Bilden visar råsponten på vår vind...
Är tacksam för era reflektioner och förslag på ev. åtgärder...
Tack på förhand.

• 1407409636613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1407409654960.jpg
    Skapa konto
  • 1407409669152.jpg
    Skapa konto
Jag ser inget konstigt förutom att dom bytt en del av råsponten någon gång eftersom den ser nyare ut men det är ju inget anmärkningsvärt. Den andra ser ju bara gammal ut inte skadad.

Vad undrade du egentligen?

Ser ut som man använd begagnad skitig råspont, inga problem med det. Däremot tycker jag det ser ut som det läckt på en del ställen, vid murstocken och i bild 1 vid den runda saken (vad det nu är). Frågan är om det är gamla läckage eller nytt. Om man bytt en del råspont har man ju förhoppningsvis lagt om underlagstaket....

Om du ser ngt du tycker ser ut som mögel, rita med en krita runt det så ser du om det växer med tiden. Om inte är det inga problem....

Tack för svaren! Jag var rädd för att det var mögel men ville inget skriva för att få era opåverkade svar.

huset är från 29 och man kan se att de har lagat taket vid någon tidpunkt då vissa delar är nyare råspont. Övriga taket är ej standard råspont.. mer som plankor i olika dimensioner som sitter ganska glest vilket gör att det fläktar ordentligt på vinden.

Om det skulle vara mögelpåväxt som man ser, går detta att verifiera enkelt på något sätt? Är det luddigt eller går det att skrapa bort och se att det är mögel eller något liknande?

Jag har liknande brädor på min vind, gammalt återvunnet virke, och huset är från 1907 så man kan undra hur gamla brädorna är... Ser rätt risigt ut men inga problem. Mögel är ofta luddigt. Viktigare är att kolla utsidan, hur ser pappen ut?

Och tipset med krita är bra, gamla skador är svåra att bedöma. Men har dom stannat av är det ingen fara.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.