Hej!

Jag behöver lite hjälp att resonera kring hur jag ska hantera det inbyggda gamla virket i vår nyköpta sommarstuga. Stugan är byggd -74 och det luktar i den så snart det inte vädras för fullt. Lukten är vagt som mögel men inte riktigt och sätter sig i ALLT, men mer eller mindre beroende på material.

Stugans syll, bärlinor och reglarna som håller trossbottenskivorna är i tryckimpregnerat virke. Det visste jag när vi köpte.
Dessutom har det visat sig att när den öppna altanen byggdes in så fick de tryckimpregnerade balkarna, pelarna och till del trallgolvet, vara kvar och utgör nu en del av bärande konstruktion i den delen av huset. Altanen byggdes samtidigt som huset och byggdes in på 90-talet. Huset står på plint på sluttande berg med ca 60-140 cm plinthöjd.

Jag var inne på att göra en luftanalys för att säkerställa att det är de gamla impregneringsmedlen som luktar men analysfirman avrådde mig. De är säkra på att jag skulle få utslag i mätningen och anser därmed att den är onödig.

Det jag funderar kring och har svårt att bestämma mig för är hur/ i vilken ordning detta bör åtgärdas. Självklart ska det tryckta bort från den inbyggda delen, så det är steg 1. Men bör syll mm bytas samtidigt eller är det värt att chansa på att det är från det inbyggda som emissionerna kommer och vänta med att byta syll mm. Det är ju högt och fritt under huset och alltså mycket luft som kan blåsa bort eventuella emissioner. Dessutom är det i princip bara berg under huset och torrt och fint utom precis vid nederbörd. Jag är tveksam till att emissionerna tar sig in i huset under de förutsättningarna. Vad tänker ni? Hur hade ni gjort och varför?

Jag vill gärna att forumet låter bli ansvarsfrågan, vem som ska betala vad behöver inte diskuteras här :)

Börja med att ordna ordentlig ventilation om du inte redan gjort. Lukten sätter sig även i väggar , tak, ev möbler som stått länge.

Hej!
Hur har det gått för dig? Ser att det är ca 4 år sedan tråden skapades och jag tror jag dras med samma problem i vår stuga. Har du fått bort lukten, hur gick du till väga? Luftrenare, ozongenerator eller bytte du ut allt tryckat trä?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.