Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Lars1981: [citat] Fick provsvaret nyss, asbest i den övre delen av mattan. Inget i luddet eller limmet. Kan starkt rekommendera Evema som gjorde analysen, billigt bra och utförligt.
Don777: Hej! Alla ni som har eller hade problem med cuprinol lukt från syllar eller krypgrund dela gärna tips hur ni lösande eller minskade lukt inomhus. Spärmåla/kanalfläkt/Syllbyte/ osv. ? Alla tips är viktiga och intressanta!! ✌️
Tokdåre: [citat] Tack för svar, De har gjorts radonmätningar och sanering på bottenplan men det är ju ej pga blåbetong. Får höra och se vad som sägs, vet att det görs asbest saneringar lite då och då men tror som du säger att det gäller då man ska riva golv/kakel :)
Thomas_Blekinge: Nu är det också sämsta tiden om du får in uteluft (som innehåller väldiga mängder ånga) ned i en sval källare. Om du kan hålla fukten under 65-70% mha avfuktaren är det väl OK. Jag använder en Woods och den har kostat runt 3500 för många år sedan och jag har 70m2 källare i ett rum. Jag skulle inte tveka att köpa en till om det behövs.
Hanmeddetvitahuset: tack för alla svar, jag satte upp resten av skivorna. Nu till att fundera på om man kan öppna upp en innervägg lite eller inte...
saraene: [citat] Tack för svar. Jag vet att fukt behövs och den är borta nu men problemet är att det fortfarande luktar en del i mitt hus och jag tänker att lukten kan sitta i spånskivor och ev också masoniten? Det möglet som fanns påminde lite (svart och liksom trådar) om det jag ser på masoniten men du har säkert rätt i att det är naturliga förändringar. Planen är att riva ut
etompau: Vad skulle vara farligt med detta? Ta på dig ett andningsskydd om du känner dig obekväm med att gräva i detta. Att suga upp det med en dammsugare låter inte som en bra idé.
Ganescha: Men räcker det ej att tvätta med Jape och torka upp? Är träet fortfarande okej och ej skadat, alltså ”svampigt” och poröst borde det ju räcka.
frisken: [citat] Moderna fler bostads hus saknar iaf den feature äehym
Linbac: [citat] I källaren. Kapade rör för att dra ner element. Först inlindade med grå/brunisolering sedan detta.
Troberg: Sandspackel. Jag är inte så orolig för väggarna, den ena går mot en torr krypgrund, den andra går mot en överbyggd altan (och avrinningen från altanen sker vid en annan vägg som är snustorr...). Det är mer golvet, men jag misstänker att massan de använt där byter färg vid fukt lättare.
Anonym1984: [citat] Hade tur att luckan på taket var bredvid där det rann ner, så har kletat en halvtub runt röret på utsidan. Ska kolla när det regnar så det satt stopp på blödningen.
Zippi: Hej Jag har länge undrat varför träbrädorna på altanen luktar när de blivit blöta av regn eller om de spolas med vatten. Brädorna lades för mer än 20 år sedan och jag vet de är målade med Cuprinol ofärgad färg eller olja för kanske ca 5 år sedan. Det finns ingen under brädorna som kan lukta det är öppen 1meter ner till marken. Jag vet inte hur jag ska beskriva lukten det
Josth: Ett årsmedelvärde på 250 måste åtgärdas men man kanske inte kan säga att det är akut alls utan det går bra att vänta ett år eller så om andra kostsamma saker också behöver ordnas.
Sven-Olof Billö: [citat] Ebe skadeservice då.. Nästan seriösa i en bransch fylld av tyckare utan insikt..
TommyC: När jag testade fix och fog i golv och vägg så sade företaget som analyserade provet att det gick bra att blanda prover från olika områden. Det skulle vara en viss minsta mängd från varje område, minns ej detaljerna. Fråga företaget som ska göra analysen om vad som gäller. Nästa problem om man gör så är att man bara vet att något av provområdena innehöll asbest om provet ger
Disneygrisen: [citat] Det är klart. Kommer öppna ventilen igen, vill bara testa om den är orsaken. Vi kanske har haft ett problem med mikrobiell aktivitet i 10+ år och så upptäcks det nu när den tidigare stängda ventilen börjat tillsätta mer luft.
BirgitS: Enligt Wikipedia så lever larverna till vissa arter av trägnagare i trä och när de omvandlas till skalbaggar äter de sig ut och då blir det hål i träet, 1,5-3 mm stort. Syns det några hål på fasaden? Eller finns det annat av trä i närheten som har små hål? https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4gnagare Just mjuk trägnagare verkar gilla tall/tallbark:
etompau: "bättre med lite skit i hörnet än ett rent helvete"
Gaifos: [citat] Är inte orolig att de är en farlig fuktskada för det är de inte. Men mer av intresse då jag haft reglar utomhus som visat 1% kontra denna som varit försluten länge. Är mer ute efter om de finns en brist i tätskiktet i dagsläget då jag varit med om betydligt lägre fuktkvot på nyare virke
cergod: Tack, jag provar att ställa frågan där också.
Lelle - Hyfsat händig: [citat] Vi eldar inte kontinuerligt. En brasa på morgonen som vi lägger på 1 till 2 ggr. Sen nästa brasa på em. Det räcker.
Jonatan79: Det kan vara gammalt damm men om det hängt samma blommiga gardiner där i ca 30 år kan det bildats mögel om husfrun slarvat med städningen ;)