50 583 läst ·
179 svar
51k läst
179 svar
Spillt diesel ute och inomhus
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
bara handtaget som är rött.GoC skrev:
Det var Anleggsdiesel jag syftade på, den är väl rödfärgad har jag för mig och har rött handtag.
Finessen i Norge är att det faktiskt finns en priskonkurrans och som det verkar i vara med den Svenska drivmedelskartellen.
men oavsett så har, som du skriver, diesel varit betydligt billigare i Norge under många år. Tidigare var det billigast måndag förmiddagar, men nu så verkar det vara i slutet av veckan.
Nu har jag dock sålt dieselbilen och pendlar till Oslo med elbil i stället, den tankar jag gratis i garaget på jobbet
Dieseln är grön.
de sista åren är det söndag som är billiga att tanka i Norge.
Kan skilja flera kronor en söndag kontra resterande av veckan.
Sen skiljer det väldigt mellan mackar med.
Gäller att verkligen ha koll på pris i Norge.
Jodå, och början så säger TS genom hörsägenAnna_H skrev:
"n granne i mitt radhusområde spillde ett antal liter diesel utanför huset, intill källaren, när han skulle fylla på en värmepanna"
Vilket inte säger mycket. Dessutom om varken räddningstjänsten eller kommunens miljöavdelning är intresserad så rör det sig knappast om mycket.
Och att dieseln skulle nåt grundvattnet (som TS genom hörsägen påstår) inom några dagar känns väldigt konstigt om nu inte "utsläppet" skedde ned i en typ borrad brunn.
Hur olyckligt det än är med dieselutsläpp så följden av dem oftast snabbt övergående om de är små.
Jag har jobbat i värmesvängen(oljeeldning) på olika sätt i runt 20 år, så tro mig, jag har varit med om detta och mycket värre också.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Det bygger så klart på att man omedelbart kallar på räddningstjänsten när spillet uppstår. Det var ju inte fallet i denna tråd. Var väl först ett par dagar efter utsläppet som några åtgärder vidtogs.jesped skrev:
Väntar med spänning på att höra vilka saneringsåtgärder som ska vidtas!!!
Det har nu gått 12 dagar sedan detta "utsläpp" och det börjar bli lite sent att vidta några åtgärder, speciellt om man velat skydda grundvattnet.
Det har nu gått 12 dagar sedan detta "utsläpp" och det börjar bli lite sent att vidta några åtgärder, speciellt om man velat skydda grundvattnet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden