Hej, vi köpte ett hus från 1967 som hade för höga fuktvärde i källaren. I besiktnings protokollet sa besiktningsman att troligen är golvet och väggen byggt fel och noterade: Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt brukar anges till ca 15-17% fuktkvot. Akuellt fuktvärde uppmättes till över 30% Konstruktion nedifrån räknat: Betongplatta, golverege, träläkt trägolv och plastmatta.
Väggen: Betong reglar med isolering mellan och gips den relativa fuktigheten uppmättes till 66 - 77% Kritiska brukar anges till ca 70-75% relativ fuktigheten.
Jag har då börjat undersöka det nu då vi vill göra klart källaren innan nästa höst och då började jag på väggen där jag tycker det är tort på väggen (Har inte rivit allt, började idag och återkommer med mera bilder). Visst är den kall och har ett litet kalk märke men skulle inte säga att den är blöt eller så.
Jag började fundera på själva dränering men tycker att det inte borde vara det eftersom hela huset blev dränerat 2012. Bifogar bilder på jobbet.
Själv när jag tittar på väggen och isoleringen märker jag inte heller några fel, vad tycker ni?
Planen är att ta bort all golv och väggar och bygga på nytt. Tror att bara så kommer jag kunna sova i lugn o ro. Har ni några tips på hur jag borde approach själva problemet?