Vårt hus är inlöst och vi ska flytta till nytt. Vill ju inte dra med skiten till det andra. Hur riskfyllt är det att ta med möbler mm. Hussvampen ligger i torpargrunden men det har kommit sporer under diskbänken i köket. I de andra rumnen har vi inte sett sporer. De dör väl när det inte finbs gynsamma förhållanden som fukt, trä och kalk.

Sporer finns överallt.. Så du kan vara lugn. Det krävs gynnsamma förhållanden.

Har precis sanerat på egen hand och fått godkänt av anticimex

Nej Magnus! Du skall vara väldigt försiktig med detta. Varför tror du annars att Anticimex ser ut som astronauter när de sanerar äkta hussvamp? Ta kontakt med Anticimex och få råd!

• Gilla
Bigmams
  • Laddar…
Läs på så inser du att det är omöjligt att förhindra att sporer sprids...

Hej
Vi drabbades av äkta hussvamp i ett uthus på tomten. Upptäckte svampen på senhösten 2000 trots minusgrader utvecklades svampen med en rasande hastighet. På våren påbörjade vi rivning av golvet, tog bort ungefär 5 m2 i ett utrymme som nyttjats som utedass, resterande 3 m2 var opåverkat och fick ligga kvar. Det går att se på en bräda om den är beväxt med svamp det blir ett skimrande reflex på omålat trä. Även ytterväggsstommen förstärktes med nya reglar och ny bottensyll. Vi tog med svampen till Göteborgs universitet där det konstaterades att det rörde sig om äkta hussvamp. Allt annat i huset lämnades kvar bl.a alla möbler i ett 30 m2 stort möbelförråd.
Vi håller koll, vi vet var den uppstod, och hur den utvecklades i en vedstapel som låg under ett utskjutande tak innan den gav sig på golvet. Sporer finns säkert över allt precis som mögel men utvecklas först när miljön är den rätta.

thestrut skrev:
Läs på så inser du att det är omöjligt att förhindra att sporer sprids...
Ha ha! Jo jag är påläst! Grannen (sommarstugeägare) till mig kom för några år sedan och frågade mig vad jag trodde de kanelliknande högarna på golvet kunde vara för något samt de "stekta ägg" liknande svampkropparna kunde vara. Det konstaterades ganska snabbt att det rörde sig om äkta hussvamp.

Fick snabb hit Anticimex som gjorde en hussvampsbesiktning samt tecknade en hussvampsförsäkring (som numera ingår i min hemförsäkring).

Vi fick strikta order om att ej gå in i min grannes hus. Ja sporer finns överallt men man behöver ju inte utmana ödet och dra hem koncentrat i kläder, skosulor och möbler.

Föreslår att du läser på själv innan du ger bagatelliserande råd. Ja du har sanerat själv och lyckats. Ja det krävs gynnsamma förhållanden. Ja sporer finns överallt men detta innebär inte att man skall ta saken med en klackspark!

Magnus Lindberg! Jag föreslår att du rådgör med Anticimex innan du flyttar medmöbler!

HA HA! va bra då....

kom ihåg att Anticimex är ett vinstdrivande företag

De flesta företag är vinstdrivande, väldigt få som vill ha ett bolag som inte tjänar pengar på det.

Jag skulle rådgöra med Anticimex personligen så hade jag nog själv köpt nya möbler men samtidig kostar inte våra möbler så mycket. Det mesta är från Mio och inga lyxiga saker.

Hoppas allt går bra och löser sig till det bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.