Hej!
Har gäststuga och garage som tidigare värmts upp med direktverkande el under vintertid. Med vinterns förväntade elpriser så känns det aktuellt att börja spara in på elförbrukning. Vilken temperatur är optimal för att hålla fuktproblematiken borta och går det att kallsätta med hjälp av typ torrboll eller liknande för att undvika problem?
Stort tack på förhand!
Har gäststuga och garage som tidigare värmts upp med direktverkande el under vintertid. Med vinterns förväntade elpriser så känns det aktuellt att börja spara in på elförbrukning. Vilken temperatur är optimal för att hålla fuktproblematiken borta och går det att kallsätta med hjälp av typ torrboll eller liknande för att undvika problem?
Stort tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Köp en hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten, under 80% är det oftast ingen risk för mögel, googla mögelindex för en bild på temperatur vs luftfuktighet och mögelrisk.
Sen är det ju frågan om du behöver ha temperatur av andra anledningar tex vattenrör.
Själv kommer jag hålla garaget 10-15c i vinter och luftfuktigheten <80% , har värmesystem och vattenledningar i garaget så kan inte kallställa helt.
Sen är det ju frågan om du behöver ha temperatur av andra anledningar tex vattenrör.
Själv kommer jag hålla garaget 10-15c i vinter och luftfuktigheten <80% , har värmesystem och vattenledningar i garaget så kan inte kallställa helt.
Det är inte en exakt temperatur som är det viktiga, men försäkringsbolag och andra anger ofta 10 eller 15 grader för att det är enkelt att förstå.
Luften på vintern är torr när det är kallt och fuktigare när det är mildperiod.
Den mest kritiska fasen är vid väderomslag från kallt till milt.
För om huset då är kallare än omgivningen så kondenserar eller vandrar fukt in.
Man kan alltså (förutsatt att inte vattensystem eller liknande fryser) följa med ner under en köldperiod, men öka värmen redan när det börjar gå mot mildväder.
Luften på vintern är torr när det är kallt och fuktigare när det är mildperiod.
Den mest kritiska fasen är vid väderomslag från kallt till milt.
För om huset då är kallare än omgivningen så kondenserar eller vandrar fukt in.
Man kan alltså (förutsatt att inte vattensystem eller liknande fryser) följa med ner under en köldperiod, men öka värmen redan när det börjar gå mot mildväder.
Nja 80% är väl att ligga lite väl tajt till skulle jag säga iaf.T TobiasK233 skrev:Köp en hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten, under 80% är det oftast ingen risk för mögel, googla mögelindex för en bild på temperatur vs luftfuktighet och mögelrisk.
Sen är det ju frågan om du behöver ha temperatur av andra anledningar tex vattenrör.
Själv kommer jag hålla garaget 10-15c i vinter och luftfuktigheten <80% , har värmesystem och vattenledningar i garaget så kan inte kallställa helt.
70% är enl det diagram jag hittat (och postat nedan) säkert oavsett vad
75% och man inte går över 20C
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske, men jag har en avfuktare som jobbar ner så kanske ligger på 70-75 men max 80% , sen är man inne i zonen tillväxt möjlig" ett tag, lägger man därtill tidsaspekten så är jag inte orolig det kommer inte ligga o gotta sig i 80% hela tiden.M MrDizzy skrev:
Men ja du har rätt, har man ingen avfuktare så kanske det är bäst att hålla sig runt 70%
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om du inte har vatten i byggnaderna och de är byggda utan plast i tak och väggar bör det gå bra att kallställa Jag fattar inte vad en torrboll skulle göra för skillnad i ett uteluftsventilerat utrymme så det skulle jag hoppa över.A Andreasbcd skrev:Hej!
Har gäststuga och garage som tidigare värmts upp med direktverkande el under vintertid. Med vinterns förväntade elpriser så känns det aktuellt att börja spara in på elförbrukning. Vilken temperatur är optimal för att hålla fuktproblematiken borta och går det att kallsätta med hjälp av typ torrboll eller liknande för att undvika problem?
Stort tack på förhand!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden