3 580 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Mögel
Sida 1 av 2
Lite orolig för mögel i huset, vi är nästan alltid halvsnuviga o hostar, mest jag som även nyser mycket o har problem med huden i ansiktet o ögonen. Fukthalten inomhus är bra, nån som gjort nåt test på inomhus luften? Finns ju test där möglet kan växa i en burk eller remsa, är det att lita på? Nån fler förslag, jag har ingen synlig fukt inomhus, dock har jag nåt lite problem på vind och källare, är rädd för att det på nåt sätt letar sig upp i huset, även problem i krypgrund, dock har jag en avfuktare där som håller godkända värden med undertryck, så borde inte va nån fara, men väldigt nojig.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tilläggas bör att jag har kraftig kvalsterallergi och reagerar lite på vissa saker även när jag inte är hemmaD dalldalldall skrev:Lite orolig för mögel i huset, vi är nästan alltid halvsnuviga o hostar, mest jag som även nyser mycket o har problem med huden i ansiktet o ögonen. Fukthalten inomhus är bra, nån som gjort nåt test på inomhus luften? Finns ju test där möglet kan växa i en burk eller remsa, är det att lita på? Nån fler förslag, jag har ingen synlig fukt inomhus, dock har jag nåt lite problem på vind och källare, är rädd för att det på nåt sätt letar sig upp i huset, även problem i krypgrund, dock har jag en avfuktare där som håller godkända värden med undertryck, så borde inte va nån fara, men väldigt nojig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Mögellukt sätter sig väldigt bra i kläderna men ens egen näsa vänjer sig så be någon vän om ett ärligt svar på frågan om det luktar illa om dina kläder.
Om du har en bra vårdcentral borde din läkare där kunna hjälpa dig att komma vidare.
Blir din näsa bra när du är utomhus?
Jag har inte hört att mögel skulle påverka huden. Vad är det för luftfuktighet inne?
Om du har en bra vårdcentral borde din läkare där kunna hjälpa dig att komma vidare.
Jag har inte hört att mögel skulle påverka huden. Vad är det för luftfuktighet inne?
Kläderna luktar absolut inte mögel, har frågat flera, även folk som kommer hem till oss om det luktar i huset, men ingen reagerar. Luktar instängt tycker jag själv när man kommer hem efter nån dag. Både jag o mina pojkar har kollat på vdc med mögeltest(allergi) utan resultat. Nu är jag bara hemifrån en halv dag ibland, men reagerar även då, aldrig riktigt bra i öron näsa hals. Tror fukthalten ligger runt 50 kanske.BirgitS skrev:
Mögellukt sätter sig väldigt bra i kläderna men ens egen näsa vänjer sig så be någon vän om ett ärligt svar på frågan om det luktar illa om dina kläder.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Då är det knappast mögel.
Vad är det för ventilation i huset eftersom det känns instängt?
Det är ju en bra luftfuktighet som inte borde orsaka hud- och ögonproblem. Däremot blir ju huden torrare med åren och det kan bli så att man måste använda duschkräm för torr hud på delar av kroppen..
Vad är det för ventilation i huset eftersom det känns instängt?
Det är ju en bra luftfuktighet som inte borde orsaka hud- och ögonproblem. Däremot blir ju huden torrare med åren och det kan bli så att man måste använda duschkräm för torr hud på delar av kroppen..
Huset byggt 1927, så ventilation därefter. Jag har ju problem med huden i ansiktet o smörjer hela tiden. Är väl jag som är extra orolig eftersom jag inte har möjlighet att fixa sakerna jag oroar mig över( tak o källare)BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Självdrag fungerar hyfsat så länge man har en varm murstock men byter man uppvärmning så behöver man se över ventilationen och stoppa in fläktar i badrum, tvättstuga och liknande utrymmen för att få ett konstant drag i huset. Annars behöver man vädra ofta.
Smörja för mycket är ju inte heller bra för dels kan man börja bli överkänslig mot något ämne i det man smörjer med och dels blir ju huden van vid att det hela tiden tillsätts fett utanpå så den lägger av med att själv producera fett. Det är i alla fall så för mig som har haft torr hud sen efter puberteten.
Har du ställt frågor om vinden och källaren i lämpliga underforum?
Smörja för mycket är ju inte heller bra för dels kan man börja bli överkänslig mot något ämne i det man smörjer med och dels blir ju huden van vid att det hela tiden tillsätts fett utanpå så den lägger av med att själv producera fett. Det är i alla fall så för mig som har haft torr hud sen efter puberteten.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur är det med ytskikten i huset? Sitter det kvar gamla tapeter, heltäckningsmattor eller liknande som kan släppa damm? Damm kan torka ut både näsa och hud oavsett luftfuktighet. Eller har ni nyligen renoverat med tex målarfärg eller spånskiva som du kan reagera på? Byggt ihop nya Ikea-möbler? Nya mattor eller textilier? Min näsa reagerar på både allt sånt tills lukten har vädrats ut.
Sen kan det ju finnas massor med andra källor till allergener och föroreningar man reagerar på och som kan torka ut hud och slemhinnor. Är tvättmaskinen rengjord? Filter i eventuell tilluft? Har du bytt schampo, balsam eller tvål nyligen och reagerar på den nya sorten? Ändrat din kost? Varit inomhus mer än vanligt?
Sen kan det ju finnas massor med andra källor till allergener och föroreningar man reagerar på och som kan torka ut hud och slemhinnor. Är tvättmaskinen rengjord? Filter i eventuell tilluft? Har du bytt schampo, balsam eller tvål nyligen och reagerar på den nya sorten? Ändrat din kost? Varit inomhus mer än vanligt?
Låter inte som typiska reaktioner på mögel, du har ju även testat dig på vc. Mer sannolikt kvalster eller annan allergi som är boven. Rekommenderar att testa en bra luftrenare, ställ den i sovrummet.
Du beskriver inte vad det är för hudproblem men är det torrhet så kan det vara för att det är för torr luft inne. En liten luftfuktare kan hjälpa med det. Är det eksem så är citronsyra i ffa hudvård (de blandar fasiken det i allt, ”citric acid”) men även i mat en vanlig orsak. Rekommenderar en allergiutredning på hudmottagningen om du har stora problem.
Man ska inte heller underskatta stress som möjlig orsak. Hoppas på snar bättring!
Du beskriver inte vad det är för hudproblem men är det torrhet så kan det vara för att det är för torr luft inne. En liten luftfuktare kan hjälpa med det. Är det eksem så är citronsyra i ffa hudvård (de blandar fasiken det i allt, ”citric acid”) men även i mat en vanlig orsak. Rekommenderar en allergiutredning på hudmottagningen om du har stora problem.
Man ska inte heller underskatta stress som möjlig orsak. Hoppas på snar bättring!
D dalldalldall skrev:Lite orolig för mögel i huset, vi är nästan alltid halvsnuviga o hostar, mest jag som även nyser mycket o har problem med huden i ansiktet o ögonen. Fukthalten inomhus är bra, nån som gjort nåt test på inomhus luften? Finns ju test där möglet kan växa i en burk eller remsa, är det att lita på? Nån fler förslag, jag har ingen synlig fukt inomhus, dock har jag nåt lite problem på vind och källare, är rädd för att det på nåt sätt letar sig upp i huset, även problem i krypgrund, dock har jag en avfuktare där som håller godkända värden med undertryck, så borde inte va nån fara, men väldigt nojig.
Jag har frånluft i badrum o kök o tilluft i andra rum. Jag måste smörja flera ggr om dagen annars blir det till slut olidligt, när jag blir stressad o mår sämre blir det värre, denna krämen är den enda som fungerar hyfsar.BirgitS skrev:
Självdrag fungerar hyfsat så länge man har en varm murstock men byter man uppvärmning så behöver man se över ventilationen och stoppa in fläktar i badrum, tvättstuga och liknande utrymmen för att få ett konstant drag i huset. Annars behöver man vädra ofta.
Nej på alla dina frågor i princip, men visst är här damm, inte lite heller, men vem orkar damma hela tiden, men visst, nog en del av mitt problem. Jag är ganska mycket inomhusmrsnhp skrev:
Hur är det med ytskikten i huset? Sitter det kvar gamla tapeter, heltäckningsmattor eller liknande som kan släppa damm? Damm kan torka ut både näsa och hud oavsett luftfuktighet. Eller har ni nyligen renoverat med tex målarfärg eller spånskiva som du kan reagera på? Byggt ihop nya Ikea-möbler? Nya mattor eller textilier? Min näsa reagerar på både allt sånt tills lukten har vädrats ut.
En luftrenare kanske är en bra ide. Mmmm jag är ju noga med kosten men men. Kanske göra en större utredning. Endast gjort pricktest o blodprov. Jag är ganska stressad över hela min livssituation tyvärr. Tackhamhamham skrev:
Låter inte som typiska reaktioner på mögel, du har ju även testat dig på vc. Mer sannolikt kvalster eller annan allergi som är boven. Rekommenderar att testa en bra luftrenare, ställ den i sovrummet.
En luftrenare kan minska dammet en hel del. Man får rensa (dammsuga) partikelfiltret då och då, men det är lättare än att torka av en massa ytor hela tiden.D dalldalldall skrev:
Lycka till!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg