Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Hybro: Nöjd med Acetec sorbtionsavfuktare. Mycket billig i drift. Typ som en glödlampa. Kontrollpanel inne i huset. Ställbar reglergräns. Min står på 60 %.
Erik321: Fungerade kanon för mig, tvättade först med ett medel från färgaffären, sen kördes ozonmaskinen under 6 dagar och avslutade med spärrmålning, har inte fått tillbaka någon röklukt. Jag gjorde en totalrenoveringen samtidigt så kök, badrum och garderober osv va utrivet innan så hade inga dolda ytor med nikotin under ozonbehandlingen. Hyrde maskinen av lokala sotaren för några
jonaserik: Ver inte om det här kan hjälpa, men är en rätt bra sak att ta fram om det skulle gagna er Du ska gå in på kommunens webb och lera efter reningsverk, dom ska vara registrerade med kappsiteten på dom. Ett reningsverk ska klara ett visst antal PE ( personekvavilenter ) ocg det är 5 st per fastgher oavavsett hur många som bor där. Bara gå in på Googel och räkna alla hus som du vet kan
MagHam: [citat] Mönsterigenkänning AI och robotar käre vän. De kommer i framtiden både att sortera vårt avfall och kunna räkna precis vilka förpackningar som återvinns och till vilken procent.
Jennie Åleheim: [citat] Inte kanalplast utan vanligt enkelt plasttak.. tack för svar! Får kolla hur mycket vi har plats att lägga på.
paralun: [citat] Den här men hon bor då i en nyare lägenhet och ett problem till är då att man återanvänder värme från ventilationen så det blir ännu torrare. I en lägenhet är det enklare att höja fukthalten än i ett hus med modern ventilation med energiåtervinning. https://www.clasohlson.com/se/Luftfuktare-Philips-HU4811-10/p/36-7779
David Wallin: [citat] Samma här. Dessvärre är jag i allmänhet för trött för att klara av själva projektet "börja använda maskinen utan att bli galen efter en halvtimme". Hönan och ägget... Väntar nu också/istället på en tandskena som jag hoppas kunna funka bättre för mig. Kanske blir det till att använda båda...
Zakarth: Enligt mätningen så är mellanbjälklaget fortfarande fuktigt men gipsskivorna torra. Mellanbjälklaget är av betong.
Nalleman64: Ett råttgift som gör att de dör av inre blödningar. K-vitamin är motgift precis som när det gäller Waran som brukar kallas blodförtunnande men i själva verket påverkar blodets förmåga att levra sig.
paralun: [citat] Använder den här själv för mitt hus från 1930. Håller lätt min källare avfuktad. https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-10-liter,-31-m²/p/Pr368321000 Sen finns det då större https://www.clasohlson.com/se/El/Klimat-&-v%C3%A4rme/Avfuktare/c/1887
Plupp 175561: Det ser ut som en fjärilspuppa av något slag. Helt ofarlig och en trevlig gäst i huset.
wrobel.se: [citat] Gällande EPBD direktiv - en ny grön BS. Det kommer bli ett separat tråd. Behöver gå igenom den. EPBD - Why renovating your home can save money and the planet (greens-efa.eu) Direktivet om byggnaders energiprestanda Fakta-pm om EU-förslag 2021/22:FPM59 COM(2021) 802 - Riksdagen
RWelsh: [citat] Jo jag gick från 15liter om dagen till 5liter när jag bytte från T5 och MH en gång i tiden. Är helt annorlunda idag med både temperaturer i rummet och avdunstningen som sker i samband med det.
Walle_skåne: [citat] Den modellen du länkade är vad jag har i nuläget. Dock mer avlång den ligger ner och har inlopp från sidan
Kris1: Lite uppdatering, Efter OCAB kom en annan firma och lokaliserade skadan till en skarv från avluftsröret (gjutjärn) till avloppsstammen. De filmade och spolade rent med högt tryck. Efter detta började det åter droppa från skarven men i går skruvade jag åt slangklämorna och det verkar ha slutat droppa. Försäkringsbolaget tar kostnaden för följdskadan men röret måste jag lösa
blackarrow: Elda lite tidningspapper. Det bör få igång draget snabbt och då inte ryka fram även i en kall kakelugn.
TypRätt: För att få ett dolt fel på en lägenhet tror jag du behöver upp i klassen, förra ägaren rev olovligen bärande väggar och byggde en ny älskvärd planlösning. Efter köp uppdagades detta och styrelsen kräver återställande. Styrelsen får visserligen kräva ersättning från förra ägaren men köparen står nu med en lägenhet som avsevärt skiljer sig från det som avtalats och visats
Emanuel01: [citat] Borde vara vattenrör som gått till något gammalt elemen.
Lulller: [citat] okej tack, så det är inte vit mögel? Ha skrapat bort det med mögel-fri.
jogu007: [citat] Det var ett gammalt förråd som det satt gipsskivor i . Spacklade bara och målade över gipsskivorna.
Pelle8787: Hej! Har vitmögel på en syll. Ett företag har varit där och sanerat, jag vet inte riktigt hur men en undran har jag - det är minusgrader ute och jag läser att saneringsvätskor behöver +8 grader för att verka - är det så för alla vätskor eller finns det undantag? Hur går en mögelsanering till? Det är ett försäkringsärende och bolaget sanerade utan vår vetskap (vi bad dem
Hybro: För mer än 25 år sedan besökte jag och blivande kollegor Chalmers i GBG. Ett rent studiebesök. Det demonstrerades bl a en utveckling av intercom till helikopter. Gick ut på att dämpa ljudet från rotorblad, turbin, mekanik i rörelse mm. Enkelt beskrivet var att de störande ljuden fångades upp och fasvändes 180 grader i anläggningen. Men önskade ljud som kom från mikrofon nära
Hybro: Bara skummat igenom tråden. Förstod jag rätt så började problemen i höstas. Du tolkar att det är över- eller undertryck bara i vadagsrummet trots att luften kan röra sig till och från andra rum? Så kan det inte vara. Det blir tryckutjämning! - I så fall vill jag påstå att det du reagerar på är ett mycket lågfrekvent ljud. Ett ljud som förmodligen fortplantas från och alstras