Epde
Epde: Hej, här kommer obligatoriska Asbest frågan. Huset är från 60 talet. Renoverades under 82 och har då fått "ny" plast/vinylmatta lagd ovanpå gammal masonit. Den gamla masoniten har någon slags grön papp kvar på sig. Samma gröna papp på masoniten i rummen med mattor. I dess rum tänker jag nog behålla vinylmattorna från 80 talet och lägga klickgolv på. Men i ett av rummen så är
0 svar · 2,1k läst
·
vattenmelon
vattenmelon: [citat] Vill inte utge mig för att vara expert, men när jag själv gjorde något liknande fick jag tips av en sotare att med blomspruta spraya hyfsat rikligt med vatten på asbestskivan först, för att binda eventuellt damm.
6 svar · 2,4k läst
·
Larsa
Larsa: Du tittade väl på lägenheten innan du skrev på? Jobbade själv med underhåll av hyreslägenheter för en privat värd för många år sen och att klaga direkt efter inflytt var inte populärt. Och jag förstår värden, om man accepterar lägenheten kanske man får vänta lite innan det renoveras.
1 svar · 1,7k läst
·
N
Nyfiknast: [citat] Inlägget innan dig tycks ha svaret på din fråga
4 svar · 7,1k läst
·
P
Plj: [citat] Tack, ska kolla på detta!
5 svar · 2,2k läst
·
M
myrstack: Praktiskt fungerar en radonsug så att du med hjälp av fläktar som kontinuerligt står på så genereras ett undertryck i underliggande och omkringliggande massor som gör att radonen tar den enkla vägen upp dvs inte via huset. Det hela är avhängt att husets grund står på massor med viss genomsläpplighet men det brukar vara så i fallen med markradon. I val av sugpunkter kan man välja
1 svar · 1,2k läst
M
magnusmanne: Ifall nån skulle hitta denna tråd så gjorde jag som så att jag skickade in prov och fick tillbaka att inget asbest påvisats.
4 svar · 2,1k läst
·
L
Lilla Yk: [citat] utofrån det du skriver låter det som att villor byggda efter 1977 är nästintill säkert att det inte förekommer asbest?
5 svar · 11,2k läst
·
J
jonaserik: Nästa fråga då, eftersom det är ett hus av äldre karaktär, så är det säkert så att betonggolvet ligger direkt mot mark under. Så gjorde man förr, bara skarpade av och gjöt. Vet du hur tjock plattan är. Jag har lika och huggit upp några hål med avloppsrör 70 mm till en fläkt som suger under plattan, sen ut med skiten i himlen på något sätt. Det som kan inträffa är att det
27 svar · 7,7k läst
·
D
Dublin: Eternit är cement med asbest i, så Eternit = Asbest. Jag har använt a-analys när jag behövde svar, de var snabba och jag fick ett tydligt protokoll. Sen finns det säkert flera om du söker på nätet. Är det flera grannar som vill veta kan ni ju dela på kostnaden.
3 svar · 2,3k läst
·
A
Applemartini: Tack för svar, mejlar direkt!
2 svar · 1,4k läst
·
A
Alexiee: [citat] Ja, det går men jag tänkte att reparera och slippa+lacka om det hela... Stort minus att frugan gillar inte golvet, men man kan inte förvänta att allt är modernt i en villa som byggdes 1963
4 svar · 2,1k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Är kaklet uppsatt efter 1982 var det förbjudet att sälja asbestmaterial. Skulle gissa på sent 80-tal eller tidigt 90-tal mtp formspråket. Däremot kan det finnas äldre kakelfix bakom nuvarande lager om någon bytt kakel, men hur stor asbestrisken är går inte att gissa, då krävs prov.
2 svar · 2,7k läst
·
T
t94_sos: För verksamheter finns krav. Normalt hänvisas till tillståndspliktiga verksamheter Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller. https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/buller/buller-fran-industrier/ Även om de inte har miljötillstånd brukar man använda denna och det åligger verksamhetsutövaren att redovisa att man innehåller dessa och miljökontoret brukar
1 svar · 1,6k läst
T
Torpfröken: Jag tänket så här. Många av symptomen du beskriver låter som problem som kan uppstå av att vara exponerad för mögel. Har ni övervägt att ta hem en hund som kan spåra mögel. Som en levande sensor. Andra saker som att leta fler gemensamma nämnare verkar du ju redan vara inne på.
33 svar · 3,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Om du är orolig, fast det har gått så lång tid, så öppna fönstren så det blir korsdrag någon timme. Då lär det inte vara mer asbestfiber i luften inne än ute.
17 svar · 7,8k läst
·
S
Stefan1972: Borsta bort med en hård kvast bara.........Att "sanera" påverkar inget om fukten finns kvar, då kommer det nytt oavsett vad du sprayar på. Mögelsporer finns omkring oss i luften konstant. Går liksom inte att utrota med nå kemiskt........
3 svar · 2,2k läst
·
L
Liljeros: [citat] Tjocka gardiner hjälper i princip ingenting mot lufttemperaturen i rummet, avskärmningen måste vara imellan glasen (Persienner) eller helst utanför (markiser). Markiser är det klart bästa då det även gynnar växterna och även bibehåller utsikten men det kan vara problematiskt på flerbostadshus att få montera det.
7 svar · 6,0k läst
D
Dilato: Vad tror du själv, har du provat med låt oss säga vatten och trasa ?
1 svar · 1,3k läst
·
J
Jnatanator: Sannolikt har du asbest i böjarna som sagt men inte på någon av bilderna. Eterniten är helt ofarlig att måla på då dom är stenhårda och det finns ingen risk att partiklar sprids när du målar.
4 svar · 4,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det kanske vore idé att spruta/lägga in något anti-insektsmedel också, för att undvika framtida anfall. Jag kan inget sådant, men här kanske du kan finna något: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=insektsmedel
3 svar · 1,7k läst
tobo
tobo: Var iväg och handlade nya leksaker igår. Fukt- och regeldetektor, svamp med teleskopskaft (2-5m), kvasthuvud till samma, lågtrycksspruta med lans, JAPE mögelfri, skyddsglasögon och andningsmask. Blir till att experimentera, peta upp lösull, köra mögelfri och skrubba. Gör en liten del först och see hur det blir. Var uppe och mätte fukt nu på morgonen och överallt där jag mätte var
18 svar · 4,0k läst
·
R
radici: Tack för svar! Vi fick liknande svar från vår skadedjursexpert. Skönt!
7 svar · 3,6k läst
·
Snigla
Snigla: Förstår dig..varenda bagge o flygfä kontrolleras noga här.. nog för vi har ett stenhus, men det finns trä också (i bjälklagen.. och jag vill varken få bjälkarna i huvudet eller ramla ner i källaren..) Men den där verkade iaf fredlig.. på det viset.
9 svar · 7,3k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Det blir till pulver igen när man petar i det. Gurmassan som smetats på i böjarna blandades till av pulver.
8 svar · 7,1k läst
·
Immobil
Immobil: [citat] För att inte tala om de som stod och sprättade upp säckarna och öste ner asbesten i blandaren.
34 svar · 9,6k läst
·
Törnis81
Törnis81: Åker dit för andra året. Vännerna och maten är värt mer än musiken, men kommer kolla på så mycket jag bara orkar med. Bor på rosenlund så man får vattentoalett och en husbil. Imponerad av de som bor i tält och festar till 07. Vi gick och tog ett bad vid 7-8 istället då vi sovit färdigt 01-07. (passerat 40....)
14 svar · 1,8k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Inte mycket till svar från mig men mitt är byggt 83 med krypgrund och inga konstigheter nån stans förutom att jag tror de var bakfulla när de drog ventilationen
1 svar · 2,3k läst
tensiden
tensiden: Tycker spontant det ser bra ut. Kan vara bra att kolla till längre fram i samband med rejält regn och beroende på hur andra saker ser ut även olika tidpunkter på året. Hade själv en del lokal fukt på en vind men det berodde på en felaktig ventilationstrumma där kondensvatten tog sig ut. Men är det torrt är det torrt. Det du ser är förmodligen bara gamla synder.
2 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.