Vi rengjorde vår matkällare då vi upptäckte någon tillväxt på golvet i somras som utgick från en träplanka. Vi tog bort alla trähyllor och skrubbade rent med mögeltvätt. Nu har vi låtit det torka upp ordentligt och då ser vi detta på väggen. Vitt ludd, som glimmar/gnistrar när jag lyser på det med en ficklampa. I övrigt är matkällaren torr och fin, luktar ingenting (inte ens jord) och fri från inredning.

Till min fråga, kan detta vara någon form av mögeltillväxt? Det växer mitt på betong.

• Rörledning med isolering, mögel och korrosion i källarutrymme eller industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är utfällningar av salt från betongen som följer med i den fuktgenomträngning som sker kontinuerligt, ingen fara…. Och inget mögel…

Ser väl mest ut som någon saltutfällning.
Är det kornigt när du gnuggar det mellan fingrarna? Smakar det salt (är det mögel skall du inte smaka ;) )?

M MaM skrev:
Det är utfällningar av salt från betongen som följer med i den fuktgenomträngning som sker kontinuerligt, ingen fara…. Och inget mögel…
Tack för ditt svar! Jag misstänkte nästan det vid googling men blev ändå nojig. :)

tensiden tensiden skrev:
Ser väl mest ut som någon saltutfällning.
Är det kornigt när du gnuggar det mellan fingrarna? Smakar det salt (är det mögel skall du inte smaka ;) )?
Inte prövat att gnugga det mellan fingrarna, eller smaka! Men det glimmade så fint när jag lös på det så därför misstänkte jag själv att det nog mest troligt inte är mögel, men för nojig för att gissa ensam.

Vidare vita fläckar uppstår på golvet i matkällaren. Skrapade bort den misstänka saltutfällningen på väggen i tidigare bild. Det har återkommit men väldigt väldigt lite än så länge. Dock upptäcker jag detta på golvet nu. Vi har inget i källaren annat än en låda potatis och en stege.

När man rör dessa små vita prickar på golvet försvinner dem, svårt att säga om det är för att de är så liten eller om de smälter.

Fråga! Kan detta också vara saltutfällning? Det glimmar inte lika fint som det på väggen.. de kommer sporadiskt i små klumpar.

• Smutsig betonggolv med spricka, oljefläckar, och vita fläckar, möjligen salt eller kemikalier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.