TRJBerg
Har de senaste veckorna hittat insekter inomhus jag inte sett tidigare. Verkar vara skalbaggar.
Ca >1 cm långa, smala m 8 mm långa antenner (ung). De verkar inte alla vara av samma typ.
Bifogar ett par bilder jag tog nyss. Har en fundering om det har samband med en större mängd ved jag tog in för ett par månader sedan.
Insekt med långa antenner på vit dörrkarm, nära smutsigt vägghörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insekt med rött huvud och svart kropp på nätstrukturerad yta, eventuellt myr eller skalbagge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Har försökt googla efter hjälp men inte hittat någon sajt som är användbar. Har för mig att jag tidigare stött på en hemsida/grupp/forum som specialiserat sig på insekter men kan inte hitta den. Tips?)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har de senaste veckorna hittat insekter inomhus jag inte sett tidigare. Verkar vara skalbaggar.
Ca >1 cm långa, smala m 8 mm långa antenner (ung). De verkar inte alla vara av samma typ.
Bifogar ett par bilder jag tog nyss. Har en fundering om det har samband med en större mängd ved jag tog in för ett par månader sedan.
[bild] [bild]

(Har försökt googla efter hjälp men inte hittat någon sajt som är användbar. Har för mig att jag tidigare stött på en hemsida/grupp/forum som specialiserat sig på insekter men kan inte hitta den. Tips?)
Enligt Google bildsök är det en vedspegelbock
Du har kameran längst till höger i sökfältet vid vanlig googling. Där kan du söka med hjälp av bild. Ibland går det bra, ibland minde bra. Gissningsvis blir dock verktyget bättre och bättre då AI utvecklas snabbt.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
T tergo skrev:
Fråga jourhavande biolog - Naturhistoriska riksmuseet (nrm.se)
Har skickat fråga. Återstår att se när de svarar, de verkar ha mycket att göra enligt vad de skriver.
 
P
Ovan svar om vedspegelbock ser ju dock rätt ut? Anticimex skriver att den är ofarlig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det är förstås skönt om det är en Vedspegelbock då den är ofarlig. Var lite orolig för att det skulle vara någon skadlig insekt. Typ som äter på trä.. Eller tyg.
 
TRJBerg
Tydligen överlever den i ved trots typ minus 20 eller mer?
 
TRJBerg
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har skickat fråga. Återstår att se när de svarar, de verkar ha mycket att göra enligt vad de skriver.
Fick svar:

Hej Thomas!
Det är vedspegelbock. Och ja, de har kommit in med veden. De gör ingen skada på hus.
https://vilkenart.se/Oversikt.aspx?Namn=Phymatodes testaceus

Mvh / Didrik

Didrik Vanhoenacker
Jourhavande biolog, Naturhistoriska riksmuseet
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Förstår dig..varenda bagge o flygfä kontrolleras noga här.. nog för vi har ett stenhus, men det finns trä också (i bjälklagen.. och jag vill varken få bjälkarna i huvudet eller ramla ner i källaren..)

Men den där verkade iaf fredlig.. på det viset.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.