M
Hej! Vårt förråd är byggt i ren blåbetong (lättbetong) och jag har sågat två ventilationskanaler på vardera sida av byggnaden. Min fråga är, är detta damm ”farligare” än vanligt betongdamm då det innehåller radon. Vad jag menar är, frigörs det mer radon från dammet? Är nämligen omöjligt att få bort allt ur förrådet samt att hela jag är täckt uppifrån och ner.
Ventilationsgaller i vägg på blåbetongsförråd med insyn i förrådet och förvarade verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett stycke blåbetong med damm och sågspår på golvet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I
M Modski skrev:
Hej! Vårt förråd är byggt i ren blåbetong (lättbetong) och jag har sågat två ventilationskanaler på vardera sida av byggnaden. Min fråga är, är detta damm ”farligare” än vanligt betongdamm då det innehåller radon. Vad jag menar är, frigörs det mer radon från dammet? Är nämligen omöjligt att få bort allt ur förrådet samt att hela jag är täckt uppifrån och ner.
[bild] [bild]
Frågade detta i annan tråd och då sa man att det inte var farligare än något annat byggdamm. Om ett material avger en farlig gas så får man anta att detta sker även från dammpartiklar. Men även om man andas in detta och det sätter sig i lungorna så är troligen utsöndringen av gasen ganska blygsam. Ska man ta riktig skada handlar det oftast om att man behöver utsättas för miljön bra mycket mer, tänk hantverkare.

Vill man ha ett riktigt svar så kanske man kan kontakta någon av de centraler som tar emot och analyserar just byggmaterial. De har säkert mer ingående information om hur farligt det är.

I vanlig ordning använder man såklart mask med P3 filter när det gäller byggdamm. Det är inte häller dumt att skärma av området på insidan så att inte dammet sprider sig allt för extremt. Kör man med vinkelslip blir det ju rejält dammigt, jag brukar personligen välja att köra med liten bilningsmaskin istället, det ryker mindre men det blir mer att snygga till i efterhand.

• Gilla
Modski
  • Laddar…
Som sagt betondamm skall man undvika oavsett vilken sort det är. Men damm från blåbetong är inte farligare än annat damm. Eller jo man kan få radon från dammet. Men inte mer än från motsvarande mängd blåbetong. Radonutsöndringen bli inte farligare för att den kommer från dammpartiklar.

• Gilla
Modski
  • Laddar…
M Modski skrev:
[bild] [bild]
Det har redan besvarats av flera att NEJ det är inte farligare än annat byggdamm. Det som ofta missas när man pratar farligt, gifter, hälsorisker osv, är att det är alltid beroende av MÄNGDEN! I detta fall räcker med att tänka på att statistiken vad gäller radon bygger på årtionden av exponering och, faktiskt, ibland orimliga vistelsetider inomhus (om man inte är rökare).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.