Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
SueCia: Håller på o ska byta panelen på mitt garage och har hittat några otrevliga överraskningar. Bland annat är syllen lagd direkt på grunden, utan syllpapp. På bilden ser ni att trät är fint ändå, förutom att det är vita prickar på syllens utsida och ovansida. Jag antar att det är vitmögel? Går att ta en borste o borsta bort allt på ett eller 2 drag dock, o sen ser trät mkt fint
Ewald: @ larsbj Jag tror det finns till och med en standard kring detta. SS EN 15316-4-8 - Värmesystem i byggnader - Metod för beräkning av energibehov och systemeffektivitet - Del 4-8: Värmegenererande system, luftvärme och takstrålningsvärme http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/bygginstallationer/centralv%c3%a4rme/ss-en-15316-4-82011
Lunsan: Hej! Vi hade samma problem som dig med vårat hus byggt 1926 som vi köpte för tre år sedan. Trots att vi förbättrade ventilationen kvarstod problemet. Vi lät då installera en Trygghetsvakten vind. Den har fungerat jättebra, nu är det torrt på vinden och ingen ytterligare påväxt. Dessutom är den billig i drift. Vi har inte märkt av den på elräkningen. Innan vi installerade den
Fritzell: Lukten försvann några veckor efter den här tråden startades. Nu luktar det ingenting, det måste ha varit någon mus. Det går säkert bra att isolera på det sättet som jag gjort, men lägg märke till att yttertaket på mitt hus alltså är brädor lagda omlott, inte intill varandra. På så vis blir det en luftspalt mellan varje underbräda. Det är nog inte att rekommendera att köra
Ewald: Läs gärna artikeln: Världens nordligaste passivhus http://www.energi-miljo.se/artikelem/varldens-nordligaste-passivhus/ (Konstaterade också att arkitekten finns med på listan av certifierade passivhusexperter i Sverige.)
svante650: Vad jag hört ifrån erfarna snickare att gamla grunder som har låg fuktighet och liten påväxt rör man inte! risken att tillföra mera syre med mera ventiler kan ändra alla förutsättningar och då kan det medföra massor med mögel! Alltså..ser det ok ut efter 100 år rör ej! Installerar du golvvärme ändrar du klimatet i grunden eftersom en viss värme kommer ner på grund utav att det
murre87: Ingen här som är "klar" med sina radonåtgärder och vill sälja sin safety siren pro?
Saptrax: Hej, jag flyttade in i huset för ungefär 1 månad sedan, märkte då hur torr i munnen jag blev, men tänkte inte mer på det med tanke på att dom hade renoverat. När jag andas och drar djupa andetag så känns det nästan som att träspån/små patiklar flyger in i munnen på en. Nästan som man stog på ett sågverk. Vi blir även torra i munnen och täpta i näsan, när jag vaknade idag
Demmpa: [citat] Eftersom det var gammastrålning som det pratades om sist så är det bra att antingen citera eller skriva att det gäller tidigare inlägg. Detta för att om någon novis söker info i framtiden ska fatta vad inlägget handlar om.
legul: Tack, vi är tre som inte är oroliga men en som är det, så det är skönt att höra era åsikter. Som sagt det är över 30 år och har inte blivit mer.
poppe12: Tråden kanske är död men tänkte att om det är någon annan som söker och hittar denna tråd så får de en till tanke. Jag har hört att man kan köra en sol-luft-solfångarpanel på utsidan av huset som man cirkulerar källarluften igenom. Det finns många beskrivningar på hur man bygger en. Den enda elen som går åt är från en datorfläkt som cirkulerar luften genom solfångaren.
corre: Lämnas i behållaren för impregnerat virke.
anders07: Blåbetong kan ha radon (radioaktiv gas) som det släpper ifån sig. Det pågår konstant, oavsett om du "river" i det eller inte. Asbest är ett mineral som är i form av fibrer. Asbest förekommer mest i klinker fog och fix, ventilationskanaler, mattlim men inte som murbruk så där kan du nog vara lugn. Om du bara kommer i kontakt med asbest en begränsad tid och använder ett bra munskydd
Odjuret: Det bästa är att hitta en besiktningsman som är duktig på så gamla hus... Tror det är väldigt viktigt att hitta någon som kan gamla hus. Men det ända som behövs besiktigas är som Oceanis skrev de som ni inte kommer att riva... Men som Oceanis så bra skrev, Inte OM det dyker upp vad som dyker upp, för ett hus från 1890 och inte renoverat sedan 1945 där finns det problem. Men det har
Piddmaister: Vid en takrenovering på vår bostadsrätt så läckte det in vatten vid en av takbjälkarna på vår uppbyggda vind. Inte så mkt men tillräckligt för att där fanns spår av vatten som runnit längs lägenhetens innervägg. Idag kom det hit en herre och kollade på läckan samt mätte med någon speciell utrustning. Den visade lite olika värde men oftast över 35%. Han sa att det var okej
Christian Chibbe Bergvall: När jag rev ner en dörrkarm idag så hittade jag detta på brädorna ovanför. Vad kan det vara förnågot? [bild] [bild]
Allrik: japp problemet är dock att Hela den andra sidan av denna vägg ligger helt på grannen tomt. där de nyss har installerat en utomhus jacuzzi, vilket dom antagligen inte är så sugna på att ta ner. dock så skulle jag tro att de har haft garaget så här många år innan stuprännan gick sönder, och inga större problem. men vist det är ju inte så bra förhållanden. så jag klär vägg och
mhg_3: Lukten kom från avloppet till handfallet och vi kände ingen lukt första året så det tror jag inte för vår del
Oldboy: Hur länge har konstruktionen stått? 10% fuktkvot är ju långt under risknivå, dvs torrt. Hur mycket varierar fuktkvoten över året i en grund? Vad är det värsta som kan hända? Golvbjälkarna ruttnar. Det tar relativt lång tid om de är grova och av bra virke. Med tiden sjunker de & golvet, men man får god förvarning. Då är det kanske bara att byta golv och bjälklag? Det gäller väl
Links: Det låter ju upplyftande. Var precis och kollade på huset och mäklaren berättade att den fukt som uppmätts var runt skorstenen och avloppsavluftningen. Den läckan är numer tät så det skall alltså inte finnas någon fukt på vinden direkt. Påväxten skall inte ha förändrats under de år nuvarande ägarnas tid. Snickaren som lade nytt tak 09 ansåg att taket var helt okej och bytte
jeppeknaster: Pratade med försäkringsbolaget och det var inget som täcktes av försäkringen då det handlar om markfukt (finns inget vatten eller avlopp där). Vi får se vad som händer framöver, det blir väl till att bryta upp golvet och kolla. Huset ska ändå totalrenoveras framöver.
robert76: hej Har planer på att bygga mig en egen radonsug, hade 300 i årsgenomsnitt inte så mycket över gränsen men vill endå få ned det lite. Hade en besiktningsman hos mig och dom ville ha 35´000 för att fixa en radonsug av 50 mm(centraldamsugar rör)rör. Nu har ja tittat runt och läst hel hel massa och är säker på att ja fixar detta själv. Jag kommer använda mig av 100mm spiro rör med
Odjuret: Eller bilmaskinen i eterniten.... -F-låt var bara tvungen....
KnockOnWood: [citat] Det låter ju som att analysen är klar! Ett tag i början av energibesparingshysterin använde man recirkulerande luft i ventilationen. Dvs man lät en del av frånluften blandas med ny tilluft och åka ett varv till. Men hur gammalt är huset och ventilationssystemet? Alternativt kanske det är någon oavsiktlig överledning mellan spisfläktarnas imkanaler och tilluften. Kräv att en
Odjuret: [citat] Ett bra beslut! Men också bra att du tar tag i din oro så du slipper låta den tynga ner dig och leva sitt liv i dig... De blir ingen glad av.