Tjena! Skulle behöva riva en asbestskiva för att rörmokaren ska kunna göra sitt jobb. Läst på lite men tänkte kolla om någon kunnig här kan uttala sig. Räcker det med en ansiktsmask med riktigt filter och handskar?

En bild som visar ett hål i en smutsig, svart yta, omgiven av vit substans och sprickor, eventuellt utsatt för väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Magnus111111 skrev:
Tjena! Skulle behöva riva en asbestskiva för att rörmokaren ska kunna göra sitt jobb. Läst på lite men tänkte kolla om någon kunnig här kan uttala sig. Räcker det med en ansiktsmask med riktigt filter och handskar?

[bild]
Ser ut att vara utomhus?

isf, ja, halvmask med p3 filter räcker fint. Handskar gör ingen nytta för hälsans skull. Det är inandning av dammet som är farligt.

• Gilla
Magnus111111
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det är inandning av dammet som är farligt.
Precis så försök knäcka skivan i stället för att såga för att minimera damm. Du kan också blöta ordentligt för att binda dammet. Det du tar bort lägger du i dubbla plastpåsar som du förseglar ordentligt och kör till återvinningsstation (kolla vad som gäller i din kommun).

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Varför skippa skyddshandskar? (Man får iofs inte lungcancer i händerna, men ändå). Är man nojig eller om det finns minsta risk att drabbas av asbest ångest i efterhand, så finns det skyddsoveraller från 69kr och uppåt på tex Biltema, Jula etc.

Du kan ju försöka få bort skivan snyggt så det blir enkelt att sätta dit en skiva av fibercement.

• Gilla
Magnus111111
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför skippa skyddshandskar? (Man får iofs inte lungcancer i händerna, men ändå). Är man nojig eller om det finns minsta risk att drabbas av asbest ångest i efterhand, så finns det skyddsoveraller från 69kr och uppåt på tex Biltema, Jula etc.

Du kan ju försöka få bort skivan snyggt så det blir enkelt att sätta dit en skiva av fibercement.
Man kan köra full rymddräkt om man vill, men det enda som ev. kommer ha inverkan på din hälsa efteråt är om du burit andningsmask eller ej.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack alla! Känner mig lite lugnare att fixa det själv blir att köpa mask och ta bort den och byta ut mot en ny platta

vattenmelon
M Magnus111111 skrev:

[bild]
Vill inte utge mig för att vara expert, men när jag själv gjorde något liknande fick jag tips av en sotare att med blomspruta spraya hyfsat rikligt med vatten på asbestskivan först, för att binda eventuellt damm.

• Gilla
Magnus111111 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.