Hej,
Jag bor i en lägenhet i Göteborg och undrar om det behövs och kolla radon nivåer eller har bostadsrättsförening ansvar över det?

Åsa Lund
Kolla med miljöförvaltningen

A Alex Tomasson skrev:
Hej,
Jag bor i en lägenhet i Göteborg och undrar om det behövs och kolla radon nivåer eller har bostadsrättsförening ansvar över det?
Oftast har styrelsen info om detta.

Bor du i bostadsrätt är det normalt bostadsrättsföreningen som ansvarar för att radonhalten kontrolleras och att åtgärder vidtas vid behov. I en hyresrätt ligger motsvarande ansvar hos fastighetsägaren.

På en arbetsplats är det arbetsgivaren som ansvarar för att bedöma arbetstagarnas exponering och se till att gränsvärdena inte överskrids.

Det som jag personligen tycker är lite märkligt är att radonmätning fortfarande så ofta förknippas enbart med de klassiska spårfilmsdosorna. De är utmärkta om man vill bestämma ett långtidsmedelvärde, men de berättar inte särskilt mycket om när radonhalten är hög eller varför den förändras.

Lite som att försöka spela in en actionfilm med en Polaroidkamera. 😄

Radonhalten kan variera kraftigt beroende på exempelvis ventilation, väder och om fönster eller dörrar är öppna eller stängda. Med en elektronisk kontinuerlig radonmätare kan man i stället följa utvecklingen över tid och direkt se vad som händer när exempelvis ventilationen ändras. Det gör det också möjligt att styra ventilation efter det faktiska behovet.

Det finns professionella instrument för sådan kontinuerlig övervakning, exempelvis:
https://orbitron.se/store/gasdetektering/Radon/AlphaTracerOffice

Men det finns även betydligt enklare konsumentinstrument med app, som passar bra om man exempelvis bara vill hålla koll på radonhalten i sovrummet eller barnrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.