Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratar vi svartmögel här?
Och går det att göra något åt detta? Antager att jag måste slipa ner skivan, men med vad? Handkloss eller någon form av slipmaskin? Några tips på medel och oljor vore även det trevlig hjälp på vägen.
Vattnet rinner längs med kakelväggen, jag har försök åtgärda detta men sätt att konstruktionen är fastskruvad, alltså justering av ben är inte möjligt. Finns det någon förklaring till detta eller kan jag utan oro skruva loss och låta benen justeras så att vattnet rinner ned på golvet så att säga?
//
Det är svårt att säga med exakthet, men visst påminner det om mögel. Hur är skivan behandlad idag? Lack? Olja?
Kan det eventuellt vara fukt som krupit under lacken och på så sätt skapat grogrund för detta mögel?
Det är enkelt fixat iaf. Det är bara att slipa ner ytskiktet. Antingen med slipmaskin eller handkloss (jag hade föredragit slipmaskin).
Jag tycker att det blir en fin, tålig och lättlagad yta om man sedan använder Osmos hårdvaxolja, så det får bli min rekommendation.
Det andra stycket förstår jag inte riktigt? Varför rinner det vatten längs kakelväggen och varför vill du att det skall rinna ner på golvet istället?
Kan det eventuellt vara fukt som krupit under lacken och på så sätt skapat grogrund för detta mögel?
Det är enkelt fixat iaf. Det är bara att slipa ner ytskiktet. Antingen med slipmaskin eller handkloss (jag hade föredragit slipmaskin).
Jag tycker att det blir en fin, tålig och lättlagad yta om man sedan använder Osmos hårdvaxolja, så det får bli min rekommendation.
Det andra stycket förstår jag inte riktigt? Varför rinner det vatten längs kakelväggen och varför vill du att det skall rinna ner på golvet istället?
Tack för svaret, skönt att läsa "enkelt fixat"!
Jo, det samlas vatten längs med väggen, det ligger sedan kvar. På bilden syns det inte, men det är svart beläggning på bänkskivan längs med hela kakelväggen. Eller har tidigare hyresgäster helt enkelt inte torkat upp överflödigt vatten?
Jag har tyvärr ingen vetskap om hur den är behandlad. Osmos hådvaxolja är säkert tiptopp, men jag kom över en förklaring som innehöll linolja och som låter kurant:
# Slipa upp till 180 papper
#Fukta med ljummet vatten så träet reser sig
#När det torkat ca 1 timme slipa igen med 180 och sedan 240 papper
#Stryk på linolja antingen värmd el utspädd med 20% terpentin slipa i oljan med 240 papper .
#Torka av med tygtrasa
Linolja som linolja, fungerar denna från Clas tro?
http://www.clasohlson.com/no/Reeves-vannløselig-linolje/31-4567
Jo, det samlas vatten längs med väggen, det ligger sedan kvar. På bilden syns det inte, men det är svart beläggning på bänkskivan längs med hela kakelväggen. Eller har tidigare hyresgäster helt enkelt inte torkat upp överflödigt vatten?
Jag har tyvärr ingen vetskap om hur den är behandlad. Osmos hådvaxolja är säkert tiptopp, men jag kom över en förklaring som innehöll linolja och som låter kurant:
# Slipa upp till 180 papper
#Fukta med ljummet vatten så träet reser sig
#När det torkat ca 1 timme slipa igen med 180 och sedan 240 papper
#Stryk på linolja antingen värmd el utspädd med 20% terpentin slipa i oljan med 240 papper .
#Torka av med tygtrasa
Linolja som linolja, fungerar denna från Clas tro?
http://www.clasohlson.com/no/Reeves-vannløselig-linolje/31-4567
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Om du bor i en hyreslägenhet så är det nog lämpligt att kontakta hyresvärden innan du gör något själv.
Om du ger dig på skivan och det i efterhand visar sig att du behandlat med fel olja/lack/? så kan du bli skadeståndsskyldig vid avflyttning.
Om du ger dig på skivan och det i efterhand visar sig att du behandlat med fel olja/lack/? så kan du bli skadeståndsskyldig vid avflyttning.
Hyresvärden är kontaktad och han släppte mig fri. Skall påpekas att han inte visste hur många rum detta hus hade, så ytterst tveksam på att han sitter på information om bänkskiva. Uppskattar tanken roland53.
Linolja eller Osmos?
Linolja eller Osmos?
Jag körde själv linolja på min bänkskiva i tvättstugan, innan jag lade på osmos hårdvaxolja.
Nackdelen med linolja är att du måste upprepa behandlingen ganska ofta för att du skall behålla någon form av fuktresistens. Med hårdvaxoljan får du en slät och fin yta som inte suger åt något vatten ö.h.t. Den kapslar in fibrerna helt, ungefär som lack. Men med den skillnaden att du kan laga eventuella skador lokalt, utan att behöva behandla hela ytan igen.
Produkten är väl främst avsedd för golv, så du har en väldigt bra slitstyrka. Det bör med lätthet hålla i drygt 10 år, d.v.s. inga återkommande underhåll i närtid.
Nackdelen är väl att inköpskostnaden är större än för linolja. Men det är drygt och håller väldigt länge så i längden blir det nog billigare.
Nackdelen med linolja är att du måste upprepa behandlingen ganska ofta för att du skall behålla någon form av fuktresistens. Med hårdvaxoljan får du en slät och fin yta som inte suger åt något vatten ö.h.t. Den kapslar in fibrerna helt, ungefär som lack. Men med den skillnaden att du kan laga eventuella skador lokalt, utan att behöva behandla hela ytan igen.
Produkten är väl främst avsedd för golv, så du har en väldigt bra slitstyrka. Det bör med lätthet hålla i drygt 10 år, d.v.s. inga återkommande underhåll i närtid.
Nackdelen är väl att inköpskostnaden är större än för linolja. Men det är drygt och håller väldigt länge så i längden blir det nog billigare.
kan också vara missfärgningar orsakade av metall/järn. Man kan få brunsvarta missfärgningar i träytan när metallföremål ligger på den fuktiga träytan ofta och på samma ställe ( under ikeas bestickkorg) . Oxalsyra kan få fläckarna att försvinna eller i alla fall bli ljusare .... utan slipning
. Dock har din träbänk dålig ytskydd och behöver lackas eller oljas ordentligt igen.
Hade jag fått fria händer så skulle jag ersätta träskivan med en rostfri diskbänk ( blocket?) och ge räkningen till hyresvärden
.
Den som har uppfunnit överlimmade höar har aldrig använt ett kök eller ..... äger Wettex fabriken
.
hoppas du fixar en förbättring
gaia
gaia
Hade jag fått fria händer så skulle jag ersätta träskivan med en rostfri diskbänk ( blocket?) och ge räkningen till hyresvärden
Den som har uppfunnit överlimmade höar har aldrig använt ett kök eller ..... äger Wettex fabriken
hoppas du fixar en förbättring
gaia
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden