M
MMBB: [citat] Det är ingen kondens nu, det gick bort när tapeterna torkade, men det var så mycket att jag tyckte det var konstigt. Ventilationen är kollad och ok.
6 svar · 1,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: [citat] Du kommer behöva röra det om du vill veta då det bara finns ett sätt att säkerställa och det är att ta prover. Självklart kan du ta in en firma som tar prover oxå men gissar att det blir stora utgifter för bara en koll.
14 svar · 11,2k läst
·
S
Stefan1972: Finns säkert nå specialskivor för stall på det viset. Det lär nog absolut inte vara nå eternit skivor iallafall. Det skulle ju vara alldeles för bräckligt.
7 svar · 3,0k läst
·
H
hempularen: Om vi förutsätter att det verkligen är färgen som är problemet. Så tror jag att enda säkra lösningen är att slipa bort den med en betongslip, kallas även saneringsfräs. Finns att hyra.hyr även tillhörande dammsugare. Och arbeta med en bra skyddsmask (och hörselskydd). Även om den tillkopplade dammsugaren tar 99% av dammet, så blir det oerhört mycket damm. Så täta rummet helt
18 svar · 5,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Höj hastigheten på fläkten om du är orolig, jag skulle inte tänka tanken på oro men vi är olika…
15 svar · 4,5k läst
mrsnhp
mrsnhp: Svårt att se i bilderna, men åtminstone en del av det där ser ut att vara helt vanligt smuts eller träets naturliga färg/mönstring. Oavsett är de där små prickarna inget att oroa sig för så länge rummet är torrt. Börja med att skrubba. Om det inte hjälper kan du prova att slipa bort det om du är orolig.
1 svar · 1,2k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Trist att det stack iväg. Det var nog många som såg potentialen och bevisligen minst två som var mer optimistiska kring kostnaden än ni. Nu har ni övat lite på budgetering av renovering, så ni är beredda nästa gång det dyker upp något intressant renoveringsobjekt :) Lycka till med ert fortsatta sökande!
92 svar · 29,7k läst
·
H
Hybro: jo, jo... Dator som värmekälla till vägg, väggar och dåligt isolerade hus. Det du visar med bilden är max 2 m2 av ett hus. Eller i vart fall kanske en inbyggnad av typ veranda, för att få ett extrarum. Sämre isolerad än den sämsta friggebod. Väggar lövtunna och ett fönster som är "tjockare" än väggen. Finns det ö h t isolering och fuktspjäll i väggen. Hur ser resten av huset
24 svar · 4,3k läst
·
T
Tubie: Fick du plats med eternitkanalerna i asbestcontainern på tippen (litet hål hos oss iaf) eller det blev inlämning på deponi? :cool:
5 svar · 2,4k läst
·
G
gaia: ser inte ut som mögel .... kanske rester av väggfärg som rann under ? Eller någon plastmatta som legat där innan som missfärgar plankorna. ser som någon slags grönt pigment som smittar av ...
15 svar · 4,7k läst
·
SectorT
SectorT: Det finns garanterat inget tätskikt under plattorna. Luftkonditioneringarna körs inte nu på vintern. Det är ingen värme alls då det är ett garage/förråd. Det är ca 8-10 grader inne.
10 svar · 3,9k läst
·
K
Kirre2021: [citat] Fuktigheten hänger ihop med temperatur och fuktighet ute också. Eftersom du nu blåser ut en hel del luft så kommer luft utifrån in också som påverkar fuktigheten upp/ner i %. Men vill tro att det absolut hjälpt för din del även om man kanske inte vill köra fläkten fullt dygnet runt.
71 svar · 8,9k läst
·
T
Takpannor: Stort tack för era svar! Jag testade att starta tilluftsfläkten, höja värmen till 20c och sedan öppna tallriksventilen på max. Då gick det på några timmar från 67 % till 54 % LF. Den kombinationen verkar med andra ord fungera. Sen är det alltid svårt att veta huruvida skiftningar i temp utomhus påverkat eller inte. Men jag ska testa denna kombination några gånger så får vi se.
6 svar · 2,6k läst
·
P
PatrikJo: Det fattas enormt mycket information här. Skicka några bilder på röret så du kan få vettig hjälp. Det låter, baserat på att någon pratat om ett 70-rör, som att det är ett avloppsrör som gått sönder. Då kapar man röret och ersätter med en bit plaströr med lämpliga anslutningar. Vilken sorts anslutning du behöver vet vi inte förrän du talar om vad det är för rör. Men: Om
9 svar · 1,4k läst
D
Don777: [citat] jävla… jag har samma problem…
3 svar · 3,6k läst
P
Anonymiserad 587768: [citat] Försäkringsbolaget vägrar ersätta något i det här ärendet.
4 svar · 1,7k läst
·
L
Lekmanna: [citat] Vi har bara krypgrund. Jag vet faktiskt inte svaret på resten av frågorna. Men är man nere i krypgrunden så är det bara betong överallt. Grundmuren är nog betong. Vet ej hur reglarna är fästa men det är ingenting mellan.
71 svar · 10,5k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Luktar det mögel så finns det antagligen mögel någonstans. Men det fluffiga på bilden är spindelnät :) Hörn vid golvet är ju ett typiskt ställe där det blir fuktigt och källarmöglet dyker upp först. Det kan tex vara på väggen eller i/under mattan, ofta svartmögel av något slag. Jag skulle leta efter mörka missfärgningar och svarta prickar. Det behöver inte ens vara
3 svar · 2,2k läst
·
R
rörslusken: [citat] Nja, tips å tips, jag körde med stora kofoten och en spade, skulle nog säga att kofoten funkade bäst. Vad jag kommer ihåg tog det cirka 2h att riva ner och nästan lika lång tid att skicka ut genom fönster i en skopa samt städning. Kan vara det tråkigaste jag gjort i mitt liv men när det väl är borta och man kan börja sätta nytt tak känns det bättre
6 svar · 5,9k läst
·
O
Olle Nyberg2: Hej! Köpte en mätare för att kolla VOC inomhus (Extech VFM200) i lägenheten, och får alltid värden på mellan 0,8-1,3 TVOC (mg/m3), oftast över 1.0, vilket om jag förstått rätt är ganska högt? Vi ventilerar ofta med öppna fönster så förstår inte riktigt varför värdet är så högt. Någon som har koll på detta och kan ge tips? Vi renoverade förra året, målade om hela
0 svar · 2,3k läst
H
Helmir: @Paksi kan det absolut vara. Har ofta öppet och vandrar på sommaren, men tänkte att det gått lång tid sen dess. @Krokben nä precis, det är i sovrummet så känns inte jättefräscht…
5 svar · 2,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det enda du kan göra är att höja temperaturen
19 svar · 5,9k läst
·
Q
Queen15: Trots vetskapen om att experter menar att musskrämmor med högfrekvent ljud inte fungerar köpte jag ändå (i ren desperation) sex stycken i den dyrare prisklassen i höstas. Ingen effekt överhuvudtaget! Absolut helt värdelösa! Jag är faktiskt förbannad över att de överhuvudtaget säljs. Men så länge någon köper säljs de väl. Och jag köpte ju själv.... Hade fortsatta problem med
0 svar · 1,1k läst
L
Lekmanna: [citat] Hej. Fick du något svar angående detta? Vi har samma problem.
1 svar · 1,1k läst
T
TypRätt: Kanske lika bra att bila plattan och byta resten av avloppsröret ut med om du ändå drar i gång full inkapsling av utrymmet?
12 svar · 3,9k läst
·
H
Hank_Ö: Kedjeröker barnen? Ni vuxna? Om Nej så kan du slappna av och fokusera på annat. Väldigt osannolikt att det påverkar er, och 20-30 års ångest tills det händer är ändå helt bortslösat. Gjort är gjort. Om ”Ja” - sluta med det.
18 svar · 4,2k läst
·
P
paralun: [citat] Det förefaller egentligen mycket konstigt och precis som postats från kemi.se så säger man både Nej och Ja. Det är ju en relativt vanlig konstruktion med reglar instuckna för en balkongkonstruktion. Citat: Finns virket inne i huset på ställen där det inte kan förekomma någon direkt exponering av virket för människor, till exempel i en källare, som bjälkar på vinden eller
25 svar · 4,8k läst
·
S
Seco: [citat] Tack! Jag kliver upp imorgon förhoppningsvis och försöker identifiera bristerna. Om jag ändå är osäker så återkommer jag med nya bilder från skorstenen
6 svar · 2,0k läst
·
M
Mads93: I vårt garage (huset byggt 63) hade dem klätt in väggarna i grå eternit där det tidigare hade använts som soprum. Utanpå garaget vit eternitskiva.
5 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.