Hej!

En hypotetisk fråga för någon som ska köpa hus:

Bor i en kommun med lågriskmark vad gäller radon. Markradon löses ofta med radonsug, vad jag läst, vilket inte verkar vara en jättekostnad.

Så om vi tillfälligtvis antar att det statistiskt sett är liten risk att köpa en hus med markradon (jag vet, det kan variera väldigt, men vi ponerar det...)

Då återstår vad jag förstår den här förhatliga blåbetongen(?). Om jag inte synbart kan se att det finns blåbetong, och av den lånade gammamätaren, inte heller får något utslag som tyder på blåbetong, bör jag då vara relativt lugn....eller?

För så länge man inte har blåbetong i huset så är det, om man har radon, markradon som orsakar mätvärdena?

O
Tja... eller så oroar man sig inte helt enkelt... Det finns så mycket som är farligare än radonet... Men försäkerhetsskull sluta rök.
Tja... om du är köp ett hus med trästomme så slipper du en risk... då är det bara grunden kvar...
Men om man ser till att ha bra ventilation som möjligt så försvinner mycket av radonet... och bra ventilation, det mår vi alla bra av radon eller inte....

Radon är väldigt låg risk om man inte är storrökare... Det finns tapeter och speciell färg för att stänga inne strålning från blåbetong.

IngMatt
anders07 skrev:
Radon är väldigt låg risk om man inte är storrökare... Det finns tapeter och speciell färg för att stänga inne strålning från blåbetong.
Finns inget som fungerar vad jag sett och man kan stänga gasen ute, inte strålningen, om man inte har blyväggar eller en massa gips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.