CHEMAS
CHEMAS: Alltså jag skulle väl kunna sätta dit ett osmosfilter men jag vill verkligen inte ha en extra kran.
10 svar · 3,0k läst
·
ROSTIGASTE
ROSTIGASTE: Det kan inte vara syllarna? 70 tals hus är ju kända för att ha impregnerade syllar som drar åt sig fukt och luktar.
1 svar · 1,9k läst
S
sandos: Det är inte så enkelt att ett vatttenlås tagits bort eller torkat ut? Det luktar ju avlopp då... Att det skulle bli mögel medans man torkar med fläkt låter ganska otroligt, eller?
2 svar · 1,2k läst
Totobbe
Totobbe: Ja de är nog kanske det. Tyckte bara de var konstigt att det dök upp på så olika ställen. Men kanske inget att göra nått åt då:) tack!
2 svar · 1,3k läst
·
T
Tartin Mimell: jonaserik de du skriver har redan framkommit i tidigare inlägg
64 svar · 45,7k läst
·
S
StorBagaren: Hej! Jag och sambon har nyligen byggt en sänggavel av råspont för att öka mysighetsfaktorn i sovrummet lite. Innan var den i tråkig obehandlad furu, så vi ville verkligen betsa den. Åkte till Bauhaus och köpte en bets som heter: TRÄBETS OLJEBASERAD ZAR SLATE GRAY 236ML Vi betsade på morgonen och lät det vädra med öppna fönster hela dagen. På kvällen när vi skulle sova fick vi fly
0 svar · 5,7k läst
·
Silly Bear
Silly Bear: Kan berätta att jag lämna in och fick bekräftat att det inte asbest
2 svar · 5,3k läst
·
P
philip91: Tack för svar.. det gjorde mig tokig att titta på.. de har som jag skrev vart en dusch där så de är väl för att släppa ut ånga.. jag har inte ställt någon fråga här förut så trodde ingen skulle svara.. det var främst så frustrerande då jag inte lämnade de så och de är som att ventilen vart stängd hela tiden typ.. skrapade väck iallafall, tvättade rent och har målat om nu
4 svar · 1,5k läst
·
D
drerkle: Dagens fråga! Detta har jag hittat i vårt hus från 1918 i hålrummet i mellanbjälklaget, ser ut som svampmycel?! Har mätt och det är snustorrt, kan det vara en gammal fuktskada? Har sökt men inte hittat något liknande, någon som vet?
0 svar · 1,9k läst
·
H
Plupp 175561: Kika först efter utrymmen som inte är utreglade. Om betongen och golvet där har fläckar och vita utfällningar, finns det sannolikt också fukt i de inredda rummen. Sniffa i luften om det märks någon jordig lukt ("sommarstugelukt"). All mögel och fukt luktar inte men ganska ofta. Om det går så lossa gärna på heltäckningsmattan och se hur det ser ut undertill, särskilt i hörnen av
1 svar · 1,7k läst
E
etompau: Det är bearbetning av plattorna som är ett problem. Bryter man sönder plattorna kan asbestfiber frigöras. Skulle säga att vanliga skydds/arbetskläder och ett munskydd ska räcka för tvätt och målning av plattorna.
1 svar · 775 läst
H
huggan: Det har forskats kring detta och ventilation löser inga problem utan förvärrar då det sänker temperaturen på vinden. Två sätt löser problemet: Höj temperaturen på vinden. Hindra varm fuktig luft att stiga upp på vinden.
1 svar · 1,7k läst
J
JohanN03: Jag har en massa nytillverkade fönster som jag målar och har ägnat ca 1h dagligen under 3 veckors tid. Upplever numera alltid huvudvärk under och ett par timmar efter målning. Använder linoljefärg utan terpentin. Har alltid tidigare hört att linolja är helt ofarlig och inte påverkar hälsan på något sätt. Jag började därför söka efter information på nätet om det kan vara
21 svar · 6,6k läst
D
Derbyboy: [citat] Antagligen samma saker som när det inte råder bevattningsförbud. Det är ju inte direkt för att säkra tillgången till livsmedel som jag vattnar. Det är excess.
79 svar · 15,1k läst
·
T
TheGame: Oavsett ingen anledning att jobba utan skydd. Sånt där gammalt skit vill man inte andas in.
3 svar · 4,4k läst
·
A
Avemo: Det är väl mest om man bygger odlingslådor av telefonstolpar som det är något att tänka på. Stolpen är flera meter bort och lådorna ligger högre än stolpen. Eventuella gifter som rinner med vattnet från stolpen när det regnar är dels mycket utspädda och kan dessutom inte rinna upp till lådorna. Lycka till med odlingen.
1 svar · 1,8k läst
·
N
nallepu: Tror inte att fläkten är orsaken till att jag fortfarande har höga halter i ett av källarrummen. Har använt 10 cm plåtrör med gummitätning i skarvar. Dessutom sitter fläkten direkt mot ytterväggen varför det är undertryck i röret och under källargolvet. Satt in den här fläkten från Biltema. VENTILATIONSFLÄKT 100MM Art. 46-344 Effekt: 15/25 W Luftmängd: 145/187 m³/h Diameter:
3 svar · 1,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Hur är ventilationen dragen egentligen ? Man ska icke ha frånluft i andra rum än våtutrymmen och ev kök.
3 svar · 1,5k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Nä, det är overkill. Dött mögel gör ingen skada.
6 svar · 1,2k läst
·
H
Hallb: Undrar om någon här har bullerplank och kan svara på följande frågor: Vilken hastighet har ni på vägen med buller? Vilket märke/företag kommer bullerplanket från? Upplever du någon skillnad? Hur mycket? Hur högt är planket? Annan tänkvärd info tas tacksamt emot!
0 svar · 1,5k läst
H
Hallb: Om någon annan undrar framöver så har jag fått svar från kommunen att de utgör åtgärder om man störs av ljus. vi har blivit ombedda att föra en dagbok på störningen för att sedan skicka till kommunen och gå vidare därifrån. Före vi gör det tänkte jag gå över till butiken och höra om de kan tänka sig sätta upp plank/staket på parkeringen.
7 svar · 1,3k läst
M.Stenberg
M.Stenberg: Hej! Håller på att stöka i ordning lägenheten och stötte på följande under en tröskel (mellan hallen och vardagsrummet). Det ser ut som någon form av avjämningsmassa. Det är grönt och typ sprött som bakelit och luktar kemiskt. Är det någon som vet vad det är som gömmer sig under golvet? Hälsningar Mikael
0 svar · 656 läst
·
H
hahw: Nackdelen är ju dock att plastmattan ligger kvar o därav negativ påverkan med men river man så "rensar" man ju dock bort lite skit. Klurigt det här med mjukgörare mm...
3 svar · 916 läst
E
Eggeby: Städa riktigt ordentligt under 2-3 veckor. De gillar att gömma sig där det samlas damm, hår och avlagringar. Typiskt ställe är nere vid listen bakom en tung och svårtflyttad garaderob. Har de gett sig på textilier så gäller det att tvätta på 60 grader eller frysa in det. Det är rätt så tacksamma att bli av med bara man inte slarvar med att städa riktigt ordentligt i alla hörn och
5 svar · 10,2k läst
·
lnilsson
lnilsson: Hehe, att man aldrig lär sig att titta på datum i trådar...
8 svar · 5,5k läst
·
H
HSP: Oavsett innehåll så overall och mask. De är inte trevligt att riva i gammal isolering... Får se vad som händer, om de ska rivas eller inte. ska de inte rivas får de vara kvar orörda.
5 svar · 4,2k läst
·
D
DMG: Tack för svaren, Huset är från 30-talet men har för mig att dom hade ett kök på övervåningen runt 60 talet så det nog säkert asbest. Har kollat runt lite i huset idag och det ser ut som det är asbest även i alla mina värme rör, inklusive alla raka sträckor. Dom verkar inte ha snålat med det iaf.
4 svar · 2,5k läst
·
T
Turbma: [citat] Det är putsad fasad tror jag, skrovlig och hård yta iallafall. Ja det är precis som du beskriver det, upptäckte läckaget för nån vecka sen när det var slagregn men det ser ut som att det har läckt på samma ställe tidigare för det är bortskavt en del där (inte sett detta förrän nu).
19 svar · 8,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.