Hittade det här i ett bjälklag under renovering, känslan är att det är ett bo av någon sort någon som känner igen det?
Det är stort iaf 1m2 har jag hittat än men inte läge att öppna mer golv för att titta.
Knökfullt är det i bjälklaget.

• Person i skyddshandskar håller upp ett stort brunt insektsbo funnet i bjälklag under husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Google bildsök är övertygad om att det är en Philly Cheesesteak men jag tvivlar. :crysmile:

Om den är 1 kvadratmeter stor, vad är djupet? Ser ju ut som träfibrer.

Edit: Enda insekt jag kommer på nu som bygger egna bon sådär är termiter, men det har vi väl inte i Sverige, eller finns det söderöver?

Skadade, porösa träfibrer som liknar insektsbon på ett badrumsgolv vid toalettstol, misstänks vara termitangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(lånad bild)

Redigerat:
Hästmyra?

Bjälklaget är fullt.
Så 20cm högt. Träet uppåt, alltså golvet är helt murket men taket våningen under är inte angripet.
Ser ut att vara byggt av nåt material inte bara urätet trä (vilket väl är vad hästmyror gör)
Hårdare än getingbo mer som en riktigt torr tvättsvamp.
Känns också som att vad det än är så är det dött och har varit det länge

Bålgetingar?

Humlebo i sågspån?
Jag vet inte hur det ser ut, men jag hade surr under golvet i förra huset minst 3m in från stenfoten. De flög in under ett plåtbleck. Dock tystnade surret ganska fort och humlorna försvann.
Har hört att dessa bon kan binda fukt och orsaka röta.

Börjar tro att det är bin som haft bo.
Det stämmer in på det mesta. Röran kan ju också komma från att det är just innanför ytterdörren och det har säkert läckt där till och från.

• Gilla
Robbson
  • Laddar…
MultiMan
Bi bygger alltid kakor med celler för sina larver, så vitt jag vet iaf. Mycket mer organiserat än detta.

Kanske är någon som isolerat med fogskum?

Möjligtvis bo av blanksvart trämyra..Blanksvart-tr%C3%A4myras-bo-under-golv-Skadedjur-Och-Andra-G%C3%A4ster-Inomhus-Sida-143-300x213.jpg

Läst in mig på den blanksvarta trämyran nu, och det ser väldigt rimligt ut. Tror jag tänker sluta med efterforskningarna där och ta hand om problemet.
Tack för all hjälp och förslag!!

• Gilla
Borgir
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.