Jag hade problem förra vintern med möss. Hörde skapande ljud och pipande om nätterna. Trodde de sprang i taket/vinden.
Men sovrummet renoverades i våras och vinden togs bort (isolerat mot yttertak, öppet hela vägen upp).

Inatt börjades det igen... Jag är ganska säker på att det är i väggarna de springer.
Men det är massiva timmerväggar, som är tilläggsisolerade utifrån. Så jag kan för guds skull inte förstå hur de kan springa där.

Inne i huset har de inte varit. Det finns inga spår efter dem någonstans.

Hur blir jag av med dem. Fällor längst med husväggen utanför?
Det är ett mycket litet hus (45 kvm.) så det borde inte vara svårt.

Se om du kan hitta deras "stig" och placera fällorna där. Katt?
Knyckla ihop kycklingnät och för upp bakom lockbrädorna.
De är listiga små j-ar de där....

Jag vill rekommendera fällor av märket "Supercat", som säljs hos bl.a. Granngården. Mycket effektiva.
Sedan är det viktigt att få bort allt tänkbart som de kan livnära sig på. Mata småfåglar är bannlyst.
Råttgift i säkra boxar utvändigt kring huset på platser där de kan tänkas vilja vara.

Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Se om du kan hitta deras "stig" och placera fällorna där. Katt?
Knyckla ihop kycklingnät och för upp bakom lockbrädorna.
De är listiga små j-ar de där....
Jag har ingen aning om hur de ens kan ta sig runt i en timmmervägg... Tilläggsisoleringen har fjällpanel.
Katter kan jag tyvärr inte ha.

GoForIt GoForIt skrev:
Jag vill rekommendera fällor av märket "Supercat", som säljs hos bl.a. Granngården. Mycket effektiva.
Sedan är det viktigt att få bort allt tänkbart som de kan livnära sig på. Mata småfåglar är bannlyst.
Råttgift i säkra boxar utvändigt kring huset på platser där de kan tänkas vilja vara.
Jag har läst att de sällan lämnar väggarna och går utomhus vintertid.
Tänkte göra små boxar med ingång och sätta fällor i dem längst husväggen. Bra idé?

Kanske borde sätta fällor i krypgrunden med?

N Nybyggarens skrev:
Jag har läst att de sällan lämnar väggarna och går utomhus vintertid.
Tänkte göra små boxar med ingång och sätta fällor i dem längst husväggen. Bra idé?
Framgår inte av din profil var i landet du finns, men här finns de ute året runt, om det är milt väder.
De är ju inte särskilt intelligenta, utan örar ju fram längs socklar och kanter. Bra bete (klart på Supercat) är viktigt.

Krypgrunden ska du absolut sätta fällor i.

GoForIt GoForIt skrev:
Framgår inte av din profil var i landet du finns, men här finns de ute året runt, om det är milt väder.
De är ju inte särskilt intelligenta, utan örar ju fram längs socklar och kanter. Bra bete (klart på Supercat) är viktigt.

Krypgrunden ska du absolut sätta fällor i.
Södermanland...
Hasselnöt ska vara en favorit har jag hört.
Återkommer här med resultat, senare :-)

J
Sätter du ut fällor utomhus , se då till att dom är skyddade med något , tex lång låda som är mörk invändigt , talgoxen hittar in och är nyfiken på allt som kan vara mat , har fått ändra mina fällor , byggt in lite med sten och en liten glugg bara
Sorgligt har fått fel sort i fällan 2 ggr i år

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Sätter du ut fällor utomhus , se då till att dom är skyddade med något , tex lång låda som är mörk invändigt , talgoxen hittar in och är nyfiken på allt som kan vara mat , har fått ändra mina fällor , byggt in lite med sten och en liten glugg bara
Sorgligt har fått fel sort i fällan 2 ggr i år
Instämmer i allt. Jag kör med biltemas lådfälla. Hade sådana ute förra året men ingen lycka alls. Tror mössen vill vara mer skyddade när de äter så jag byggde in fällorna i små trälådor. Funkar kalas. Tar i snitt kanske två om dagen runt husen hela hösten. Men tog också talgoxar så jag minskade öppningen till 18 millimeter. Mer än nog till den fetaste höggravida musen men bör hålla de otroligt nyfikna talgoxarna borta. Kanske minska ännu mer så talgoxungarna inte kommer in i dom till våren.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
...se då till att dom är skyddade med något
Och knyt fast fällan med lite klent snöre.
Ett par fällor hos oss har "försvunnit" bakom vedstaplarna, när någon mus inte tvärdött utan kunnat ta sig iväg för att dö i lugn och ro :(

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
Såhär blev det. Vad tycks?
Gör ett test inatt. Sen kanske jag måste lägga ett par stenar för att ingången ska bli mindre...

Jag tryckte ner hasselnöt i skålarna för betet. Det sitter fast ganska bra.

• En fälla inramad av träbitar på ett arbetsbord, förberedd med hasselnöt som bete inför ett test.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfälla med hasselnöt som bete framför en röd trävägg och på en mark med lite snö.
    Skapa konto
  • Gilla
Viktor Möller
  • Laddar…
Jag använder jordnötsmör, funkar bra tycker jag. Det finns elektriska musfällor och de ska vara effektiva säger de som provat, men jag har ingen egen erfarenhet själv.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Det fungerade

• Mus fångad i en fälla bredvid en röd vägg och gröna växter.
    Skapa konto
  • Gilla
Nybyggaren12345 och 8 till
  • Laddar…
J
N Nybyggarens skrev:
Det fungerade
:D:DSe bara till att inte talgoxen kan komma in , dom är otroliga på att krypa in , så att förlänga lådan med minst 0,5 meter är bra på båda sidor , helst längre så det blir så mörkt som möjligt i lådan

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.