Hej,

Jag vaknade kl 6 på morgonen av ett högt surrande ljud från snedväggen i sovrummet. Det lät som en geting eller humla. Slog några gånger på vägguttaget med handen och såg ett svart ben sticka ut mellan väggpanelen och uttaget.

Några timmar senare bröt jag strömmen och skruvade bort uttaget för att kolla bakom, men kunde inte hitta någon insekt... Vad ska jag göra? Blir nojjig att hela väggen är fylld av "vad det nu är" och förstår inte hur den kom in.

Vi bor i ett 1,5 plans-hus från 1978 med fasad av träpanel och plyfa. Vi har bott där sedan förra året och det är vårt första hus.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag gissar på att det var en insekt som kröp in i någon springa i höstas för att övervintra och nu har vaknat av värmen. När den blev störd av dig så flyttade den på sig.

Det är ingen idé att vara nojig i förväg utan man får ofta tänka att en gång är ingen gång för att kunna bo i hus.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag gissar på att det var en insekt som kröp in i någon springa i höstas för att övervintra och nu har vaknat av värmen. När den blev störd av dig så flyttade den på sig.

Det är ingen idé att vara nojig i förväg utan man får ofta tänka att en gång är ingen gång för att kunna bo i hus.
Tack för välkomnandet BirgitS,

Det låter som en rimlig förklaring och kloka ord om hur man bör tänka som husägare. Då är det förhoppningsvis inte en fullskalig invasion på gång.

Jag har idag slängt på lite snickerspackel över gamla skruvhål i fasaden, vilket ändå skulle göras, så där kommer det förhoppningsvis inte in några nya insekter. Har även förstått att man bör sätta insektsnät för ventilationsgallrena på vinden, men det får bli ett projekt till en annan helg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.