Hej. I vårt hus har vi inte problem med dålig luft förutom i sovrummet. Där har vi ventilation i väggen med tillkommande luft utifrån. Vi har också ventilationskanal i fönstret som står öppet. Ändå är det något konstigt med rummet. Vaknar av att halsen känns torr och luften känns dålig. Vi har ingen frånluft i rummet, men kan det vara det som är problemet? Med tanke på att det kommer in så mycket frisk luft utifrån. Man kan riktigt känna med fingrarna att det blåser in frisk luft framför ventilerna. Så jag vet inte varför det ska känns som att luften är kass där inne på natten?
Någon som har en teori eller tanke ?

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej. I vårt hus har vi inte problem med dålig luft förutom i sovrummet. Där har vi ventilation i väggen med tillkommande luft utifrån. Vi har också ventilationskanal i fönstret som står öppet. Ändå är det något konstigt med rummet. Vaknar av att halsen känns torr och luften känns dålig. Vi har ingen frånluft i rummet, men kan det vara det som är problemet? Med tanke på att det kommer in så mycket frisk luft utifrån. Man kan riktigt känna med fingrarna att det blåser in frisk luft framför ventilerna. Så jag vet inte varför det ska känns som att luften är kass där inne på natten?
Sover ni med stängd dörr? I så fall kanske för tät. Men känner du ett drag vid fönstret med stängd dörr så är det inte det.

T Toolfix skrev:
Sover ni med stängd dörr? I så fall kanske för tät. Men känner du ett drag vid fönstret med stängd dörr så är det inte det.
Bra poäng. Men det drar faktiskt trots att dörren är stängd. Måste man ha luft som går ut i en annan ventilation i samma rum för att det ska bli bra?

Luften som kommer in från ventilerna måste komma ut någonstans och frånluft har man normalt inte i samma rum, så inget fel där.
Förmodligen kan du känna samma drag i nedankant eller ovankant av sovrumsdörren och annars får du fundera på var luften tar vägen.
Säkerställ att det blåser in från bägge ventlier och inte ut. Du kan lägga hushållspapper för och se att det inte sugs fast utan lyfter från ventilen.
Luft tar enklaste vägen och kanske du ligger i en hörna som luften ej passerar.
Rengör gärna ventilkanaler och kanske sätt in filter på tilluften.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Har haft samma problem i vårt sovrum. Luften känns dålig på morgonen men upplever förbättring om man hjälper till att vispa runt luften med antingen luftrenare eller en enkel fläkt om du inte provat det.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Du har två inkommande luftdon till sovrummet. Hur är de placerade höjd mässigt från golvet?

Vad har du för typ av frånluftsfläktar i huset?

Kall vinteruteluft som blir varm i rummet ger luft med låg Rh - under 20% Rh om tempen i rummet är 20 grader och luften utomhus 0 grader C och kallare.

Blåser det in kalluft luft genom fönstrets ventilation hela tiden så indikerar det att ventilation existerar och luften tar sig vidare från sovrummet.

med andra ord torr luft kan förklara torrheten i halsen.

Ett sätt att se om ventilationen är tillräcklig är att skaffa/låna en CO2-mätare och mäter den mellan 600 - 800 ppm CO2 medan ni vistas/sover i rummet så räknas det som välventilerat medans når den över 1000 ppm så anses ventilation otillräcklig, dock så tål man över 5000 - 10000 ppm innan somliga börja märka obehag som att det upplevs kvavt i rummet och längta efter frisk luft - ja man tål uppemot 20000 ppm (2% CO2) innan det börja bli obehagligt/kvav känsla för de flesta.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Du har två inkommande luftdon till sovrummet. Hur är de placerade höjd mässigt från golvet?
De är placerade ganska högt. Den ena sitter på ca 2.3m höjd och takhöjden är 2.5m
Den andra sitter i överkant på fönstret också den ganska högt, kanske 2.2m högt.
Jag vet att i de andra rummen som till och med bara har 1 (en) tillluftskanal inte känns lika dåligt luftkvalitet. Det måste vara något som är konstigt. Jag vet att vi hade en frånluftskanal som gick upp i taket och ut. Men den stängde vi igen, genom att sätta nytt gips i taket på sovrummet och måla om :)
Det kanske var dumt?
Men som ni skriver, jag har ju mycket frisk luft som ändå kommer in i rummet.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för typ av frånluftsfläktar i huset?
Det jag hade i sovrummet satt i taket. Den har jag ”klokt nog” bommat igen genom att sätta nytt gips i taket.

Det jag hade i sovrummet satt i taket. Den har jag ”klokt nog” bommat igen genom att sätta nytt gips i taket.
Mekanisk frånluft i taket i sovrummet tidigare ? Badrum, tvättstuga?

X xxargs skrev:
Kall vinteruteluft som blir varm i rummet ger luft med låg Rh - under 20% Rh om tempen i rummet är 20 grader och luften utomhus 0 grader C och kallare.

Blåser det in kalluft luft genom fönstrets ventilation hela tiden så indikerar det att ventilation existerar och luften tar sig vidare från sovrummet.

med andra ord torr luft kan förklara torrheten i halsen.

Ett sätt att se om ventilationen är tillräcklig är att skaffa/låna en CO2-mätare och mäter den mellan 600 - 800 ppm CO2 medan ni vistas/sover i rummet så räknas det som välventilerat medans når den över 1000 ppm så anses ventilation otillräcklig, dock så tål man över 5000 - 10000 ppm innan somliga börja märka obehag som att det upplevs kvavt i rummet och längta efter frisk luft - ja man tål uppemot 20000 ppm (2% CO2) innan det börja bli obehagligt/kvav känsla för de flesta.
Ja precis så känns det. Det känns som att luften är torr. Man får hon i halsen och kan knappt andas. Ibland behöver jag slänga i mig en halstablett mitt i natten för att luften känns så torr.

Mekanisk frånluft i taket i sovrummet tidigare ? Badrum, tvättstuga

Mekanisk frånluft i taket i sovrummet tidigare ? Badrum, tvättstuga?
Mekaniskt tror jag inte det var. Ett hus från tidigt 40-tal. Så det va ett hål i taket som gick rätt ut bara. Men den har jag som sagt bommat igen.

Mekaniskt tror jag inte det var. Ett hus från tidigt 40-tal. Så det va ett hål i taket som gick rätt ut bara. Men den har jag som sagt bommat igen.
Bra. Har du några fläktar alls i huset?

Bra. Har du några fläktar alls i huset?
Varför är det bra? Menar du att det kanske var bra att jag bommade igen den? Jag trodde det var dåligt 😊

Nej jag har inga fläktar alls. Inte i tvättstuga och badrum heller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.