Byggahus.se

Asbest i hus byggt 1979?

1. M
    Lägenhetsfixare Nivå 4
    Hej,
    Efter vilka årtal kan man vara säker på att asbest inte förekommer?

Min lägenhet är byggd 1979, flerbostadshus.
    River nu ett golv och har stött på limrester under gammalt golv.

Någon kunnig här som kan göra bedömningen om vara asbest i limmet (mörka på bilden)?

2. E
    Medlem · Nivå 19
    En fråga som ställs kanske en gång/dag på detta forum.
    Ingen kan sitta framför en dator och säga asbest eller ej asbest. Ska du ha ett exakt besked måste prover lämnas till ett laboratorium.
    Från det du visar skulle jag säga att den inte är någon asbest.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 19
  4. larssad
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Mycket liten risk efter 1975/77.

5. M
    Husägare · Nivå 9
    Det jag kom fram till (utan att kunna ange någon säker källa nu) när jag började intressera mig för asbest (efter att ha blivit exponerad av golvrivning i en lägenhet från 1974) var att det försvann från vanliga byggmaterial kort efter 1975, vilket borde innebära att 1979 är lugnt med hyfsad marginal (förutsatt förstås att detta är i Sverige), och att det sen (fram till 1982) mest handlade om bromsbelägg och industriella specialtillämpningar. När jag senare började titta på hus så fick hus från 1977 och senare automatiskt plus i kanten pga detta (fast sen köpte jag ändå ett från 60-talet...).

Men för att veta med 100,00% säkerhet krävs väl ändå prov om man misstänker att någon enstaka hantverkare fortsatte använda eller liknande. (Men den risken borde vara mindre i en lägenhet än typ ett lösvirkeshus.)