Hej!

Jag vill gärna testa inomhusluften för ifall det finns asbest. Är det någon som vet hur man gör det? Vem anlitar man?

Gärna så billigt som möjligt.

Tack för hjälp.

• Gilla
Laeka1
  • Laddar…
Det som behövs är en luftrenare med partikelfilter som tar asbestfibrer (Hepa-13) å sedan skicka in filtret till någon firma som analyserar.

Men varför vill du mäta mängden asbestfibrer i luften?

Det finns typ alltid asbestfibrer i luften.

I ett rum där ingen har vistats på ett tag minskar antalet fibrer i luften, å i ett rum där folk rör på sig hela tiden, där är det fler fibrer i luften.

• Gilla
  • Älska
David Fredriksson1 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det som behövs är en luftrenare med partikelfilter som tar asbestfibrer (Hepa-13) å sedan skicka in filtret till någon firma som analyserar.

Men varför vill du mäta mängden asbestfibrer i luften?

Det finns typ alltid asbestfibrer i luften.

I ett rum där ingen har vistats på ett tag minskar antalet fibrer i luften, å i ett rum där folk rör på sig hela tiden, där är det fler fibrer i luften.
Hej!
Vid ett arbete har det blivit skador som troligtvis kan ha släppt asbest. Vill gärna själv kontrollera så att allt står rätt till. Vill gärna känna mig trygg.

Borde väl gå att göra något typ av test som visar ifall det finns för mycket eller för lite asbest?

Tack

Sök något analysföretaget, t.ex alsglobal.se. Det finns olika tester, t.ex tejpprov om man vill testa om det finns fibrer kvar t.ex efter sanering. Filterprov om man ska testa vad som finns i luften. Lite dyrare än materialprov.

• Gilla
David Fredriksson1
  • Laddar…
Vad skulle ni gjort om ni var oroliga för asbest i en liten bostad?

Att hålla på hyra in luftpumpar som ska ställas i bostaden känns inte så tryggt det heller med tanke på all den fusk jag sett (inkl. detta). Kan lika väl vara asbest i utrustningen som ska mäta, vem vet vart den stått och mätt tidigare.

Finns det ingen passiv mätare för engångsbruk eller något annat sätt att utföra detta på?

Förlåt om jag låter lite paranoid, har bara sett så mycket fusk att man inte blir förvånad längre.

Tackar för all hjälp.

Städa städa städa, gå vidare i livet…

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Även om det nu skulle ha släppt nån liten partikel som seglat runt i övriga rum så är det ändå så otroligt mycket mindre än vad man normalt silar i sig ändå. Tankevurpan i det här är ju att man normalt sett tror att allt är rent och fritt från farliga saker. Och så fort nåt händer så är det kontaminerat och måste saneras och mätas och kontrolleras. Det är inte riktigt så det fungerar..........
Skulle man placera ett superfilter i en bostad och mäta vad det silar i sig dagligen så skulle man nog bli ganska förvånad..........En stor del av dessa ämnen är garanterat cancerframkallande. Och detta då på luft man andas in dagligen.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Även om det nu skulle ha släppt nån liten partikel som seglat runt i övriga rum så är det ändå så otroligt mycket mindre än vad man normalt silar i sig ändå. Tankevurpan i det här är ju att man normalt sett tror att allt är rent och fritt från farliga saker. Och så fort nåt händer så är det kontaminerat och måste saneras och mätas och kontrolleras. Det är inte riktigt så det fungerar..........
Skulle man placera ett superfilter i en bostad och mäta vad det silar i sig dagligen så skulle man nog bli ganska förvånad..........En stor del av dessa ämnen är garanterat cancerframkallande. Och detta då på luft man andas in dagligen.
Hej! Jag förstår din tanke. Men jag vill ändå mäta i huset, så jag får en uppskattning. Lika bra göra det, skadar ju inte.

Gäller bara för mig att hitta något ställe som kan erbjuda den tjänsten.

P
D David Fredriksson1 skrev:
Vad skulle ni gjort om ni var oroliga för asbest i en liten bostad?

Att hålla på hyra in luftpumpar som ska ställas i bostaden känns inte så tryggt det heller med tanke på all den fusk jag sett (inkl. detta). Kan lika väl vara asbest i utrustningen som ska mäta, vem vet vart den stått och mätt tidigare.

Finns det ingen passiv mätare för engångsbruk eller något annat sätt att utföra detta på?

Förlåt om jag låter lite paranoid, har bara sett så mycket fusk att man inte blir förvånad längre.

Tackar för all hjälp.
Jag hade tagit på mig en halvmask med lämpligt filter, dammsugit alla ytor ytterst noggrant med en lämplig dammsugare hyrd av seriös firma tex Cramo, ställt in en miljöburk hyrd på samma ställe och sist våttorkat alla ytor med några dagars mellanrum och hivat trasorna där emellan.

Jag läste någonstans att det ska finnas "passiva dosor" som mäter luften. Utan aktiv fläkt. Något sådant hade varit perfekt. Lyckas bara inte hitta skiten. Dosor för engångsbruk.

P
En ska ha respekt för asbest och inte vara vårdslös. Det finns dock en enorm rädsla för just asbest, som ofta inte står i proportion till den risk som begränsad exponering innebär, vilket leder till onödigt psykiskt lidande. Jag har varit där själv. Det enda som hjälpte mig var överdrivet städande och framför allt en vetenskaplig artikel vilken utvärderade metoder för att bli av med asbest i bostäder efter kollapsen av World Trade Center.

• Gilla
David Fredriksson1
  • Laddar…
Jag har förlorat bekanta i Asbest, så vet om hur farligt det är. Men ja, rädsla eller inte spelar inte så stor roll.

Anledningen till tråden är att få hjälp att hitta ett sätt att testa luftkvaliten.

Sen är jag självfallet tacksam till er som vill påpeka den lilla risken. =) Tack!

D David Fredriksson1 skrev:
Jag läste någonstans att det ska finnas "passiva dosor" som mäter luften. Utan aktiv fläkt. Något sådant hade varit perfekt. Lyckas bara inte hitta skiten. Dosor för engångsbruk.
Det där låter mer som en radontest. Det fungerar genom att man lägger ut dosor med film som reagerar på strålningen.

OM firman har utsatt din bostad för asbest, så finns där möjligen mätbara doser av asbest i luften under något dygn efter exponeringen. Jag uppfattar att den möjliga exponeringen har inträffat för en tid sedan?

H hempularen skrev:
Det där låter mer som en radontest. Det fungerar genom att man lägger ut dosor med film som reagerar på strålningen.

OM firman har utsatt din bostad för asbest, så finns där möjligen mätbara doser av asbest i luften under något dygn efter exponeringen. Jag uppfattar att den möjliga exponeringen har inträffat för en tid sedan?
Det inträffade för ungefär 1 vecka sedan, men sen skulle det saneras och liknande. Vet inte alls vad dem gör då det var en massa utländska arbetare på plats som inte talade Svenska.

Skulle i vilket fall som helst vara väldigt intressant att mäta. Ska leta lite till och se om jag hittar något. Tacksam för alla typer av tips ifall någon vet vart man kan vända sig.

P
Du kan slå en signal till tex Ocab eller Evema. Kan inte dom hjälpa dig, är chansen stor som vet vem som kan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.