En granne i mitt radhusområde spillde ett antal liter diesel utanför huset, intill källaren, när han skulle fylla på en värmepanna. En annan granne såg hur det forsade. Han spillde även inne, oklart om det rann ner i avloppsbrunnen i pannrummet. Han informerade inte oss, sina grannar om detta men vi upplever alla en stark, kemisk lukt i våra källare där vi har dusch och tvättstuga och vissa även sina sovrum. Det luktar även på entréplan. Detta är nu fyra dygn sedan och det har inte blivit bättre. Vi ska enligt en ansvarig i föreningen som inte vill att det ska bli så stor sak, spola med vatten och yes, men det blir ju inte bättre.
Någon som vet hur skadligt detta är att andas in, hur blir man av med det osv?
Någon som vet hur skadligt detta är att andas in, hur blir man av med det osv?
Detta låter väldigt märkligt måste jag säga.
Att en hel radhuslänga skulle få "stark kemisk lukt" i källaren bara för att någon häller ut några liter diesel på marken vid ett hus, det låter faktiskt *helt* orimligt.
Diesel är ju inget vidare alls att få ut i marken, men inte sprider det sig på sådant vis. Tar man ett spadtag där det rann ut är ju 90% borta. Diesel luktar heller inte starkt kemiskt, men det är ju en väldigt subjektiv upplevelse (både för mig och er).
Har det runnit ut i avloppet så är det ju borta redan och ni har ju vattenlås så lukten ni upplever kommer ju inte från det.
Jag tror det är svårt att hitta riktiga orsakssamband mellan dessa händelser. Spill och lukt.
Att en hel radhuslänga skulle få "stark kemisk lukt" i källaren bara för att någon häller ut några liter diesel på marken vid ett hus, det låter faktiskt *helt* orimligt.
Diesel är ju inget vidare alls att få ut i marken, men inte sprider det sig på sådant vis. Tar man ett spadtag där det rann ut är ju 90% borta. Diesel luktar heller inte starkt kemiskt, men det är ju en väldigt subjektiv upplevelse (både för mig och er).
Har det runnit ut i avloppet så är det ju borta redan och ni har ju vattenlås så lukten ni upplever kommer ju inte från det.
Jag tror det är svårt att hitta riktiga orsakssamband mellan dessa händelser. Spill och lukt.
Ring och kolla med räddningstjänsten om du är orolig. De är experter på dret där och kan komma och lukta och kolla
Alltså deras växelnummer. Inte 112
du vill inte ha ut mängder disel i naturen . Kan sköljas långt med nederbörd
Alltså deras växelnummer. Inte 112
du vill inte ha ut mängder disel i naturen . Kan sköljas långt med nederbörd
Det är väl villaolja som han fyllde på med, eller eldar han diesel i pannan? Hur som helst så är det ju väldigt mycket aromatiska kolväten i det som är flyktiga och sprider lätt lukt. De tränger dessutom lätt ner i jorden och det är sannolikt ett miljöbrott han begått med att inte ta dit en saneringsfirma. Kommer det ned i grundvattnet så kommer han inte få det roligt.
Jag skulle se till att ni får dit något företag som får sanera det på hans bekostnad. Det kan ju vara rätt bra tryck när man fyller på en tank, så det kan vara mer än man tror.
Jag skulle se till att ni får dit något företag som får sanera det på hans bekostnad. Det kan ju vara rätt bra tryck när man fyller på en tank, så det kan vara mer än man tror.
Jag kände lukten i torsdags, gick runt och luktade på värmepanna, tvättmaskin, i förråd, badrumsfläkt och i avlopp. Jag tyckte det luktade likt lacknafta. Det var stark lukt i badrum och korridor i källaren som även kändes så fort jag kom utifrån och in i hallen på entréplan. Morgonen efter träffade jag en granne som sa att hon känner en så konstig lukt. Hos henne luktade det mest i förrådet men även i övriga källaren. Hon bor fyra hus ifrån han som spillt, jag bor åtta hus ifrån, vi är uppdelade fyra plus sex hus så emellan mig och honom finns även en grusväg.
Denna granne hade sett honom med bil och slang och att det forsade ut genomskinlig vätska kvällen innan, men hon trodde då det var vatten. Efter prat med övriga grannar, fick vi veta att alla hade denna lukt och en granne fick i telefon med personen veta att det var diesel han spillt. Han hävdade då att det var två dl men visste inte att han blivit sedd. På marken utanför källaren låg ett stort område som han plötsligt täckt med sand. Idag pratade vi med honom, han har knappt varit hemma. Han sa att det kommit ner i dagvattnet, att vi skulle vädra och att han beställt en ozongenerator. Sen försvann han. Jag har gammalt badrum och obefintligt vattenlås, husen är från 1950.
Denna granne hade sett honom med bil och slang och att det forsade ut genomskinlig vätska kvällen innan, men hon trodde då det var vatten. Efter prat med övriga grannar, fick vi veta att alla hade denna lukt och en granne fick i telefon med personen veta att det var diesel han spillt. Han hävdade då att det var två dl men visste inte att han blivit sedd. På marken utanför källaren låg ett stort område som han plötsligt täckt med sand. Idag pratade vi med honom, han har knappt varit hemma. Han sa att det kommit ner i dagvattnet, att vi skulle vädra och att han beställt en ozongenerator. Sen försvann han. Jag har gammalt badrum och obefintligt vattenlås, husen är från 1950.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det är diesel till en gammal värmepanna, övriga har bytt pannor. Är det via kommunen eller ska föreningen lösa det? Vi är alltså bostadsrättsradhus.ingenmansland skrev:
Det är väl villaolja som han fyllde på med, eller eldar han diesel i pannan? Hur som helst så är det ju väldigt mycket aromatiska kolväten i det som är flyktiga och sprider lätt lukt. De tränger dessutom lätt ner i jorden och det är sannolikt ett miljöbrott han begått med att inte ta dit en saneringsfirma. Kommer det ned i grundvattnet så kommer han inte få det roligt.
Det känns orimligt att hans utsläpp skulle lukta så långt bort. Lika orimligt känns det att du inte har vattenlås i golvbrunnen för då måste du ha en konstant avloppsstank i ditt hus.
Jag kan inte förstå hur lukten skulle kunna förflytta sig till din källare som ligger i en annan byggnad. Om det mot förmodan kommer via golvbrunnen skulle det försvinna när du spolar vatten i den.
Jag kan inte förstå hur lukten skulle kunna förflytta sig till din källare som ligger i en annan byggnad. Om det mot förmodan kommer via golvbrunnen skulle det försvinna när du spolar vatten i den.
Han sa själv idag att det kommit ner i grundvattnet.ingenmansland skrev:
Jag har avloppslukt helt klart, håller sig ok om jag gör rent avloppet en gång i veckan. Är en gammal brunn och det finns nån halvuppluckrad gummidel som aldrig sitter på plats. Ett plaströr från badkaret går ner i brunnen. Avloppslukten gjorde det också svårare att identifiera den andra lukten. Luktar ju även i övriga källaren. Hos min närmsta granne luktar det i tvättstugan som är renoverad för tio år sedan el så.G-83 skrev:
Det känns orimligt att hans utsläpp skulle lukta så långt bort. Lika orimligt känns det att du inte har vattenlås i golvbrunnen för då måste du ha en konstant avloppsstank i ditt hus.
Alltså diesellukten inte avlopp. För övrigt så har jag en planerad renovering av badrum mm.Larson6565 skrev:Jag har avloppslukt helt klart, håller sig ok om jag gör rent avloppet en gång i veckan. Är en gammal brunn och det finns nån halvuppluckrad gummidel som aldrig sitter på plats. Ett plaströr från badkaret går ner i brunnen. Avloppslukten gjorde det också svårare att identifiera den andra lukten. Luktar ju även i övriga källaren. Hos min närmsta granne luktar det i tvättstugan som är renoverad för tio år sedan el så.
Enligt en annan granne som är lite ansvarig i föreningen, har han spillt även inne då något lossade, en ventil kan han ha sagt. Han hade sin egna bil med en slang och från denna såg en granne att det forsade vätska. Vätskan var genomskinlig. Hon har pratat mednågon firma som säljer diesel som sa att dieseln skulle varit grönfärgad och att han inte får åka med detta i sin egna skåpbil. Efter samtal med grannar mitt emot mig, alltså då långt ner på gatan från han som spillde och tvärs över gatan kände de denna kväll diesellukt utomhus när de var i trädgården.
Det luktar samma utanför hans hus som det luktar inne hos oss alla. Ett par som sover i källaren ettpar hus ifrån honom har haft kraftig huvudvärk dessa dagar. Har spolat, haft i yes i 45 minuters intervaller samt fönstren öppna men så fort man slutar kommer lukten tillbaka.
Det är sanering som gäller. Han kan ju bli misstänkt för miljöbrott också då han låtit det rinna ner i dagvattnet.
Om inte föreningen tar förorening som en stor sak så kommer det kanske bli lite jobbigt för de.
Doften kan ligga i veckor. Ozongenerator gör absolut ingen nytta om man inte tagit bort orsaken innan man använder den.
Om inte föreningen tar förorening som en stor sak så kommer det kanske bli lite jobbigt för de.
Doften kan ligga i veckor. Ozongenerator gör absolut ingen nytta om man inte tagit bort orsaken innan man använder den.
Olja flyter ju på vatten, så om det har gått ner så mycket i avloppet att det backar upp i era golvbrunnar så kan det ligga och flyta i vattenlåsen. Öppna upp och kolla om ni ser nåt. Doppa tex en trasa i vattnet och kolla om det luktar diesel.
Har spillet anmälts till kommunen?
Har spillet anmälts till kommunen?