Byggahus.se

Platta på mark, tegelfasad byggt 69. Lukt!

1. Michael8418
    Medlem Nivå 1
    Hej gott folk! Har lite funderingar angående lukt och allmänt vad man ska tänka på, och om jag överhuvudtaget tänker rätt.

Har haft en oerhörd lukt i huset sen vi flyttade in, konstigt nog fanns den inte där när varken jag eller Anticimex kände någon doft när vi besiktade huset. Anticimex försäkringsbolag fick betala 250,000 för att vi ska byta golv och syll, vilket nu är gjort. Lukten var på en skala av ca 10/10 förut, till nu ca 3/10. Så det har blivit betydligt bättre, men planen att få bort all lukt läser du nedan.

1.Vi har helt bytt golvkonstruktion, och bytt syll. Vi har alltså tagit bort trä och isolering där det inte ska vara, kvar fanns bara plattan och vattenrör samt pvc rör. Anticimex har odox behandlat plattan och en byggfirma har därefter satt in subfloor golv (Nivell) med fläkt och installerat och säkerställt att allting är korrekt byggt.

2. Nu ska vi riva all yttervägg inifrån till teglet, där en byggfirma kommer bygga upp ytterväggen på ett korrekt sätt med nytt material. Det visade sig som sagt att det var isolering mot teglet, så vi kommer ta bort allt fram till teglet och en snickaren bygger om och bygger rätt.

Man skulle ha kunnat göra en ozonbehandling istället för att se om eventuell lukt söker sig in igen, men jag är ett ånglok och svår att stoppa när jag väl bestämt mig för något. Och varför inte göra om allt istället för att kosta på sanerare och företag som söker var lukten kommer från, när man kan byta allting från grunden upp?
    Tidsmässigt och pengar tror jag i slutändan kommer ligga på samma ändå.

Är det något jag inte tänkt på här? Vad kan möjligtvis göras mer än hela golvkonstruktionen och ytterväggen runt hela huset?

Mvh Micke