LillaHon
LillaHon: Det låter besvärligt Oldboy, lite som hos oss och vi är ju inte heller rekommenderade att stänga av fläkten... Nytt hus och allt nytt, man känner efter, lyssnar, luktar, undrar.
11 svar · 9,5k läst
M
MaxPax: Tja, jag kan ju forska lite mer och se om jag hittar något snällare, men alla murtvättmedel verkar innehålla saltsyra, en del även fosforsyra. Saltsyra är det som jag funnit funkar bäst vid saltutfällningar men dä vete fasicken om jag verkligen givit andra alternativ en ärlig chans. Hittar inget passande vid en snabb googling iaf.
2 svar · 2,3k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, ribbones förslag är vettigt - jag skulle precis fråga varför det inte är någon nockventilation:) Det syns ju rätt tydligt på bilderna att det troligen blir stående varm fuktig luft i nock mellan takstolarna. Man kan också säga att om det inte blir värre så är det absolut ingen fara, huset är ändå över 30 år redan, så hade det varit ett stort bekymmer så hade det sett
6 svar · 5,3k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Det är troligen larver av en skalbagge som gjort hålen, en art av trägnagare, troligast strimmig trägnagare. Inte ett dugg farligt, men det tyder på att möbeln har förvarats i ett utrymme som är lite fuktigare än nutidens inomhusklimat för permanenta bostäder. Dessa skalbaggar är mycket vanliga överallt, inte minst i fuktiga Skåne, inomhus spec i sommarstugor och överallt utomhus.
7 svar · 48,2k läst
K
Kyleman: Åtgärda orsaken till att det kommer in vatten och snö. Anlita en firma som sysslar med mögelsanering dom sprutar vinden på ett kick, medför inga större kostnader.
8 svar · 18,1k läst
·
A
andymannen: Detta kanske är något... http://www.eurofins.se/media/1063846/Ny_analysteknik_av_flyktiga_fororeningar_i_betong.pdf
1 svar · 4,0k läst
roland53
roland53: [citat] Även den snåle kan möjligen se att det är värdehöjande för fastigheten att eterniten är sanerad ;)
15 svar · 12,1k läst
E
EndZone: Är det inte krav på energideklaration nuförtiden? Dvs att det alltid ska utföras av säljaren innan försäljning? Mekaniskt till och frånluft med värmeåtervinning? Dvs FTX eller bara FT? När vi flyttade in i vårt hus, ett 30 år gammalt hus med FTX, då insåg jag först efter en tid att det kanske var bra att så att säga "nollställa" systemet med mig som ny ägare. Så jag betalade
3 svar · 3,4k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Av utseendet att döma troligare långhorningen vedspegelbock än blåhjon. Vedspegelbock kläcks även den ofta från ved. En del andra släktingar kan också följa m in. Kan rekommendera Långhorningar, svenska artprojektets fantastiska bok. Där kan man också läsa om den fruktade husbocken och lära sig känna igen den. Detta på bilden är apselut ingen husbock!
4 svar · 12,8k läst
·
G
gaia: att det är fuktigt är redan konstaterat och man behöver inte slösa pengar på varken mätinstrument eller utredningar. Köp en avfuktare och stäng ventilation då får du en positiv ändring i din källare gaia
20 svar · 9,7k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Fint svänger in på bhause efter "jobbet" (pappaledig)
12 svar · 12,8k läst
G
Grävar kalle: Pga att avlopsluftaren slutat på vinden har det blivit mögel på undertaket, går det att mögelsanera på trä ytor och i så fall hur vilka medel?
2 svar · 2,8k läst
P
SBH: [citat] ja. har dom en till kamin så
17 svar · 5,6k läst
·
F
fredda: Kanske http://www.amazon.com/Extech-SL130G-Sound-Level-Alert/dp/B000L9PG4U med tillbehör
2 svar · 2,9k läst
F
Fredrik Å: Är det utreglade väggar så ska reglingen väck den också. Bäst är att låta bli att måla golvet.Klinkers eller bar betong är det som gäller om man inte bygger ett modernt undertycksventilerat golv. Fredrik
23 svar · 10,3k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Det är Norge som köper elen för att sälja tillbaka den till oss på måndag. Dom är lite smartare än vi..
34 svar · 7,8k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Det håller jag helt med om. Det var inte skälet till min uppgivenhet. ;) Men du har all heder av att du anger källa! Mer sådant.
12 svar · 13,7k läst
F
Fredrik Å: Ventilation behövet ALLA radon eller ej.Självdrag är både oekonomiskt på vintern och verkningslöst på sommaren. Pax fläktar räcker inte eftersom man inte kan få en korrekt injustering. Fredrik
79 svar · 27,9k läst
·
D
Dajm: Ok, så det är mao lugnt? Dvs inte "äkta hussvamp" eller annat jobbigt.. Tanken är att skrapa bort lös puts och flagig färg från väggar och golv, laga med ny puts, handspackla små ojämnheter i golvet och så måla golvet med epoxyfärg (tunt så det blir diffusionsöppet) och så silikatfärg på väggarna. Planen är helt enkelt att göra det i stort sett okänsligt för tillskjutande
5 svar · 4,8k läst
·
J
jävla_hus: Vind snitt senaste dygn: Temp=0,8*C RH=71,9% Absolut fuktighet=3.7g/m3 Ute: Temp=-3,6*C RH=88,4 Absolut fuktighet=3.3g/m3 Alltså något fuktigare på vinden än ute, men ändå rätt ok och troligtvis har jag mycket mer mätfel än så...
126 svar · 61,8k läst
·
T
tombe691: hönan eller ägget, det är två parallella bekymmer som följer. Värme skulle absolut vara en lösning, men med nuvarande värmesystem vattenburen luftvärmepump så är tanken att alla element ska stå på fullt. Om vi ska ha 20 grader i källaren blir det ca 28 på övervåningen och en elförbrukning runt 30.000 kw. Har vi det lite svalare så blir det ok på övervåningen och
25 svar · 17,3k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Det var snabbt jobbat!
6 svar · 8,1k läst
bobas
bobas: Kör man in en blöt bil är det ganska mycket tillförsel av fukt och då kan ventilation hjälpa. Själv hade jag satsat på avfuktare om inte investeringen anses för stor.
5 svar · 5,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det här är ju psykologforumet :) För länge sedan betydde KBT Kommunalt BostadsTillägg. Nu betyder det Kognitiv BeteendeTerapi. Dvs att med kunskap, förståelse och insikt lära sig att hantera livets problem. På senare år har tillkommit ett moment av MI, Motivational Interviewing dvs motiverande samtal. Precis det vi ägnar oss åt här, vilket Stina71 har förstått. Nu finns det
17 svar · 8,5k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Ser ut som mögel
1 svar · 4,3k läst
·
S
Stina71: Tack för svar och kloka synpunkter!
2 svar · 5,1k läst
Ö
öringen: Nja. De är spruckna och läcker på några ställen, så det behöver på nytt tak relativt snart. Har varit inne på att smeta på nån takmassa på de läckande ställena som tillfällig lösning
3 svar · 6,1k läst
1457g
1457g: [citat] Det tror jag med, och så får det bli. Låser även denna tråden. / moderator
169 svar · 18,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Ljusa med långsmala vingar? Då är det säkert guldögonsländor. Helt ofarliga, förekommer nog i alla nya hus, där de hunnit flytta in innan det är tillbommat överallt. [bild]
4 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.