Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Törnis81: Åker dit för andra året. Vännerna och maten är värt mer än musiken, men kommer kolla på så mycket jag bara orkar med. Bor på rosenlund så man får vattentoalett och en husbil. Imponerad av de som bor i tält och festar till 07. Vi gick och tog ett bad vid 7-8 istället då vi sovit färdigt 01-07. (passerat 40....)
Manganbangan: [citat] Inte mycket till svar från mig men mitt är byggt 83 med krypgrund och inga konstigheter nån stans förutom att jag tror de var bakfulla när de drog ventilationen
tensiden: Tycker spontant det ser bra ut. Kan vara bra att kolla till längre fram i samband med rejält regn och beroende på hur andra saker ser ut även olika tidpunkter på året. Hade själv en del lokal fukt på en vind men det berodde på en felaktig ventilationstrumma där kondensvatten tog sig ut. Men är det torrt är det torrt. Det du ser är förmodligen bara gamla synder.
halj: Sån där papp som är i botten skiktet kan ju innehålla asbest. Den matta jag skickade på analys innehöll dock inte det.
lunnabo: [citat] "Än så länge skriver du"... Nu har det gått en tid. Vad har ni upptäckt under denna tid?
FlugfiskarniJämtland: Det ser ut som blånad, vilket är ok att ha på inbyggda konstruktionsdelar, läs mer på svenskt träs hemsida.
Bombus pratorum: Mina städkemikalier är endast tallsåpa för allmänrengöring, citronsyra för avkalkning och linoljesåpa för golv. Giftfritt och luktar mellan gott och himmelskt.
Bananskalare: I den där frågan så är svårt att verkligen ta dessa seriöst. Jag har väldigt svårt att se problem med pumpen kan bli värre för att man har 15-16 grader. Att det finns en temperatur på 18C det behöver vi inte diskutera. Kroppen har mycket svårare för värme än kyla.
Krikkan: [citat] Allt jag hittat hemma är vanliga flugor. Om jag minns rätt kom spåren dessutom den tiden på året när man kan tänka att en hel del fä kommer in genom öppna fönster.
David L: Varför inte bara använda ett isocyanatfritt fogskum? Kostnad kan ju vara en möjlig anledning men det lät ju inte som att detta var något jätteprojekt.
kortis: [citat] Förr kunde man skaka på filtret och om det skramlade var det ok hur det är nu vet jag int. Men är en hint iaf
BirgitS: [citat] Vad bra och då är radon i den mängden inte farligt. [citat] Då kanske värdena går ner om ni ser till att skaffa mekanisk frånluft för att öka ventilationen.
yonna: Har Temovex installerad 2006 och upplever inget störande ljud/missljud. Lite OT: behöver den service någon gång :thinking:? Byter filter 2 ggr/år (tvättar dem ibland). Och hur gammal bör den kunna bli?
Okänd: Har postat en uppdatering i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckt-virke-i-rasponten.339345/#post-5192736
Markus 85: [citat] Det här svaret fick jag av mäklaren : Gällande Radon, säljare har nu varit i kontakt med Hemkomfort som jobbar med radonsaneringar. Enligt senaste mätning har det varit förhöjda värden i huset, framför allt i källare. Säljarna har tidigare installerat mark sug och FTX- ventilation. Hemkomfort kommer de behöva uppdatera till nyare system som är effektivare och ev. ta upp ett
Acecard: Jag använder ett helt naturligt växtbaserat rengöringsmedel som är mycket effektivt och endast kostar 7 kr litern. Innehåller inga giftiga ämnen utan är istället hälsosamt att använda och doftar mycket gott. Vid intresse mejla mig på: ab.edling@gmail.com
datja: [citat] Spiro är det vanliga plåtrörssystemet för transport av luft. Kanalfläkt är en fläkt som sitter i plåtröret.
Manganbangan: Ahh, du skrev först att du hade en sorbtionsavfuktare. Skillnaden är ju att en sådan separerar och blåser tillbaka torr luft runt i grunden på ett antal ställen genom spirorör eller slangar medans den fuktiga luften blåses ut ur grunden. En kondensavfuktare fungerar väldigt dåligt vid låga temperaturer tyvärr.
jonaserik: Går och går, men fordras nog en bra ventilation då. Och är det då även markradon ( kommunen har markradonkartor för det ) så kan det bli knepigare att komma ner en bra bit. Allt måste undersökas och beräknas av någon, men var beredd på att dom som ska kolla upp det, även vill sälja sitt. Inga gratisgrejer är det.
millenjo: Jag har klippt kablarna en bit och kopplat på en stickpropp och tänkte koppla in och testa när jag fått tag i 40m förlängningssladd
Fjordlund: [citat] Ja, i höstas. Det måste nog komma från ventilen baserat på spridningsmönstret, tänker jag
Husärlivet: [citat] Fyfan vad tråkigt… läste precis att ingen ersättning från fb när det gäller läckage utifrån så som taket eller fönster eller om vatten tränger upp i platta eller om dränering är kass.. men visst tur det gäller för vatten rör som gått av i vägg eller brand. Alltid något!
TorpAnders: När jag köpte gården så luktade det alltid råttpiss något överjävligt vid en vägg på ett av husen så fort det blev fuktigt ute. Det visade sig att det bodde ca 120 fladdermöss i den väggen och på vinden.Det var bokstavligen hinkvis med skit som jag fick rensa bort när vi sanerade så nog kan det bli lite otäckt allt.
datja: [citat] EC är DC om jag minns rätt. Alltså likström. Dessa har, fick jag lära mig när jag läste på, mildare elektronikhantering än växelströmsfläktar, kräver inga dyra externa tyristorer för att regleras ner (finns en liten plastskruv i kopplingsdosan på min fläkt där man ställer in varvtalet) och de sägs hålla längre än AC. Man vill ha en överdimensionerad fläkt som går
GoC: [citat] Jutematta som bestrukits med kallasfalt. Ett ”Forntida” tätskikt mot träkonstruktionen som funkat i många år.