Hej!

Jag håller på att renovera nedervåningen i ett soutteränghus från -70. När jag tog bort träpanelen på väggen hittade jag detta:

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är nån konstig hårig "filt" som också syns på bottenplattan (bortriven plastmatta?)

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortriven bit ovansida:

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersidan:

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väg för fukt att ta sig in?

järn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skum svart "grop" ca 1.5cm bred

grop.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som har sett sånt här förut och vet hur man bör gå vidare?
 
  • 20140715_165738.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort en fuktmätning nu och som högst 72% RF. Har även slipat golvet rent från resterna från plastmattan. Lukten=borta! Ska pensla på Boracol nu!
IMG_20140730_105405.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Före och efter slipning

20140718_112751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur står det till med dräneringen?
 
Som sagt dräneringen är nog det första du bör åtgärda, eller åtminstonde kontrollera.

Sedan gäller det att inte ha organiskt material mot väggen eller golvet. Och det bör du nog hålla på även om dräneringen görs om helt.
 
Precis, är dräneringen omgjord eller original? Förmodligen ligger det en omdränering och väntar där ute. Sen gäller det att rensa ur allt organiskt och se till att det kan andas där inne.
 
Dräneringen gjordes om för 12 år sedan med dränering och isolerande plattor med duk. Det som va på väggen va en gammal vattenskada där det suttit ingjutna träreglar (dessa är borttagna). Det gjordes ingen sanering när dom åtgärdade skadan vilket jag ska göra nu. Kommer endast att måla denna vägg med nån färg som kan andas.
 
Redigerat:
Nu efter golvslipning så kommer jag städa golvet supernoga från skräp och sen Boracol och sen fylla gropen i väggen med betong. Sen lägger jag platonmatta/foam/parkettgolv med ventilerade golvlister. Har hört att man kan bränna bort eventuella gammal mikrobakteriell tillväxt, men jag kör nog bara Boracol.
 
OK, detta var alltså en gammal skada som nu är torr?
 
Ja precis. Jag pratade med tidigare ägare och fick reda på det efter jag skapade den här tråden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.