Hej!
Har en gammal trämöbel som har lite skavanker. Är detta orsakat av skadedjur, och vad kan man i så fall göra åt det? Går det att rädda möbeln?

Det är som små hål i träet, några brädor har också grånat. En bräda är nästan som avfasad i framkant, och

Skadad trämöbel med små hål och en bräda med grånad yta, eventuellt orsakad av skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal trämöbel med små hål och skador i träet, som kan bero på skadedjur. Brädor visar grånad yta och avfasad framkant.
Skapa konto
Gammal trämöbel med små hål och grånade brädor, potentiella tecken på skadedjursangrepp.
Skapa konto
Närbild på en trämöbel med små hål och en avfasad kant, möjliga skador orsakade av skadedjur.
Skapa konto

P
Du skriver trämöbel, vad är det för nått? Håller brädan med mycket hål att användas? Fungerar det funktionellt är det nog mest estetiskt. Jag har möbler som har vissa partier med hål men störa inte av det. Men är det på ställen som stör användningen så behöver man ju byta ut det träpartiet. Ställa den torrt så är ju inte risken för mer angrepp av skadeinsekter.

Brotorpet skrev:
Du skriver trämöbel, vad är det för nått? Håller brädan med mycket hål att användas? Fungerar det funktionellt är det nog mest estetiskt. Jag har möbler som har vissa partier med hål men störa inte av det. Men är det på ställen som stör användningen så behöver man ju byta ut det träpartiet. Ställa den torrt så är ju inte risken för mer angrepp av skadeinsekter.
Det är en gammal byrå i trä, så är mer om man vill förvara kläder där, och att det inte är något som skulle kunna sprida sig till något annat i huset.

P
M Mwidfeldt skrev:
Det är en gammal byrå i trä, så är mer om man vill förvara kläder där, och att det inte är något som skulle kunna sprida sig till något annat i huset.
Jaha, det tror jag inte. Det är trägnagare som oftast söker sig till fuktigt trä och ställer du byrån i inomhustemperatur så kan jag inte tänka mig att det finns någon risk för spridning. Det stannar av när det är torrt och varmt.

Det är ingen där längre. Det är trämask, eller strimmig trägnagare som gör de där hålen när de är vuxna baggar. I en modern, uppvärmd och torr bostad kan de inte leva. Dvs det är endast en estetisk fråga.

Själva har vi ett äldre hus där inte alla rum är uppvärmda. Vi har ett och annat aktivt angrep och får dammsuga upp lite spån emellanåt. Just strimmig trägnagare är inte så himla effektiv så de kan nog gnaga på hela vår livstid innan de gör någon skada.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.