Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Niklas_x: Det första positiva svaret jag har hört på länge. Bifogar en något bättre bild ifall det gör det tydligare. [bild]
Alfredo: [citat] Nej kanske inte så små. Det finns dock större varianter... [video=youtube_share;zN_9htZM7eQ]http://youtu.be/zN_9htZM7eQ[/video]
mtv: Hej! Vi har ett liknande senarie i vår källare. Vad gör man om man har trätak i det drabbade rummet, vilket är en del av en lådsektion i vårt elementhus? Det kan vi inte ta bort tyvärr. mvh / mtv
Anna_H: Man ser ju tvättförsök på bild två, dvs fettfläckar från någon som haft sängen där och försökt tvätta bort det men fått med halva tapeten. Sänggavel ska man ha, eller som man hade på 50- och 60-talet, bröstpanel i teak runt sängen.
myrstack: Köper du lämpligt nät kan du ju alltid böja till det som en kudde som du sätter in. Se bara till att det inte kan knuffas undan.
Andreas Blomkvist: De flesta företag är vinstdrivande, väldigt få som vill ha ett bolag som inte tjänar pengar på det. Jag skulle rådgöra med Anticimex personligen så hade jag nog själv köpt nya möbler men samtidig kostar inte våra möbler så mycket. Det mesta är från Mio och inga lyxiga saker. Hoppas allt går bra och löser sig till det bästa.
Bergsmongo: Jag försökte sanera en lägenhet på 43m^2 som var lätt inrökt. Det var alltså inte tal om några borstbindare som rökt in den, utan två haschtomtar som använt rökelse sporadiskt i max två år (så länge de bott i lägenheten). Jag körde ättikstricket. Köpte på mig ca fem liter (!) och en massa aluminiumformar. Slog upp ättikan i formarna och placerade ut två-tre stycken i varje
HSP: Krypgrund med "nästan" obefintlig ventilation. Ja den brädan ser riktigt försvagad ut. tror dock ej att det är en golvbjälke. här kommer en bild som är tagen lite till vänster om den första. det som är i övre vänstra hörnet på bilden i första inlägget, är bjälken på denna bild. [bild]
JOW: Så är det, det är därför man alltid tar bort vankant/er när man sågar virket. Eller åtminstone borde göra...
gaia: kan också vara missfärgningar orsakade av metall/järn. Man kan få brunsvarta missfärgningar i träytan när metallföremål ligger på den fuktiga träytan ofta och på samma ställe ( under ikeas bestickkorg) . Oxalsyra kan få fläckarna att försvinna eller i alla fall bli ljusare .... utan slipning :). Dock har din träbänk dålig ytskydd och behöver lackas eller oljas ordentligt igen.
b8q: [citat] Hehehe, mja, men inte alls säkert - den svenska gurkan kanske är framtagen genom att man importerat såväl gödningsmedel som ogräsbekämpningsmedel och insektspesticider från Spanien, med lastbilstransport...:cool:
holmberg87: Då är jag införstådd =) Tror det är väldigt likt en krypgrund hos dig och att en avfuktare av kondenstyp kommer göra susen för under 4000kr. Läs tråden så får du en bra uppfattning om hur jag hade det, och hur du ska lösa det där! Plast på marken är ett måste i en krypgrund om du har fukt, och rensa ut organiskt material. Du hittar nog mkt nyttig info i min tråd :)
hars: Det jag tog bort var mer likt vanlig ofärgad silikon, men det borde ju inte påverka priset på det sättet.
carlbanan: [citat] Kan ju vara så att utländska arbetare inte kunde läsa instruktionerna på svenska, plus att de kanske inte var rörmockare. Sluta va så fruktansvärt PK så fort du får chansen.
loa78: Ja den tanken slog mig också. En av medlemmarna flyttar ut i dagarna, så det kan ju tänkas att dom gjort nå måleriarbeten och hällt ut överblivet... Det enda v-lås som jag inte har koll på är den till handfatet, ska kolla konditionen på det!
mexitegel: Kolla med ditt försäkringsbolag, flera bolag har nämligen gratis hjälp mot skadedjur.
Annen: Passar oss bra med SMS-funktioner eftersom vi har 50 mil till stugan
pandalus: Hmm ang att du menar att det är dåligt självdrag,,ja det kan man ju tänkas,huset kan ju inte andas längre,en amatörgissning är ju att din vägg bestod från början av 1. Spåntad träfasad (1924) 2. 2 tums liggande plankvägg. 3. Isolering (vass blandad med kalkbruk) (1924) 4.spånskiva Jag är inte haj på allt men oftast så tapetserade man på kalkbruket,vassmatta brukar finnas för
TLZ: [citat] Jo, jag skrev ju att de verkar vara bättre på att ta hand om skadedjur än de är på att besikta fastigheter vid försäljningar, men att de först och främst kränger prylar. Deras biolog kanske hade någon förhoppning om att få sälja en av deras avfuktare? Jo, ja förstår att du tycker att det är jobbigt.
Ducke37: Du måste nog storskura balkongen. Prova spruta Radar. Men tyvärr kommer de nog tillbaka förr eller senare igen. Rådfråga Anticimex
Larsa: Jag har liknande brädor på min vind, gammalt återvunnet virke, och huset är från 1907 så man kan undra hur gamla brädorna är... Ser rätt risigt ut men inga problem. Mögel är ofta luddigt. Viktigare är att kolla utsidan, hur ser pappen ut? Och tipset med krita är bra, gamla skador är svåra att bedöma. Men har dom stannat av är det ingen fara.
Ducke37: och vad gör man åt dom? Vi har massa hoppstjärtar hemma. Inga fuktskador. Kryper läng golvlisterna. Kommer in utifrån genom otäta väggar och fönster
Rött hus: Tyvärr så hjälpte det inte med att slipa bort plastmattan så jag fick spärrmåla väggarna efter tips från Ocab. Nu har det varit luktfritt i snart två månader trots den enormt varma sommaren så hoppas verkligen inte lukten kommer tillbaka lagom till nästa sommar.
Injen: [citat] Där har du faktiskt en poäng. Låter alla ventiler i hela källaren vara öppen till max, och alla dörrar står öppna för att få lite mera drag. Jag är livrädd Radon, men sådant skapas kanske inte över natten? För dålig påläst om det. Så ska jag kanske prova stänga igen ventilen och dörren som går in till pannrummet medan jag avfuktar?
gogu: När jag la taket vid den här tiden så vart man attackerad på kvällen. Dom bits. Hmm bitsex kanske är deras grej.... När dom kom in vill jag minnas dom drogs till fönstren samt tända lampor.
RoyMunson: Ja precis. Jag pratade med tidigare ägare och fick reda på det efter jag skapade den här tråden.
IngMatt: [citat] Finns inget som fungerar vad jag sett och man kan stänga gasen ute, inte strålningen, om man inte har blyväggar eller en massa gips.
pianist: Fasiken va smidigt med dyckertpicka.... By the way...