temperatur hela tiden.
14 svar · 3,4k läst
Immobil
Immobil: Ventilering måste du ha, det är a och o i ett sådant utrymme. Pengar från försäkringen kan du glömma.
3 svar · 1,0k läst
P
Pettttter: [citat] Du har ju fått ett svar från Johan G ovan som faktiskt låter väldigt rimligt. Man hade inte ansträngt sig och skrivit en så märklig manual om det inte behövdes (bad for business) så det hade jag inte fuskat med.
6 svar · 2,0k läst
F
Frndus: [citat] Jaaaaa!!! Det är precis det jag behöver! Tack!!!
2 svar · 2,2k läst
·
L
Lanz: Blåsa hålet betyder att man blåser ur proppgruset som ligger över laddningen i hålet med tryckluft för att komma åt tändare och laddning. Trådar och proppgrus kan sitta kvar fast laddningen har detonerat men den kan också vara odetonerad inte helt lätt att avgöra för en lekman. Inget jag någonsin skulle göra själv utan detta är endast jobb för sprängare.
13 svar · 3,6k läst
·
T
TobiasHolmer: Hej, Vi funderar på att FTX-system med bergvärme til vårat hus som skall byggas. Har blivit tipsad om detta, Någon som har några erfarenheter av detta systemet, eller tankar runt de? ENDURA DELTA Link: https://www.healthyhomes.se/enduradelta
0 svar · 1,9k läst
N
Novvehehe12: Har löst mysteriet, det är en bladbagge:)
5 svar · 1,4k läst
·
Vedspisen
Vedspisen: Jag tänker spontant att öppna kort och ärliga affärer är lika med bra affärer. Du kan för evigt luta dig tillbaka och gladeligen känna dig trygg med att samhället kommer stå på dinn sida ifall problem med köparen skulle uppstå framöver av någon underlig anledning (vilket det inte bör göra, för Du har ju kört med öppna kort hela tiden). Så länge ni är överens om ett pris ni
1 svar · 1,3k läst
harry73
harry73: Företaget i videon är Johns-Mansville och grundaren H.W. Johns experimenterade friskt med asbest. Han dog 1898 vid 61 års ålder pga lungproblem. På den tiden var det såklart ingen som förmodade att det var pga asbesten.
7 svar · 3,4k läst
tensiden
tensiden: Du, jag och alla andra utsätts konstant för asbest. Sen om det lindrar din oro eller spär på den vet inte jag.. For example, 10 fibers are typically present in a cubic meter (fibers/m3) of outdoor air in rural areas. Typical levels found in cities are about 10-fold higher. Concentrations measured in homes, schools, and other buildings that contain asbestos range from about 30 to 6,000
9 svar · 4,8k läst
J
jajgert: Jag har varit i kontakt med strålskydsmyndigheten. Det finns inget bevis på att någon i Sverige har fått lungcancer av radon. Sen finns det ingen under 20 år i Sverige som har fått lungcancer. Vilket sätter spiken i kistan på radonspöket. Statistiskt sätt måste någon under 20 år ha fått sova i en källare i Sverige och fått lungcancer med detta har inte hänt ännu idag. 2020....
14 svar · 6,8k läst
N
Nevada2: Uppdatering: 1) Skickade in en del av plastmattan på analys och fick svar att den inte innehåller astbest. Skönt! Var nästan säker på att den skulle innehålla asbest eftersom den ser exakt ut som bilden från tidningsartikel om asbest. 2) Efter inte har läst mer om asbest på internet på några månader har oron för kvarvarande asbestfibrer från renoveringar gjorda av tidigare ägare
9 svar · 6,6k läst
·
Silver78
Silver78: Svartmögel uppstår vid dålig ventilation och hög fuktighet. Om det är ytligt kan du tvätta bort det med ättika, klorin eller koncentrerad sten/betong tvätt. Har du väl fått svartmögel så måste du ta bort det. Det sprider sig annars oavsett. Går det då in på djupet så blir det ännu mera jobb att få bort det. Ju tidigare desto bättre
1 svar · 2,4k läst
Silver78
Silver78: Maskerna går att få tag i en så länge. Värre är det med partikelfiltren.
6 svar · 5,6k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Jag hade en sådan fasad. Började försiktigt med sidavbitare att pilla ut de rostfria ankarspikarna. Det var ett helvete! Det slutade med kofot och mycket våld så att plattorna flög åt alla håll. Tips! Spara spikarna. De kan användas till mycket.
14 svar · 4,8k läst
·
T
Taxture: För att kreosotimpregnerat trä ska få saluföras på andrahandsmarknaden och återanvändas av privatpersoner krävs att träet impregnerats före den 31 december 2002
7 svar · 3,9k läst
Ab8509
Ab8509: [citat] Det är mycket möjligt , är dock 2 våningar så kan inte kolla så lätt men bra att veta! Ska fixa en stege i veckan! Tack för svar!!
9 svar · 6,0k läst
F
FrokenH: Tack för svar! Då får vi ta tag i städandet :)
3 svar · 2,0k läst
·
D
-Doozer-: Hej forumet! Jag håller på att läsa in mig på branschstandard ByggaF... Det är dock en fråga som jag sökt svar på men inte lyckats hitta. Vad är skillnaden mellan fuktsäkerhetsbeskrivning och fuktsäkerhetsprojektering? Jag skulle vara mycket tacksam om någon vänlig och kunnig medmänniska kan besvara den fråga. Tack på förhand!
0 svar · 1,2k läst
B
byggarätt: [citat] Hussvamp har trådar 30-40 cm utanför så sanera på följande vis! Ta först bort träet ordentligt ta reda på varifrån fukten kommer även utanför... torka upp behandla sedan med lämpligt preparat!
3 svar · 1,6k läst
·
P
patrickolivia: Ja, det är det stora problemet med källarhus, att hålla luften torr utan att bränna allt för mycket värme...
6 svar · 3,2k läst
·
C
Cider: [citat] Intressant! Nej, det är inte forcerad luft: jag litar till de luftströmmar som redan finns där, från ventilationen och elementen, plus det faktum att rumsluften är så torr att den gärna tar till sig mera fukt. Detta fungerar med element under fönstren, men om det finns luft/luftvärmepump, antar jag att luftfuktarna måste placeras lite annorlunda. De där Wettex-dukarna åker i
20 svar · 6,2k läst
·
S
Stugmannen: Rent fuktmässigt bör det inte vara ett problem då ditt värde är långt under riskvärdet. ang lukt så håller jag med om att skapa undertryck med sorptionsavfuktare kan vara en lösning. har precis själv gjort det då jag har problem med lukt. Tycker mig redan känna skillnad men lite tidigt att säga än.
4 svar · 2,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Hoppsan! Ingen irritation från min sida. Det är så att jag för tillfället inte har något bättre för mig, så jag halkade ner i menlösakommentarerträsket. Staffan den menlöse.
5 svar · 3,8k läst
·
J
jonaserik: Liknar en sorts bärfis, klämmer man lite på dom luktar det odör från fingrarna, inget giftigt vad jag vet.
2 svar · 2,7k läst
·
T
Taxture: Golvet är betong och väggen gissar jag gips på plankvägg......
4 svar · 2,6k läst
·
T
topmount: Salt! Har du haft något ångtätt liggande på betongen? Vi hade en soffa stående på en bit byggplast i ett icke uppvärmt garage, när den tillslut togs bort va det alldeles vit under plasten.
1 svar · 5,6k läst
·
R
RickardLås: Hej! Har en IVT Luftvärmepump i fritidshuset som har en funktion som heter Plasmacluster operation. Enligt instruktionsboken ska de hjälpa till att ta bort luftburna mögelpartiklar. Min fundering är om detta gör någon skillnad på luften alls? Har nog aldrig haft igång det, men nu efter rengöring så gick den funktionen igång av sig själv.
0 svar · 6,4k läst
E
Etho1: ena gaveln borttagen med gammal puts och isoleringen som var packad halm, sylen var som dagen det byggdes men halmen luktade surt och var på vissa platser bara en svart nerbruten smörja, så bara att fortsätta ta bort alla ytterväggarna + isolering runt hela huset. Tungt jobb men känns nu som det är 70 år gammal halm som ger dofterna så bara börja. kommer nog kosta mig en minst 300 000 i
11 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.