Jag är som många andra orimligt rädd för asbest, och förstår om vissa är trötta på denna typ av trådar : p Har iaf ett hus från 47 och har börjat måla källaren. Utvecklat en noja över eternittaken i vissa rum samt ventilationsrören av eternit, men det är ju som det är.

Men när jag nu håller på att måla ett av taken så är det gamla rör inlindade i nån sorts isolering. Efter lite googling så förstod jag att dessa kan innehålla asbest, dock främst i krökarna. Jag har ingen plan att ta bort denna isolering men jag är lite orimligt skraj att smacka på färg då jag tänker att asbesten kommer fara och flyga när jag kommer åt luddet och jag kan räkna mina kvarvarande år här på jorden på min ena hand.

Så mina frågor är:
1. Tror ni denna isolering (bilder på ett par olika rör i två olika rum) är asbest och vågar jag måla dem med risk att komma åt ludded?
2. Förutom att måla, kan man snygga till dem på nåt sätt? Kapsla in luddet liksom. Speciellt relevant om det är asbest i dem.
3. Det finns ju även en ventilationskanal av eternit bredvid (och på andra ställen med). Jag har fått för mig att denna liksom kommer pudra sönder när jag kommer åt den, eller kan jag lugnt måla denna? Borde jag bygga in rör och ventilation tom så de inte "dustar" runt i hela källaren?

Och jag vet... "skicka på analys" osv men jag väljer att fråga här ändå ; )

Ber om ursäkt för den extrema nojan. Vet den är helt orimlig men skulle kännas skönt om nån kunde göra mig mindre nojig alt säga som det är att jag kommer dö asbestdöden typ immorn.

• Kopparrör och isolering som är skadade, synliga i ett takutrymme. Behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hörn av konstruktion med synliga lager, spackel, masknät och trä. Ojämn textur, renoveringsarbete antyds.
    Skapa konto
  • Närbild på strukturerad yta med skarvar och överlappande material, troligtvis en del av en byggnad.
    Skapa konto
BirgitS
1. Det är inte det brunaktiga luddiga som innehåller asbest utan när det gäller rör så är asbesten blandad med något som är vitt och användes för att få en hård yta ihop med gasbinda i rörkrökarna. Det är alltså fullkomligt ofarligt att måla eller plasta in rören. I bild 2 ser man lite lös gasbinda som inte är insmetad med någon vit massa så vitt jag kan se.

2. Du kan nog bygga in dem också. Men takhöjden blir lägre vilket man normalt inte vill.

3. Eternitskivor användes för att det var ett hårt och nästan oförstörbart material.Om det hade varit så lätt att få bort asbesten från eternitskivor som du fruktar så hade ju de eternitskivor som användes som fasadbeklädnad varit helt utan asbest efter att ha varit utsatt för regn och vind i mer än 60 år. Alltså ingen fara att komma åt eller måla eternitskivor och inget behov av att bygga in dem.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det är inte det brunaktiga luddiga som innehåller asbest utan när det gäller rör så är asbesten blandad med något som är vitt och användes för att få en hård yta ihop med gasbinda i rörkrökarna. Det är alltså fullkomligt ofarligt att måla eller plasta in rören. I bild 2 ser man lite lös gasbinda som inte är insmetad med någon vit massa så vitt jag kan se.

2. Du kan nog bygga in dem också. Men takhöjden blir lägre vilket man normalt inte vill.

3. Eternitskivor användes för att det var ett hårt och nästan oförstörbart material.Om det hade varit så lätt att få bort asbesten från eternitskivor som du fruktar så hade ju de eternitskivor som användes som fasadbeklädnad varit helt utan asbest efter att ha varit utsatt för regn och vind i mer än 60 år. Alltså ingen fara att komma åt eller måla eternitskivor och inget behov av att bygga in dem.
Tack för de uttömmande svaren! Känns som jag har mer kött på benen nu hur jag ska hantera detta. Bara måla på mao.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sannolikt har du asbest i böjarna som sagt men inte på någon av bilderna. Eterniten är helt ofarlig att måla på då dom är stenhårda och det finns ingen risk att partiklar sprids när du målar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.