Hej!
Jag håller på att renovera nedervåningen i ett soutteränghus från -70. När jag tog bort träpanelen på väggen hittade jag detta:
Det är nån konstig hårig "filt" som också syns på bottenplattan (bortriven plastmatta?)
Bortriven bit ovansida:
Undersidan:
Väg för fukt att ta sig in?
Skum svart "grop" ca 1.5cm bred
Nån som har sett sånt här förut och vet hur man bör gå vidare?
Jag håller på att renovera nedervåningen i ett soutteränghus från -70. När jag tog bort träpanelen på väggen hittade jag detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nån konstig hårig "filt" som också syns på bottenplattan (bortriven plastmatta?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bortriven bit ovansida:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väg för fukt att ta sig in?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skum svart "grop" ca 1.5cm bred
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån som har sett sånt här förut och vet hur man bör gå vidare?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt dräneringen är nog det första du bör åtgärda, eller åtminstonde kontrollera.
Sedan gäller det att inte ha organiskt material mot väggen eller golvet. Och det bör du nog hålla på även om dräneringen görs om helt.
Sedan gäller det att inte ha organiskt material mot väggen eller golvet. Och det bör du nog hålla på även om dräneringen görs om helt.
Precis, är dräneringen omgjord eller original? Förmodligen ligger det en omdränering och väntar där ute. Sen gäller det att rensa ur allt organiskt och se till att det kan andas där inne.
Dräneringen gjordes om för 12 år sedan med dränering och isolerande plattor med duk. Det som va på väggen va en gammal vattenskada där det suttit ingjutna träreglar (dessa är borttagna). Det gjordes ingen sanering när dom åtgärdade skadan vilket jag ska göra nu. Kommer endast att måla denna vägg med nån färg som kan andas.
Redigerat:
Nu efter golvslipning så kommer jag städa golvet supernoga från skräp och sen Boracol och sen fylla gropen i väggen med betong. Sen lägger jag platonmatta/foam/parkettgolv med ventilerade golvlister. Har hört att man kan bränna bort eventuella gammal mikrobakteriell tillväxt, men jag kör nog bara Boracol.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
OK, detta var alltså en gammal skada som nu är torr?
Klicka här för att svara



