Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Dros: [citat] Jag har accepterat dessa fel och har planerat att åtgärda syllarna, den fuktiga asfaboarden och fjällpanelen i sommar.
Al B: [citat] Jag har också såna i min föanterkarm. Vad är det för insekter? Hur tar man bort dom?
maria01: [citat] just det hjälper inte så mycket googla gotland som exmpel
BirgitS: Eftersom barkborrarna kläcks på våren så har väl snart alla kläcks och då blir det inga fler barkborrar på fönsterbrädan. Som Anticimex skriver så brukar de följa med ved in. Finns andra skalbaggar som gör det också. Det är normalt att man får in olika sorters kryp i hus.
Edvuld: Jag har sett likadana fast bara någon cm i storlek inne i en husvagn.
Bananskalare: Det finns bara ett sätt att få pålitliga värden. Det är mätpuckar. Om radon är farligt? Håll lillen från cigaretter. Så minskar risken. Finns det någon godkänd mätning gjord? Det är inte konstigt om radonet svänger. Det finns så mycket som spelar in. Nu har du sommaren på dig att fixa ventilationen. Den är bristfällig. Det ska finnas tilluft i varje rum. När du gjort det. Gör
fribygg: [citat] Nä, det måste man inte Asbest i sig är rätt ofarlig sålänge man inte borrar och sågar i den så det dammar.
namnbyte: Vi rev upp en plastmatta med sannolik asbest i för ett antal månader sedan, i sovrummet, sover inte sämre för det. Visst kan man ha en djävulsk otur som visar sig om 30 år, men generellt om du inte jobbar i en dammig fabrik som bearbetar asbest samt röker så ska det generellt vara en försvinnande liten fara. Det finns andra saker i ett hus som mer sannolikt kan påverka hälsan negativt.
TypRätt: Skulle säga samma sak, en säng eller soffa som stått mot väggen.
PhilHan79: [citat] Hej, intressant att du skriver till mig kan du berätta mer för jag håller på att förvärva den och undrar om du har information som skulle kunna vara mig till hjälp ? Mvh [citat]
zarkov: Sannolikt inte. Om det är behandlat trä som luktar så kan man måla väggarna med spärrfärg för att försöka kapsla in lukten men om den kommer nerifrån källaren hjälper det ju inte att måla i trapphuset och det är inte heller säkert att det räcker i det långa loppet. Ett prov man kan göra om du kan få loss några bitar trä och/eller isolering är att lägga dem i plastpåsar
MultiMan: Använd andningsskydd med tillräckligt bra klassning som sluter tätt, t ex en Sundström halvmask med P3-filter som jag själv använder. Det kommer lossna fiber om eternit går sönder och man bör ändå alltid använda skydd vid hantering av asbest.
Hallb: Hej! Är det någon här som är insatt i beräkningar från väg gällande buller eller har soundplan/trivector eller annat bra verktyg för det? Klagade för några år sedan till vår kommun om buller från väg - har lärt mig en del sedan dess och känner att jag utifrån svaret vi fick inte litar helt på resultatet, så vill därför göra några egna beräkningar. Alternativt har tips på
13th Marine: [citat] Blir sprött med tiden. Dåligt val av material, men var säkert billigt.
BertilSv: Fick nu information om att de förra ägarna hade genomfört en egen asbestsanering, där de slipat ner originalfixet med maskin. Eftersom det inte är en professionell sanering som gjorts kommer jag ändå att åta försiktighetsåtgärder i resten av arbetet, men iochmed att de gjort ett riktigt grundarbete med slip och att jag endast använt mejsel för att hugga bort bitar så känns det lite
Bo arnold: Det där är vanligt kontaktlim ingen asbest men kan vara lite segt att slipa bort
stugfar: [citat] Tror det är vanligt att du hittar dem på golvet. Det kanske är de dumma individerna man hittar där. Läste ditt inlägg igen: det du nämner som ben, kan vara kvasten i baken på larverna. Tror inte den kvasten alltid är så uttalad. Gissar iaf pälsänger pga vanligt förekommande.
Rymmen2023: Hej, Jag var kolla på ett hus idag som jag och min familj gillade starkt. Huset är byggt 1979. Jag läser lite i besiktningsprotokollet och då finns det två punkter gällande eventuellt mögel. Kan någon hjälpa mig och svara på hur detta kan åtgärdas? Är det allvarligt? Ska jag inte köpa huset? Jag kan snickra en hel del. Behöver bara en second opinion på om detta är allvarliga
Eld: Om sådan där isolering är trasig så är det enkelt att dränka en tygremsa i tapetklister som man sedan lindar runt den trasiga rörisoleringen. När klistret torkat kan man måla.
ulfben: Nu har du säkert redan genomfört mätningar, men för andra läsare så kan jag tipsa om att OCAB erbjuder mätning för halva priset jämfört med att beställa direkt från Radanova. Man kan behöva vara medlem i Villaägarna, men lätt värt. https://www.ocab.se/radondosor/
frityreldarn: [citat] Asbest var ju inte bara till mot brandskydd utan även för att det var ett otroligt billigt säkert och ofarligt material att använda som armering/fiber i olika material. Det jag tänker på är att asbest är brandhärdigt. Ta en fiber från något du vet är glasfiber, och en fiber från något du vet är stenullsfiber. Elda med en vanlig tändare. Asbesten skall vara mycket tåligare
F.R.S: [citat] Ah, det var det jag misstänkte. Får bli att rengöra och eventuellt måla om. Tack för svar!
general82: Nja är det verkligen det när dom är såhär cylinderformade/pelletsliknande?
Manganbangan: [citat] Bra där. Sundströms SR halmask är riktigt bra. Håller i många år om man sköljer rent sen och byter filter då och då
Rubank666: Ta ett prov för 350:- + moms så vet du sedan om det innehåller asbest. https://evema.se
wildeside: Analys kan vara bra men jag personligen tycker det är en bortkastad 500-ing. Skivorna ska väl bort i vilket fall som helst. Andningsskydd är bra mott all sorts damm oavsett om det innehåller asbest eller inte så är det ohälsosamt att andas in.
BirgitS: Jourhavande biolog brukar svara snabbt och kunnigt: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html